بانک آمریکا به اتهام گمراه کردن مشتریان وام مسکن جریمه شد

بانک آمریکا به اتهام گمراه کردن مشتریان وام مسکن جریمه شد

خبرگزاری تسنیم: وزارت دادگستری آمریکا یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور را به اتهام "گمراه کردن" مشتریان وام مسکن به پرداخت ۱۶.۷ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بی بی سی، وزارت دادگستری آمریکا یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور را به علت "گمراه کردن" مشتریان وام مسکن به پرداخت 16 میلیارد و هفتصد میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

این وام‌ها توسط دو موسسه اعتباری "کانتری‌واید" و "میریل" که هر دو اکنون وابسته به بانک آو آمریکا هستند ارایه شده است. بنا بر رای دادگاه این موسسات هزاران آمریکایی را تشویق به خرید مسکن کردند در حالی که خریداران را به درستی درباره شرایط و زیان‌های مالی این وام‌ها مطلع نکرده بودند.

از این تخلف 'بانک آو آمریکا' به عنوان یکی از علل شکل‌گیری بحران جهانی اقتصاد یاد می‌شود.

تونی وست، یکی از دادستان‌های این پرونده روز پنجشنبه (21 اوت - 30 مرداد) گفت: "هیچ موسسه‌ای در آمریکا هر چقدر هم بزرگ و قدرتمند باشد نمی‌تواند از مجازات قانونی فرار کند."

"آنچه این جا روی داده مانند این است که شما به خواربار فروشی محل رفته باشید و به شما گفته باشند این شیر تازه مال همین امروز است اما همه کارگران آن خواربار فروشی می‌دانستند که این شیر نه تنها متعلق به دیروز است بلکه در تمام 24 ساعت گذشته حتی در یخچال هم نبوده است و هیچ‌کس هم به شما چیزی نگفته."

اکنون بانک آو آمریکا که یکی از بزرگترین بانک‌های ایالات متحده است، باید 9 میلیارد و 650 میلیون دلار جریمه نقدی به دادگستری آمریکا بپردازد و همزمان 7 میلیارد دلار هم به عنوان غرامت به مشتریان خود که چنین وام هایی دریافت کرده اند پرداخت کند.

دادگستری هم از محل این جریمه به هزاران آمریکایی که در دوران رکود اقتصادی برای پرداخت وام‌های مسکن خود دچار مشکل شده بودند کمک خواهد کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی بحران در بازار خرید و فروش مسکن در آمریکا و اعطای بی‌رویه وام‌های بانکی در این کشور را یکی از ریشه‌های اصلی ظهور بحران جهانی ارزیابی کرده‌اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه