طرح جدید تبدیل بخار به برق/۵۰میلیارد دلار خرج سوخت نیروگاه‌ها شد

طرح جدید تبدیل بخار به برق/50میلیارد دلار خرج سوخت نیروگاه‌ها شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل توانیر از طرح جدید تبدیل بخار به برق برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید برق کشور خبر داد و گفت: سرمایه مصرف شده برای تامین سوخت نیروگاه ها حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، همایون حایری در حاشیه آغاز عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه سیلکل ترکیبی سبلان اظهار کرد: هم اکنون بخار نیروگاه های گازی و سوخت فسیلی کشور پس از تولید هدر می رود و وزارت نیرو در صدد است تا با سرمایه گذاری در زمینه بخش بخار نیروگاه ها، از همه ظرفیت های موجود در تامین برق استفاده کند و با این روش به اندازه نیمی از برق تولید شده، به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.
وی با اشاره به ورود نیروگاه زمین گرامایی مشگین شهر به چرخه تولید گفت: اگر در سال های گذشته به ویژه در 10 سال اخیر به سرمایه گذاری در بخش انرژی های نو از جمله انرژی بادی و خورشیدی توجه جدی شده بود، در زمینه تامین انرژی در وضعیت بهتری بودیم چرا که هم اکنون ضرر این عدم توجه را بیشتر احساس می کنیم.
مدیرعامل توانیر بیان کرد: سرمایه‌گذاری های ما در بخش تولید برق باید بر اساس انرژی های نا محدود باشد همچون باد و خورشید باشد که در این زمینه کشور ظرفیت بالایی دارد.
حایری تصریح کرد: هدف دیگر وزارت نیرو و توانیر افزایش راندمان نیروگاه ها از 32 درصد به 42 درصد است تا از این طریق نیز وابستگی نیروگاهها به سوخت فسیلی کمتر شود به طوری که سال گذشته برای تولید 900 مگاوات برق از انرژی های بادی و خورشیدی قرارداد منعقد شده و برای امسال نیز افزایش پله ای انجام می شود.
وی با بیان این که بخار تولید شده در نیروگاه های فسیلی و گازی پس از هدر می رود، افزود: وزارت نیرو در صدد است تا با سرمایه گذاری در زمینه بخش بخار نیروگاه ها از همه ظرفیت های موجود در تامین برق استفاده کند و با این روش به اندازه نیمی از برق تولید شده به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.
مدیرعامل توانیر بیان کرد: هدف دیگر وزارت نیرو و توانیر افزایش راندمان نیروگاه ها از 32 درصد به 42 درصد است تا از این طریق نیز وابستگی نیروگاه ها به سوخت فسیلی کمتر شود.
حایری با اشاره به محوریت تبادل انرژی بین استان های شمالغرب و کشورهای همسایه، افزود: با راه اندازی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل ، مبادله برق با کشورهای همسایه بیشتر می شود.
میزان تولید و مصرف برق در کشور برابر است
مدیرعامل توانیر با بیان این که تابستان امسال سخت ترین تابستان 10 سال اخیر در تامین برق کشور بود، گفت: خوشبختانه با مدیریت صحیح در خطوط توزیع و انتقال اوج مصرف را سپری کردیم و هم اکنون میران مصرف و تولید برق برابر شده است و هم اکنون 48 هزار و 500 مگاوات برق در نیروگاه های گشور کشور تولید می شود و حدود همین میزان هم برق مصرف می شود.
وی با اشاره به زیاد بودن میزان مصرف سوخت برای تولید انرژی در ایران، افزود: این میزان انرژی خارج از حد متعارف جهانی است و میزان سوخت مصرفی در نیروگاه های گازی و بخاری کشور برای تولید برق هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.
حایری میزان سرمایه مصرف شده برای تامین سوخت نیروگاه ها را حدود 50 میلیارد دلار بیان کرد و گفت: سالانه 60 هزار میلیارد ریال در صنعت برق کشور درآمد حاصل می شود که بسیار پایین و در حد یک دهم سرمایه گذاری انجام شده در این بخش نیست.
انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه