تشدید نژادپرستی در آمریکا در سایه بحران اقتصادی/ دلسردی سیاه پوستان از اوباما

تشدید نژادپرستی در آمریکا در سایه بحران اقتصادی/ دلسردی سیاه پوستان از اوباما

خبرگزاری تسنیم: یک پروفسور علوم سیاسی آلمانی با اشاره به اعتراضات ضد نژاد پرستانه در فرگوسن، پلیس آمریکا را یک مهد نژاد پرستی دانسته و از دلسردی سیاه پوستان از اوباما و تشدید نژاد پرستی در ایالات متحده در سایه بحران اقتصادی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، پروفسور "دکتر کریستیان هاک" دانشمند علوم سیاسی آلمانی  که از سال 2000 تا 2008 از اساتید علوم سیاسی در انستیتو علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه بن آلمان بوده و بعد از بازنشستگی در حال حاضر  در انجمن آلمانی برای سیاست خارجی، موسسه بین المللی مطالعات استراتژِیک، کمیته مطالعات آتلانتیک و چند موسسه دیگر در آلمان به عنوان کارشناس فعالیت دارد.

این کارشناس برجسته آلمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به سوالاتی درباره نا آرامی ها در شهر فرگوسن آمریکا پاسخ داده است.

مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست 18 ساله، روز شنبه (9 اوت، 18 مرداد) در فرگوسن، شهر عمدتا سیاه‌پوست‌نشین حومه سن لوئیز در ایالت میسوری، چند بار هدف گلوله یک افسر پلیس قرار گرفت و جان باخت.

در پی قتل غم انگیز براون در تیراندازی مامور پلیس، موج آشوب و اعتراضات شهر فرگوسن را فرا گرفته است.

 مسئله نژادپرستی در آمریکا هنوز حل نشده است

تسنیم: به نظر شما دلایل ناآرامی ها در شهر فرگوسن آمریکا چیست و واقعا در این شهر چه اتفاقاتی در حال وقوع است؟

پروفسور کریستین هاک: مسئله نژادپرستی در آمریکا هنوز به صورت رضایت بخشی حل نشده است بلکه برعکس در شرایط اقتصادی بد آمریکا، نژادپرستی در این کشور افزایش پیدا کرده است.

تسنیم: آیا در آمریکا سال ها بعد از لغو مسئله تبعیض نژادی  هنوز برابری اجتماعی خلق نشده است؟ چگونه شما خشم  مستمر و مداوم بخصوص جمعیت سیاه پوست مردم آمریکا در شهر فرگوسن را توصیف می‌کنید و نظر شما در این باره چیست؟

پروفسور کریستین هاک: برابری اجتماعی در این کشو حاصل نشده است وقتی که تعداد اندکی از سیاه پوستان می توانند میلیونر شوند، مسئله مهم تر امکان صعود برای طبقه متوسط سیاه پوستان است و اینکه فرصت های برابر آموزشی وجود ندارد.

پلیس آمریکا مهد نژادپرستی است

تسنیم: برخی خبرنگاران خارجی از جمله سه خبرنگار آلمانی در شهر فرگوسن به هنگام پوشش دادن اعتراضات ضد نژادپرستانه توسط پلیس محلی آمریکا دستگیر شدند. نظر شما در این باره چیست؟

پروفسور کریستین هاک: پلیس آمریکا یک مهد نژادپرستی است. علاوه بر این برای پلیس های سفید پوست آمریکایی معمولا توانایی احساس و درک عواطف و همدلی در برابر نه تنها سیاه پوستان بلکه همه وجود ندارد. استبداد و زورگویی و مزاحمت و بی احترامی به دیگران عمدتا در آن ها وجود دارد. آن ها در لباس یونیفورمشان خود را مانند خدایان کوچکی بخصوص در برابر سیاه پوستان در جنوب آمریکا احساس می کنند.

اوباما بیشتر با سفید پوستان سازگار است

تسنیم: بسیاری از آمریکایی ها امیدوار بودند که با روی کار آمدن باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا شرایط زندگی سیاه پوستان در این کشور تغییر می کند، ظاهرا این امید به یاس و دلسردی تبدیل شده است. نظر شما در این باره چیست؟

پروفسور "کریستین هاک": باراک اوباما به اندازه کافی برای یک آمریکای پس از دوران نژادپرستی که در آن رنگ پوست دیگر هیچ نقشی را ایفا نکند کار نکرد، بلکه وی بر نقش خود به عنوان رئیس جمهوری همه آمریکایی ها تاکید داشت. ضمن اینکه وی خیلی با سفید پوستان جور و سازگار است و گاهی اوقات این طور به نظر می رسد که انگار وی حتی می خواهد سفید تر از سفید پوستان  باشد مشابه کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه پیشین آمریکا. بنابراین اکثریت سیاه پوستان از اوباما عمیقا ناامید و دلسرد شده اند.

فرگوسن های بیشتری در آینده آمریکا وجود خواهد داشت

تسنیم: به نظر شما حادثه قتل مایکل براون نوجوان سیاه پوست آمریکایی حالا چه مفهومی برای ایالات متحده دارد؟

پروفسور " کریستین هاک: از زمان بحران اقتصادی  شرایط سیاه پوستان از نظر اقتصادی در آمریکا بدتر شده و درگیری ها و تنش های نژادپرستانه نیز شدت گرفته است. این تنش ها در آینده هم می تواند تشدید شود. فرگوسن آخرین تنش و درگیری این چنینی در آمریکا نخواهد بود.   

گفتگو: زکیه شریعتمدار تهرانی

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت