شاخص فیبرنوری در کشور تا پایان برنامه پنجم به ۶۲ هزار کیلومتر می‌رسد


شاخص فیبرنوری در کشور تا پایان برنامه پنجم به 62 هزار کیلومتر می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور گفت: شاخص فیبر نوری در سطح کشور باید تا پایان امسال به ۵۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر و تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۶۲ هزار کیلومتر برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، محمدطاهر شمس ظهر امروز در جلسه افتتاح پروژه‌های مخابراتی استان کردستان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئولان کشوری و استانی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در مرکز آموزش و پژوهش استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در استان کردستان برنامه‌هایی در بخش دیتا وجود دارد که نخستین پروژه امید با هدایت و برنامه‌ریزی در حال پیگیری است.

وی گفت: در قالب اولین پروژه که به صورت ضربتی در کردستان در حال اجراست باید 40 گیگا بایت ظرفیت در بخش دیتا ایجاد شود.

عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه و سال 94 باید 594 کیلومتر فیبر نوری در استان ایجاد شود.

وی گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 83 بر اساس خصوصی سازی و سپردن امورات به بخش خصوصی تاسیس شد و  هدف از آن نگهداری و توسعه زیرساخت کشور است.

شمس افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی اصلی شبکه اصلی و مادر مخابراتی کشور و ارتباطات بین‌المللی باید در حوزه کسب و کار و دولت الکترونیک توسعه پیدا کند.

عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با اشاره به خدمات این شرکت، اظهار کرد: این شرکت با تجهیزات و شبکه‌های خرد و سوئیچ از راه دور و بین‌المللی و شبکه‌های فیبر نوری، مراکز دیتا و سبکه‌های بین استانی ارتباطات را به صورت صدا و تصویر برقرار می‌کند.

وی به برنامه‌های توسعه شبکه ملی زیرساخت آی سی تی در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: باید برنامه‌ توسعه شبکه ملی آی سی تی تا پایان سال 94 به 147 درصد برسد و در زمینه رشد توسعه به یکهزار و 242 درصد و در حوزه شبکه ترانزیتی به 16 هزار و 700 و در توسعه شبکه ملی آی پی به 833 درصد رشد پیدا کند.

شمس تصریح کرد: شاخص فیبر نوری در ابتدای دولت یازدهم در سطح کشور 51 هزار کیلومتر بوده که امروز این رقم به 56 هزار و 300 کیلومتر افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور خاطر نشان کرد: شاخص فیبر نوری در سطح کشور باید تا پایان امسال به 57 هزار و 500 کیلومتر و تا پایان برنامه پنجم توسعه به 62 هزار کیلومتر برسد.

وی ظرفیت اینترنت را در ابتدای دولت یازدهم 71.67 مگابایت عنوان کرد و افزود: این رقم تا پایان سال‌ 93 باید به 760 مگابایت و تا پایان برنامه پنجم توسعه به 2 هزار بایت یا 2 ترابایت برسد.

شمس افزود: در حال حاضر با توجه به جایگاه کشورمان ، بخش مسیر ترانزیتی و شبکه ارتباطات شمال به جنوب و غرب به شرق برنامه‌ریزی شده که آن را ارتقا و توسعه می‌دهیم.

عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ظرفیت ترانزیت از مسیر ایران را از ابتدای دولت یازدهم 367 گیگا بر ثانیه ذکر کرد و افزود: باید این رقم در سال‌ 93 به یک هزار گیگابایت برسد و تا پایان برنامه پنجم توسعه به 5 ترابایت افزایش یابد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon