«داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه شد

«داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه شد

خبرگزاری تسنیم: «حزب عدالت و توسعه» ترکیه احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه این کشور را به عنوان نخست‌وزیر ترکیه برگزید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «حزب عدالت و توسعه» ترکیه احمد داود اوغلو، وزیر خارجه این کشور را به عنوان نامزد نخست‌وزیری ترکیه انتخاب کرد. قرار است نمایندگان حزب عدالت و توسعه چهارشنبه هفته آینده در این باره رأی‌گیری کنند.

داوود اوغلو تنها نامزد این سمت است و بنابراین او قطعاً جای رجب طیب اردوغان در نخست‌وزیری ترکیه را خواهد گرفت. 

آقای اردوغان هفته آینده برابر با 28 آگوست (6 شهریورماه) کار خود را به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب ترکیه آغاز خواهد کرد. وی جانشین عبدالله گل، رئیس جمهوری فعلی ترکیه خواهد شد. 

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نخست وزیر داود اوغلو مطرح شده بود. در این رابطه عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه گفته بود که احمد داود اوغلو وزیر خارجه کنونی ترکیه احتمالا ریاست حزب عدالت و توسعه را بر عهده خواهد گرفت و نخست وزیر بعدی این کشور خواهد شد.

اردوغان 28 اوت یعنی 7 روز دیگر مراسم تحلیف ریاست جمهوری را انجام خواهد داد و بر اساس قانون اساسی ترکیه باید از ریاست حزب عدالت و توسعه کناره گیری کند. گمانه زنی های زیادی در خصوص جانشینی داوود اوغلو به جای اردوغان پیش از این نیز مطرح شده بود.

برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه پیش از این خواستار آن بودند که عبدالله گل به نخست وزیری ترکیه برسد ولی شواهد نشان می دهد که روابط اردوغان و عبدالله گل طی ماه های اخیر رو به سردی گذاشته است.

احمد داوداوغلو در 26 فوریه 1959 در قونیه متولد شد. دوران دبیرستان را استانبول گذراند. وی در سال 1983 از دانشگاه بوغازچی در دو رشته علوم سیاسی و اقتصاد در دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی فارغ‌ التحصیل شد.

اوغلو مقطع کارشناسی ارشد را در دانشکده مدیریت عمومی به اتمام رسانده و مدرک دکترای خود را از دانشکده علوم سیاسی و روابط بین‌المللی دانشگاه بوغازچی دریافت کرد.

داوداوغلو در سال 1990 استادیار دانشگاه اسلامی بین‌المللی مالزی شد و در آنجا دانشکده علوم سیاسی را تأسیس و تا سال 1993 ریاست آن را بر عهده داشت.

وی بین سال‌های 1995 تا 1999 در دانشگاه مرمره و در مؤسسه مطالعات خاورمیانه، مؤسسه بیمه و بانکداری و در مقطع دکتری در رشته‌ مدیریت محلی در دانشکده علوم سیاسی به تدریس پرداخت.

پس از انتخابات نوامبر 2002 میلادی مجلس ترکیه، داوداوغلو به سمت مشاور ارشد نخست‌وزیر و سفیر کبیر در دولت پنجاه و هشتم ترکیه فعالیت کرد. وی فعالیت‌های خود  را در دولت‌های پنجاه و نهم و شصتم ترکیه نیز ادامه داد.

اوغلو از سال 1995 تا 2004 در دانشگاه بی‌کنت استانبول به عنوان رئیس دانشکده روابط بین‌المللی و همچنین عضو سنای دانشگاه و نیز هیأت مدیره آن فعالیت کرده است.

وی چندین کتاب و مقاله در حوزه سیاست خارجی ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر کرده است. کتاب‌ها و مقالات وی به چندین زبان منجمله ژاپنی، پرتقالی، روسی، عربی، فارسی و آلبانیایی ترجمه شده‌اند.

در تاریخ 1 می 2009 میلادی داود اوغلو به عنوان وزیر امور خارجه شصتمین دولت جمهوری ترکیه منصوب شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان