آژانس: ایران اجرای مفاد توافقنامه تمدید شده ژنو را آغاز کرده است

آژانس: ایران اجرای مفاد توافقنامه تمدید شده ژنو را آغاز کرده است

خبرگزاری تسنیم: گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران امشب منتشر می‌شود و در آن بر پایبندی ایران به بندهای توافق ژنو تاکید خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته تصریح کرده که ایران، اقدام برای تبعیت از مفاد توافقنامه تمدید شده هسته‌ای با شش قدرت جهانی بر سر برنامه‌ای هسته‌ای خود را آغاز کرده است.

یافته‌های گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران همچنان به تعهدات خود در توافقنامه موقت ژنو که از چند ماه پیش به اجرا درآمد پایبند بوده است.

علاوه بر این، طبق گزارش آژانس، ایران مطابق توافقات به عمل آمده در ماه جولای که توافقنامه ژنو برای 4 ماه تمدید شد، از بخشی از اورانیوم با غنای بالای خود برای تولید سوخت استفاده کرده است؛ کارشناسان می‌گویند این اقدام باعث می‌شود استفاده از این مواد برای ساخت هر گونه بمب دشوار شود.

در گزارش روز چهارشنبه آژانس همچنین تأکید شده که ایران طی ماه گذشته از حدود 3.5 کیلوگرم از اورانیوم 20 درصدی خود که به اکسید تبدیل شده برای تولید سوخت استفاده کرده است. ایران همچنین به آژانس گفته بیش از چهار تن از گاز اورانیوم خود که تا سطح 2 درصد غنی شده را رقیق کرده است.

30 خرداد نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران برای نابودی تمام ذخیره گاز اورانیوم غنی شده خود اقدام کرده است. همچنین در آن گزارش نیز بر پایبندی ایران به تحقق بندهای توافق موقت (توافق ژنو) تاکید شد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یک‌شنبه به تهران سفر کرد و با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و درباره همکاری‌های ایران و آژانس در زمینه هسته‌ای، با وی رایزنی کرد.

آمانو همچنین با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای سفر روز یک‌شنبه یوکیا آمانو مدیرکل سازمان انرژی اتمی به تهران را مفید ارزیابی کرد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان