ویژگی سیاست خارجی ایران شجاعت در برابر قدرت‌های جهان است

ویژگی سیاست خارجی ایران شجاعت در برابر قدرت‌های جهان است

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه نیک‌شهر گفت: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر بعد از انقلاب به ویژگی بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاست‌مداران دنیا را به تعظیم و تجلیل واداشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیک‌شهر، حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی در خطبه‌های امروز نماز جمعه با سفارش به تقوا و زکات و اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر و تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: به کرسی نشاندن منطق جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی، هدفی بزرگی است و در این مسئله، دولت بدون انفعال وارد شود چرا که این هدف به‌ویژه در منطقه‌ اسلامی، کاملاً قابل تحقق است.

وی افزود: برجسته کردن ویژگی‌ها و ممیزات دیپلماسی ایرانی اسلامی "نه ظلم کنیم و نه ظلم بپذیریم در جهان"، از دیگر اهداف مهم دست‌اندرکاران سیاست خارجی است.

خطیب جمعه نیک‌شهر بیان کرد: پایبندی به موازین شرع در رفتارهای فردی و اجتماعی و در محافل دیپلماتیک، و نترسیدن از هیبت و تشر قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا، ویژگی خاص دیپلماسی ایرانی است و باید مورد توجه جدی باشد.

لطفیان سرگزی عنوان کرد: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، بعد از انقلاب، به خصوصیت بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاست‌مداران دنیا را چه بگویند و چه پنهان کنند به تعظیم و تجلیل وا داشته است.

وی با بیان این‌که دفاع صریح، قاطع و واقعی از مظلوم از ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی اسلامی است، تصریح کرد: این خصوصیت در تمام سال‌های بعد از انقلاب در دفاع از ملت و مبارزان فلسطینی و لبنانی و موارد مشابه دیگر، جلوه داشته است.

امام جمعه نیک‌شهر، مخالفت جدی با نظام سلطه را از خصوصیات آشکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: مسئولان ما با شهامت و بدون رودربایستی با حضور سلطه‌گران و به‌ویژه آمریکا در هر جای جهان، مقتدرانه مخالفت کرده و می‌کنند.

لطفیان سرگزی خاطرنشان کرد: در باره تعامل با همه دنیا، در این میان دو استثنا وجود دارد یکی رژیم صهیونیستی و دیگری آمریکا.

وی به بیان چند دلیل و استدلال درباره نفی تعامل با آمریکا اشاره و تأکید کرد: رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود.

خطیب جمعه نیک‌شهر عنوان کرد: عده‌ای این‌طور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد که این‌طور نیست.

لطفیان سرگزی بیان کرد: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.

وی گفت: مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

امام جمعه نیک‌شهر در راستای افزایش تحریم‌ها افزود: آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند، البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

لطفیان سرگزی خاطرنشان کرد: در زمینه‌ ادامه‌ مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود اما این، یک تجربه‌ ذی‌قیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است.

وی گفت: ضرر نشست و برخاست با آمریکا، ایجاد زمینه برای طرح توقعات جدید از سوی آنهاست.

خطیب جمعه نیک‌شهر درباره تعامل با رژیم صهیونیستی بیانکرد: این موضوعی منتفی است و درباره آمریکایی‌ها هم، تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی آمریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد، تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.

لطفیان سرگزی با اشاره به افزایش نفرت ملت‌ها از آمریکا به خاطر هم‌دستی با جنایات صهیونیست‌ها در غزه، تصریح کرد: هیچ کس در دنیا نیست که آمریکایی‌ها را از مشارکت با جنایات و نسل‌‌کشی رژیم غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهیونیست در غزه مبرا بداند، بنابراین آمریکایی‌ها اکنون در موضع ضعف بیشتری قرار دارند.

وی به اوضاع این روزهای مردم مظلوم غزه اشاره و تاکید کرد: منطق فلسطینی‌ها در قضیه‌ آتش‌بس درست است آنها می‌گویند قبول آتش‌بس به معنای این است که رژیم خونخوار و درنده‌ صهیونیست هر فاجعه‌ای خواست بیافریند و بعد بدون هیچ تاوانی، اوضاع به روز قبل از حمله یعنی محاصره‌ شدید و ادامه فشارها برگردد.

امام جمعه نیک‌شهر خاطرنشان کرد: همان‌ طور که فلسطینی‌ها می‌گویند، برای این همه جنایت، باید تاوانی وجود داشته باشد که پایان محاصره‌ غزه است و هیچ انسان منصفی نمی‌تواند این خواسته‌ بر حق را نفی کند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon