ویترین مطبوعات آمریکا/ رفتار پلیس فرگوسن بسیار ناشیانه است

ویترین مطبوعات آمریکا/ رفتار پلیس فرگوسن بسیار ناشیانه است

خبرگزاری تسنیم: سرمقاله روزنامه یو اس ای تودی، رفتار پلیس فرگوسن را مورد ارزیابی قرار داده است و عملکرد پلیس را بسیار ناشیانه دانسته که شک و تردیدهای فراوانی را نسبت به مشروعیت و کفایت آن برای تامین امنیت مردم شهر برانگیخته است.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین عناوین سرمقاله های آمریکایی داشته است که در ادامه ملاحظه می فرمایید:

آمریکا هنوز برای ضرب شست نشان دادن در اوکراین فرصت دارد

آثار بحران و درگیری های اوکراین هنوز در کشورهای منطقه و سایر مناطق اروپایی و حتی امریکا قابل مشاهده است. جان بولتون، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل و کارشناس اندیشکده امریکن ایترپرایز نویسنده سرمقاله امروز لس آنجلس تایمز است. در این یادداشت آمده است: بازار سهام آمریکا و اروپا به دنبال احتمال وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین در طی هفته های اخیر با جهش مواجه شده است. اگرچه بازارهای غربی هنوز مورد توجه اوکراین هستند، اما به نظر می رسد اوباما دیگر تمایل چندانی به این امر نداشته باشد. او نه تنها دخالت خود را از اوکراین که از درگیری های خاورمیانه نیز خارج ساخته است.

اما پتانسیل اقتصادی اوکراین و موقعیت استراتژیک آن، این کشور را غنیمتی بزرگ برای ولادیمر پوتین کرده و به همین دلیل دوست دارد در صحنه بماند. اما پوتین امروز چندان بر اوکراین غالب نیست.روسیه قصد ندارد تا به بخش هایی از اوکراین با توسل به زور دسترسی یابد، بلکه پوتین از دولت کیف می خواهد که مطابق با منافع و نیازهای روسیه باشد. اگرچه روسیه توانست الحاق شبه جزیره کریمه را به دست آورد، اما در جریان انتخابات ریاست جمهوری، فردی در اوکراین پیروز شد که چندان هوادار روسیه نیست. با این حال پوتین هنوز برگ برنده فروش نفت و گاز به اوکراین را در اختیار دارد. تحریم های غرب محاسبات پوتین را تغییر نداده و در عین حال اروپایی ها را نگران از آثار منفی تحریم های علیه روسیه بر اقتصاد های خود کرده است. هفته گذشته نیز ارزش پول ملی اوکراین در کم ترین حد خود در مقابل دلار رسید.

اما این مساله که پوتین به دنبال الحاق قلمرو نیست به معنی عدم تسلیح و ارسال کمک مالی به جدایی طلبان هوادار روس نمی باشد.

براساس اخبار کاخ سفید، اوباما چندین بار پوتین را برای نقش حقوق بین الملل سرزنش کرده است اما اقدامات اساسی اتخاذ ننموده است. اگرچه قدری دیر است اما آمریکا هنوز برای اقدام صریح خود زمان دارد تا ضرب شستی نشان دهد. واشنگتن باید کیف را با سلاح و سایر کمک ها تامین کند و در همین حال طرح سال 2008 برای عضویت اوکراین به ناتو را احیا نماید.

 

پوتین چگونه پوتین شد

استروب تالبوت معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دوره کلینتون و مدیر فعلی اندیشکده بروکینگز در مطلبی مفصل و بسیار بلند بالا، ویژگی های دوره پوتین را تشریح نموده است. وی با استناد به یادداشت ویلیام سفایر در سال 2000 برای نیویورک تایمز، ابداع واژه «پوتینیسم» از سوی وی را ستوده و صفاتی که در 14 سال پیش برای آن برشمرده بود را برای روزگار فعلی مناسب ارزیابی می کند. 

سفایر واژه پوتینیسم را معادل با مواردی نظیر؛ مانع فعالیت مخالفان، سرکوب رسانه های آزاد، تبعید یا زندانی کردن مخالفان، ترجیح چین برای مقابله با آمریکا، و تلاش برای تحت نفوذ در آوردن مناطق خارجی نزدیک به مرزهای کشور می داند. تالبوت در ادامه یک به یک مواردی که در آن پوتینیسم قابل مشاهده است را واکاوی نموده است:‌ مناقشه اوکراین و ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به روسیه، حمله به گرجستان و به چالش کشیدن غرب. وی ریشه این رفتارها را به 25 سال پیش نسبت می دهد که در آن در سال های پایانی اتحاد جماهیر شوروی، بین اصلاح طلبان و نیروهای ملی و محافظه کار نبردی سختی در گرفته بود. 

مدیر فعلی اندیشکده مشهور بروکینگز به سابقه اطلاعاتی پوتین در اوان جوانی نیز اشاره می کند. پوتین که در دهه 80 میلادی یک افسر متوسط در سازمان جاسوسی شوروی بود، ماموریتش نه جمع آوری اطلاعات بلکه مقابله با جاسوسی بود. همین خصیصه آثار خود را نیز در روزگار کنونی نشان می دهد. وقایع و رخدادهای آخرین سال های شوروی و یک دهه بعد از آن، تاثیر عمیقی بر رفتار فعلی پوتین دارد. تالبوت در پایان اینگونه نتیجه گیری می کند که روسیه امروز، نه شوروی سابق و نه روسیه قرن نوزدهم است. مردم این کشور طعم زندگی در یک محیط طبیعی و مدرن را چشیده اند و روسیه بزرگتر و انعطاف پذیرتر از پوتینیسم بوده و سیستم پوتینیسم در این کشور دوام نخواهد آورد. 

 

پلیس باورنکردنی فرگوسن

 

تقریبا 10 روز بعد از هدف قرار گرفتن مایکل براون، جوان 18 ساله و سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس شهر فرگوسن ایالت میسوری آمریکا، وضعیت این شهر همچنان متشنج است. پلیس و دوستان مایکل داستان های مختلفی از این حادثه نقل می کنند که یکی پلیس را تبرئه نموده و دیگری کار پلیس را یک قتل می داند. 

سرمقاله روزنامه یو اس ای تودی، بدون قضاوت درباره این حادثه، رفتار پلیس فرگوسن را مورد ارزیابی قرار داده است. وی عملکرد پلیس را بسیار ناشیانه دانسته که شک و تردیدهای فراوانی را نسبت به مشروعیت و کفایت آن برای تامین امنیت مردم شهر برانگیخته است. رفتار پلیس مردم را خشمگین نموده زیرا ماموران پلیس برای حقوق اساسی احترام کمی قائل بوده و کشتن مایکل براون بی اعتمادی گسترده‌ای را بین آمریکایی های آفریقایی تبار برانگیخته است. همچنین امتناع از اعلام نام افسر خاطی و عدم اعلام نتایج کالبد شکافی، باعث شده تا شک و تردید نسبت به عملکرد پلیس بیش از پیش برانگیخته شود. 

نویسنده پلیس فرگوسن را نسبت به مسائل مربوط به روابط نژادی بی تدبیر دانسته و یکی از علل آن را تازه بودن اکثریت سیاه در دهه های اخیر در شهر فرگوسن می داند. تا سی سال پیش اکثریت مردم شهر را سفید پوست ها تشکیل می دادند اما امروزه دو سوم جمعیت متعلق به سیاه پوستان است که در کمال تعجب هیچ قدرت سیاسی مشهودی در شهر ندارند. استفاده از نیروهای ویژه و شلیک گاز اشک آور چهره پلیس را مخدوش تر کرده و تماشای صحنه های اعتراضات و مقابله پلیس با آنها صحنه های عملیات های نظامی علیه گروه های تروریستی را در اذهان متبادر می کند. 

نویسنده از ورود باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده و جی نیکسون فرماندار میسوری برای مدیریت بحران استقبال کرده و پیشنهاد می کند که پلیس فرگوسن باید حالت نظامی خود را کمتر کرده و دست به شفاف سازی در رفتار و عملکرد خود بزند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان