دولت تحریم‌های ظالمانه را با حفظ حقوق مردم برمی‌دارد/ هنوز در تحریم هستیم


دولت تحریم‌های ظالمانه را با حفظ حقوق مردم برمی‌دارد/ هنوز در تحریم هستیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در جمع نخبگان و ایثارگران اردبیل با اعلام "ما هنوز در تحریم هستیم البته یک مقدار از تحریم‌ها برداشته شده است" گفت: دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق مردم تحریم‌های ظالمانه را برمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع نخبگان، ایثارگران، برگزیدگان و فرهیختگان استان اردبیل به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: هیچ چیز با غلامی اباعبدالله الحسین(ع) قابل معاوضه نبوده و نیست؛ فرهنگ عاشورا بود که در طول تاریخ در روز‌های بسیار سخت به یاری ایران اسلامی آمد؛ فرهنگ عاشورا و اباعبدالله الحسین(ع) بود که به یاری ما آمد.

وی افزود: سال 42، 15 خرداد، حوادث عظیمی که در نهضت اسلامی پیش آمد و آن سخنان به یاد ماندنی امام(ره) در عصر عاشورا، البته در سال 42 روز عاشورا برابر با 13 خرداد بود؛ آن سال عاشورا، امام(ره) در مدرسه فیضیه، چه کرد، بعد هم قیام مردم مسلمان این سرزمین در روز 15 خرداد؛ مردم قم، تهران، ورامین، مشهد، شیراز، تبریز و سراسر ایران اسلامی همه جا به پا خاستند و فریاد زدند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: بنده در روز 15 خرداد 42، میان مردم قم شاهد ایثار و فداکاری آن‌ها بودم؛ یک جوان 18 ساله سمت چپ کنار بنده با گلوله مغز وی متلاشی شد، یکی از طلاب عزیز که هم‌درس هم و هم‌مباحثه بودیم نیز در روز 15 خرداد به شهادت رسید؛ بنابراین شما فکر می‌کنید بدون فرهنگ عاشورا نهضت ما پیروز می‌شد، انقلاب ما پیروز می‌شد؛ "مرگ بر شاه" از تاسوعا و عاشورای سال 57 سراسری شد و از همین رو اساس پیروزی نهضت در عاشورا بود.

وی با تأکید بر "امروز بالاترین افتخار ما اسلام و قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) است" تصریح کرد: تا زمانی که ما در مسیر سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) باشیم پیروز خواهیم بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس چه قدرتی ما را پیروز کرد، ارتش و سپاه، بسیج، عشایر و نیروی انتظامی و همه کسانی که در صحنه نبرد بودند، رزمنده‌هایی که در این جمع هستند می‌دانند شب عملیات با زیارت عاشورا و نام امام حسین(ع) روح‌‌ها به پرواز در آمد؛ تابلوی کربلا و امام حسین(ع) بود که سنگر‌های ما را در برابر دشمن مستحکم کرده بود.

وی با بیان "با تأسی از فرهنگ عاشورای حسینی همواره در برابر مشکلات پیروز خواهیم بود" بیان کرد: همه ملت ایران در عشق به امام حسین(ع) یک‌پارچه هستند، ما ایرانی‌ای نداریم که در روز عاشورا، سینه‌زن امام حسین(ع) و عزادار نباشد، حتی تمام شبه‌قاره هند، 1.5 میلیارد جمعیت در روز عاشورا تعطیل رسمی است و در سراسر هند پرچم سیاه به اهتزاز در می‌آید.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: روز عاشورا، گاندی و همه آن‌هایی که در نهضت هند تلاش می‌کردند امام حسین(ع) را رهبر آزاده جهان می‌شناسند، ما فکر می‌کنیم فقط در ایران، روز عاشوراست درحالی که حدود 2 میلیارد جمعیت جهان روز عاشورا به امام حسین(ع) احترام می‌گزارند، این ندا هست و همه روزه جوانان عالم را جذب می‌کند؛ نگاه نکنید به یک مشت تروریست که در منطقه به جان مردم افتاده‌اند و معضلاتی را در دنیای اسلام به وجود آورده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان "ایثارگران و خانوا‌ده‌های آنان افتخار ما هستند" اظهار کرد: سند جاودانه ایستادگی یک ملت تنها در برابر دنیا است، دنیایی در برابر ایران و انقلاب اسلامی ایران به پا خاست و یک ملت تنها در برابر همه آن‌ها ایستاد و پیروز شد؛‌ جانبازان، خانواده‌های شهیدان، ایثارگران، روز‌های سختی را جانبازان ما می‌گذرانند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من فکر می‌کنم خداوند خواسته است ایثارگران میان ما باشند تا ملت بداند که با ایمان به حق، یک انسانی همه چیز خود را می‌تواند از دست دهد، برخی با چه روح بلندی حرف می‌زنند؛ روزی به یکی از آسایشگاه‌ها رفتیم، واقعاً چه روحیه‌ بلندی دارند، چقدر خوب حرف می‌زنند و خوب مسائل کشور را دنبال می‌کنند و نصیحت می‌کنند، "نصیحت دلسوزانه". یکی از آنان به من گفت: روی وعده خود بایست و ایستادگی کن؛ مبادا عده‌ای تو را در مسیری که انتخاب کرده‌ای وادار به عقب‌نشینی کنند، و این سخنان بوده که روحیه به مسئولان می‌دهد، این‌ها روحیه به ملت بزرگ ما می‌دهد.

وی تأکید کرد: اگر این دولت تا امروز در یک سال گذشته قدم‌هایی را برای ایثارگران برداشته است، ولو قدمی کوتاه، این کوچک‌ترین وظیفه ما بوده است، خدا کند که ما بتوانیم مشکلات اقتصادی، سیاسی  را حل و فصل کنیم و بتوانیم در برابر ایثارگران و خاندان معظم آنان ان‌شاءالله در پایان چهار سال اگر زنده بودیم، شرمنده نباشیم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: اجر بی‌حساب شما بزرگواران را خداوند می‌دهد، بهشت جاودان و حق و از بهشت مهمتر، خشنودی حق، اجر و مزد شما با سالار شهیدان است، اجر و مزد شما با پیامبر اکرم(ص) و خداوند متعال است؛ البته ما وظیفه تکریم و احترام داریم، ان‌شاءالله در راه انجام وظیفه از خداوند می‌خواهیم به ما توفیق دهد تا لیاقت خدمتگزاری به خانواده‌های ایثارگران، شهدا و عزیزان جانباز را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات جوانان و بانوان در سطح کشور بیان کرد: جوانان ما امید همه هستند، بانوان ما نیز که از دامن آن‌ها به‌تعبیر امام(ره) همه به تعالی پرواز کردند و به معراج رفتند؛ دولت وظیفه سخت و مهمی را بر دوش دارد، ما می‌دانیم که امروز بسیاری از جوانان در پایان تحصیلات دانشگاهی سرآغاز گرفتاری‌شان است؛ قدیم‌تر‌ها همه گرفتاری این بود که از سد کنکور چگونه انسان عبور کند و وارد دانشگاه شود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی کسی وارد دانشگاه می‌شد نفس راحت می‌کشید؛ کمتر در دانشگاه در دوره‌های قدیم این‌چنین بود که به این فکر باشند پایان دوران دانشگاه بیکار می‌مانند، ممکن بود برای شغل بهتر، مقام بهتر و پست بالاتر و مسئولیت بالاتر تلاش کنند ولی امروز این مشکل جدی است و از دغدغه‌های بزرگ ما رکود، بیکاری و اشتغال است.

وی تأکید کرد: دولت سال گذشته که مسئولیت را به دوش گرفت از همان روز‌های ابتدایی برایش روشن بود، "رکود"، "عدم رونق تولید و اقتصاد" و "بیکاری جوانان"، مهمترین معضل جامعه ما بیکاری است اما همان‌طور که در نشست توسعه هم اشاره کردم، ما در دوران انوشیروان نیستیم که همه نگاهشان به زنجیر یک ساختمان باشد و عدل و داد و کار و زندگی را از یک ساختمان بخواهند؛ امروز ما در یک دوران مدرن هستیم، مردم باید به صحنه بیایند و دولت باید پشتیبان مردم باشد؛ بنابراین کار به دست شما حل می‌شود و کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و همه به‌سهم خود به صحنه آمده و کارآفرین باشند و زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه نباید امروز همه چشم‌ها به دولت باشد، گفت: اینکه همه چشمشان به دولت باشد و دولت هم به چاه‌های نفت نگاه کند آن‌هم  چاه‌های نفتی که ناپایدار است‌، مگر چاه‌ها ابدی است؟ امروز کمتر از 50 درصد از نفت را می‌توانیم بفروشیم تازه شرایط هموار شده است. ما کمتر از نیمی از نفتی که باید بفروشیم به بازار عرضه می‌کنیم؛ نفت سرمایه‌ای نیست که ما تمام کنیم، نفت بین‌نسلی است و برای ما نیست بلکه برای فرزندان و نسل‌های آینده است، باید نفت به سرمایه مولد تبدیل شود نه حقوق کارمندان.

وی با بیان اینکه کشور از معضلاتی بزرگ رنج می‌برد که برخی از آنان ساختاری و مربوط به 50 - 60 سال گذشته است، گفت: سخن این نیست که نتوانیم مشکلات را حل کنیم، یک خواهش از همه دارم، "همه ملت ایران، اولویت‌ها یادمان نرود"؛ من فکر می‌کنم یک زمانی به‌قول جامعه شناس‌ها بین مرکز و پیرامون شکاف زیادی بود، مرکزیت کشور و استان‌ها هرکدام یک نوع دیگری فکر می‌کردند، دورانی نیز بین نخبگان و توده‌های مردمی شکاف عظیمی بود در حالی که بنده در یک سال گذشته و در سفر به استان‌ها به این نتیجه رسیدم که این شکاف بسیار بسیار کم شده است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: امروز تقریباً خواست و مطالبه مردم در سراسر کشور یکسان بوده و همه می‌گویند "توسعه"؛ جایی نیست که نگویند توسعه نمی‌خواهیم، همه می‌گویند رونق در تولید و اقتصادی؛ یک زمانی می‌گفتند که مسئله رکود و تورم درس‌های دانشگاهی است ولی امروز یک حرف می‌زنند، "رونق تولید"، "کشاورزی"، "صنعت"، "خدمات"؛ همه می‌گویند معضل کشاورزی و صنعت و رونق در صنعت و کشاورزی را راه بیندازید.

وی با تأکید بر اینکه امروز شکاف‌ها بین همه کم شده است و همه می‌گویند افراط کنار گذاشته شود، خاطرنشان کرد: بنده تا سال گذشته فکر می‌کردم وقتی مردم به اعتدال رأی دادند یعنی فقط ایران از افراط رنج می‌برد درحالی که در کشور‌های دیگر هم همین است؛ در سازمان ملل نیز بسیار می‌گفتند شعار اعتدالی که در ایران اسلامی آغاز شده خواست جهانی است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت، گفت: قطعنامه‌ای که ایران در سازمان ملل پیشنهاد داد، قطعنامه "جهان عاری از خشونت و افراط" که معروف شد به قطعنامه "وی"، هیچ‌کس نتوانست به آن رأی ندهد، در موقع رأی‌گیری کسی حاضر نشد رأی ندهد. هیچ کشوری این جرئت را نکرد و این قطعنامه به‌اتفاق آرا و بدون نیاز به رأی‌گیری تصویب شد چراکه امروز همه دنیا از خشونت خسته شدند.

وی با اشاره به شعار ایران مبنی بر اعتدال افزود: در ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری در سخنانشان بر کلمه اعتدال تأکید کردند و گفتند که اسلام هم از ما اعتدال را خواسته و ما باید این شعار را پیش ببریم، اقلیت کوچکی هم که فکر می‌کنند راه افراط است بیایند در این راه اعتدال؛ البته در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم، در چارچوب قانون، قواعد بازی را همه باید بپذیریم.

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: قواعد سیاسی، قانون اساسی چارچوبی را پیش روی ما گذاشته است، وزیری رأی اعتماد می‌گیرد یا استیضاح می‌شود، کسی عصبانی نشود چراکه قانون این را می‌گوید و ما پذیرفتیم؛ البته بنده خیلی دوست داشتم وزیر علوم من رأی اعتماد بگیرد، فرجی‌دانا جزو شخصیت‌های فرهیخته و دانشگاهی بود؛ قطعاً از وی استفاده خواهیم کرد دیروز به‌عنوان وزیر و امروز به‌عنوان مشاور رئیس جمهور استفاده خواهیم کرد؛ در عین حال هیچ‌کس نباید ناراحت شود، چراکه در چارچوب قانون رأیی که اکثریت نمایندگان مجلس دهند، هرچه باشد ما تسلیم هستیم و در قانون‌گذاری اگر شورای نگهبان تأیید کند هم تسلیم هستیم.

وی تأکید کرد: برخی از قوانین را مجلس تصویب می‌کند، شورای نگهبان هم تأیید می‌کند که ما موافق آن نبوده‌ایم اما رئیس‌جمهور آن را امضا کرده و دولت آن را حتماً اجرا می‌کند، به‌هرحال ما یک چارچوبی داریم، لجبازی‌ها و مخالفت‌کردن‌های نابه‌جا درست نیست چراکه ضرر لج‌بازی‌ها بیشتر است؛ مجلس و دولت و قوه قضائیه باید کنار هم باشند، به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنیم  تا ما در این مسیر به مقصد برسیم، اولویت‌ها را نباید فراموش کنیم، افکار عمومی جامعه ما در این اولویت‌ها به ما نزدیک می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ کس به ما نمی‌گوید که مسئله هسته‌ای را حل نکنید، همه می‌گویند مذاکره جدی انجام دهید و این معضل را حل کنید؛ تحریم یک باری است که بر دوش شخص بنده نبوده، که هر موقع دلم بخواهد آن را بردارم یا برندارم تحریم بر دوش کل ملت ایران است؛ ما در حالی که در حال مذاکره هستیم همچنان در  تحریم هستیم البته یک مقدار از تحریم‌ها برداشته شده است، از جمله در کشتیرانی.

وی با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: بنده رفته بودم بندرعباس، آنجا سؤال کردم گفتم این کشتی‌هایی که می‌آیند پهلو بگیرند، قبلاً به‌خاطر تحریم که می‌رفتند به کشورهای همسایه و پهلو می‌گرفتند و ما با لنج می‌آوردیم تفاوتش چقدر بود، گفتند هر کانتینری 700 دلار، که این آسیب به ملت می‌زند؛ دولت خزانه‌دار ملت است که این کانتینر که 700 دلار بوده نمونه‌ای از رفع آثار تحریم در کشور است.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: تحریم مربوط به فرد نیست، مربوط به دولت نیست،‌ "تحریم‌" فشاری ظالمانهِ غیرقانونیِ غلط در گرده تک تک مردم ایران است یعنی خدای ناکرده اگر کسی مریض شود و از داروخانه دارو بگیرد، در زمان تحریم این دارو گران‌تر است؛ گندم که از خارج وارد می‌کنیم آن گندم در تحریم گران‌تر تمام می‌شود، سیستم بانکی کار نمی‌کند که راحت بتوانیم پول نقد برای این موارد تهیه کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز تمام مردم از دولت می‌خواهند که دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق مردم تحریم‌های ظالمانه را بردارد، در این خواست همه ما مشترک هستیم و جزو اولویت‌های ماست؛ در تمام این مسیر‌ها ملت حامی دولت بوده و هست، مقام معظم رهبری نیز در این مسیر دولت را تأید کرده‌اند و خواهند کرد؛ تاکنون کار بزرگی انجام شده، اما راه بلندتری پیش روی ماست.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon