چرا ایران از فهرست صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه حذف شد؟

چرا ایران از فهرست صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه حذف شد؟

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته ایران در اتاق بازرگانی مسکو درباره دلیل حذف ایران از فهرست صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه این کشور توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، رجب صفراف در دیدار استاندار همدان با اشاره به اینکه به طور کامل از ظرفیت های استان همدان بی اطلاع بودیم، اظهار کرد: روابط سیاسی دو کشور ایران و روسیه در شرایطی مطلوبی قرار دارد ولی متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارند.
وی افزود: سال گذشته تبادل تجاری بین دو کشور یک میلیارد و 420 میلیون دلار بوده است که این میزان کمتر از نیم درصد از کل مبادلات تجاری روسیه با کشورهای جهان است.
صفراف با بیان اینکه مبادلات پایین تجاری نمی گذارد تا زیرساخت های لازم برای تجارت بین دو کشور آماده شود، گفت: ایران و روسیه در زمینه امنیت منطقه، منافع مشترک سیاسی، تهدیدهای بین المللی و منافع استراتژیک دارای وضعیت مشترکی هستند که باید رفتار این دو کشور در این زمینه ها فعال شود.
وی تصریح کرد: نبودن اطلاعات و عدم شناخت دو کشور سبب بروز مشکلات بسیاری برای تجار و بازرگانان روسیه و ایران شده است و متاسفانه مردم روسیه از امکانات و توانمندی های ایران اطلاعی ندارند.
صفراف افزود: موانع موجود در زمینه نداشتن اطلاعات سبب شده تا نتوانیم زیرساخت های محکمی بین دو کشور ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت ها و توانمدیهای همدان آنقدر بزرگ است که به راحتی می تواند جایگاه اصلی خود را در روسیه پیدا کند، عنوان کرد: کالاهای تولید ایران به لحاظ دارا بودن کیفیت و قیمت مناسب می تواند در بازار روسیه رقابت کند.
صفراف عنوان کرد: آمریکا در سال های اخیر سلاح جدیدی تحت عنوان تحریم کشف کرده و از آن برای برخورد با کشورهای استقلال یافته یا کشورهایی که حاضر به پذیرفتن سلطه آمریکا نشده اند، استفاده می کند.
وی عنوان کرد: با استفاده از این سلاح راه ها برای آمریکا باز شده و نیازی به اجازه سازمان ملل متحد و افکار عمومی نیست، از طرفی زیرساخت های این مساله نیز در دست آمریکا قرار دارد.
صفراف با اشاره به تحریم های اعمال شده آمریکا علیه روسیه بیان کرد: ایران 35 سال با تحریم آمریکا و کشورهای غربی رو به رو بوده حال روسیه پس از گذشت چند ماه از تحریم به خوبی وضعیت ایران را درک می کند.
وی با اشاره به صدور حکم رئیس جمهور روسیه مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی در مدت 12 ماه آینده اظهار کرد: روسیه از هفت آگوست امسال به مدت 12 ماه دیگر از کشورهایی که در تحریم روسیه نقش داشتند تولیدات کشاورزی وارد نمی کند.
رئیس کمیته صنعت و معدن اتاق بازرگانی روسیه ارزش تولیدات کشاورزی وارداتی را برابر 160 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: دولت برای اینکه بتواند کمبود این کالا را جبران کرده و از افزایش قیمت ها جلوگیری کند باید این محصولات را از سایر کشورها وارد کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت روسیه به دنبال وارد کردن تولیدات کشاورزی از کشورهای آمریکای لاتین، آسیای مرکزی و ترکیه است گفت: متاسفانه در این بین نامی از ایران وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی روسیه نمی تواند برای واردات این کالاها از ایران پیشنهاد دهد چرا که مقامات آمریکایی به این باور می رسند که تحریم ها علیه روسیه عمل کرده است.
صفراف با اعلام اینکه تجار ایرانی باید از طریق راه های استاندارد و بین المللی نسبت به تجارت با روسیه اقدام کنند، گفت: نیاز است تا تجار ایرانی نسبت به ایجاد دفتر نمایندگی در مسکو اقدام کند تا از این طریق بتوان امور مربوط به تجارت ایرانیان را پیگیری کرد.
وی تصریح کرد: این دفتر نمایندگی به سفارت و وزارت خارجه ارتباطی نداشته و باید به صورت مستقل عمل کند چرا که رایزنان سفارت ایران در روسیه به علت دغدغه بسیار نمی توانند امور بازاریابی را انجام دهند.
انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه