واشنگتن برای مبارزه با داعش دست به دامن گروه‌های تروریستی شده است

واشنگتن برای مبارزه با داعش دست به دامن گروه‌های تروریستی شده است

خبرگزاری تسنیم: واشنگتن برای مبارزه با تروریست‌های دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) از گروهی از مبارزان که به طور رسمی آنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود، کمک می‌گیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله، واشنگتن برای مقابله با تروریست های دولت اسلامی در عراق و شام متحدی به دست آورده است که اتحاد با آن دور از انتظار بود زیرا دست به دامن مجموعه ای از مبارزان شده است که آنان را به طور رسمی در فهرست تروریست ها قرار داده بود.

از جمله این گروهها، حزب ممنوعه کارگران کردستان است که به دلیل بیش از سه دهه شورش علیه دولت ترکیه، در معرض اتهام قرار گرفته و محکوم  بود، اما اکنون گفته می شود که در جلوگیری از پیشروی داعش در عراق نقش سرنوشت سازی ایفا کرده است.

اما مشارکت حزب کارگران کردستان در نبرد علیه داعش نه تنها گروههای کُرد رقیب که در توقف پیشروی داعش ناکام ماندند، بلکه ترکیه و جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد به ویژه اینکه این حزب جامعه جهانی را تحت فشار قرار داده  تا عنوان تروریستی را از آن حذف کند.

روژهات از مبارزان این حزب در این باره گفت که جنگ با داعش تا نابودی آن ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه آنکارا حزب کارگران کردستان را چالشی برای خود می داند، افزود: با وجود این، آنکارا از سوی دولت اسلامی در عراق و شام خود را در معرض خطر می بیند زیرا این گروه دهها تن از ترکها را ربوده و اخیرا نیز یک گروگان آمریکایی را گردن زد.

این در حالی است که حزب کارگران کردستان در شمال شرق سوریه یک گروه حمایت مردمی تشکیل داد که توانست در مقابله با داعشی ها عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد.

همچنین هنگامی که تروریست های داعش بر مواضع نیروهای پیشمرگه در شمال غرب عراق تسلط یافتند، نیروهای حمایت مردمی در عبور از مرزهای سوریه و باز کردن راه هزاران ایزدی که در کوهها بدون آب و غذا گرفتار شده بودند، تردید نکردند.

این تحولات در حالی است که ترکیه در دهه نود روستاهایی را که ساکنان آن با حزب کارگران کردستان همراهی کرده بودند، پاکسازی کرد و هزاران کُرد را از آن بیرون راند که عده ای از آنان به عراق گریختند.

در این میان نقش جدیدی که حزب کارگران کردستان برعهده گرفته است، نگرانی رقیب دیرینه آن یعنی حزب دموکرات کردستان را به دنبال داشته است، زیرا این دو حزب همچنان بر سر رهبری کُردها در مرزهای سوریه، ایران ، ترکیه و عراق با یکدیگر رقابت دارند.

حزب کارگران کردستان در تلاش برای خروج از فهرست گروه‌های تروریستی

در همین ارتباط یک دیپلمات اروپایی گفت: «حزب کارگران کردستان عراق معتقد است که اقدامات آن در عراق به ویژه کمک به حمایت از ایزدی ها، امتیازی دیپلماتیک است که می تواند با استفاده از آن اتحادیه اروپا را متقاعد کند که نام آن را از فهرست گروههای تروریستی حذف کند».

به گفته وی، این نوعی تناقض است و جای تعجب دارد که حزبی که اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می داند، چنین نقش مهمی را برای مقابله با داعش بر عهده بگیرد و در واقع آنان یک اصل قانونی که اتحادیه اروپا با استناد به آن، این گروه را تروریست برشمرد، به چالش کشیده اند.

این دیپلمات غربی همچنین گفت که احتمال ا ینکه اتحادیه اروپا بدون موافقت ترکیه چنین اقدامی اتخاذ کرده باشد، بسیار ضعیف است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان