تشکل سیاسی "نیروهای ملی" از مذاکرات تشکیل دولت عراق خارج شد

تشکل سیاسی "نیروهای ملی" از مذاکرات تشکیل دولت عراق خارج شد

خبرگزاری تسنیم: فراکسیون‌های سیاسی ائتلاف موسوم به «نیروهای ملی» در عراق روز جمعه اعلام کردند که مشارکت خود را در رایزنی‌های تشکیل دولت جدید عراق به حالت تعلیق در خواهند آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، فراکسیون‌های سیاسی ائتلاف موسوم به «نیروهای ملی» در عراق روز جمعه اعلام کردند که مشارکت خود را در رایزنی‌های تشکیل دولت جدید عراق به حالت تعلیق در خواهند آورد.
این فراکسیون‌ها اعلام کردند: تا زمان شناسایی عاملان جنایت در مسجد مصعب بن عمیر در دیالی واقع در شمال عراق عضویت خود را به حالت تعلیق در خواهند آورد.
فراکسیون‌های «دیالی هویتنا»، به رهبری سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق،  «العربیه» به رهبری صالح المطلک و «الحل» در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند : «سکوت در برابر جنایت زشتی که گروه‌های مسلح در حق نمازگزاران در این مسجد انجام دادند و 70 نفر در آن به شهادت رسیدند، جایز نیست و این جنایت حاکی از حقیقت تلخی است که برخی از استان‌های شمالی به خصوص دیالی از رنج می برند.»
این بیانیه می‌افزاید: ما به همین دلیل گفت‌وگوها را با ائتلاف همپیمانی ملی به تعلیق در می‌آوریم و از فرمانده کل نیروهای مسلح و رهبران ائتلاف همپیمانی ملی می خواهیم که جنایت کاران را طی 48 ساعت به دستگاه قضایی تحویل داده و به بازماندگان قربانیان این حادثه غرامت پرداخت کنند.‎

گروه سیاسی " دیاله هویت ماست " به رهبری سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق از مذاکرات تشکیل کابینه جدید عراق امروز جمعه در اعتراض به حمله به نمازگزاران سنی عراقی در مسجدی در استان دیاله عراق خارج شد.

این ائتلاف بر اساس رویکردها و جهت‌گیری‌های ائتلاف متحدون به‌رهبری اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان عراق در استان دیالی تشکیل شده است.

استان دیالی با جمعیت یک میلیون و 480 هزار نفری، 14 کرسی در پارلمان دارد و ائتلاف دیالی هویتنا با تکیه بر رویکردها و سیاست‌های ائتلاف متحدون به‌رهبری النجیفی  با جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی دیگر رقابت کرد.

تروریست‌های تکفیری و بعثی دست کم 68 نمازگزار را امروز در مسجدی در استان دیالی عراق به رگبار بستند. این حملات تروریستی در حالی صورت می گیرد که دولت جدید این کشور در حال رایزنی با گروههای سیاسی برای تشکیل کابینه است. قرار است تا دوشنبه این هفته اعضای کابینه این کشور معرفی شوند.

"ناهده الداینی" نماینده پارلمان عراق از جریان " دیاله هویت ماست " در این باره اعلام کرد: جریان " دیاله هویت ماست " امروز از مذاکرات آغاز شده برای تشکیل کابینه جدید عراق خارج شد، چرا که حملات به مساجد استان دیاله همه روزه در حال افزایش و تکرار است و تاکنون صدها نمازگزار در این حوادث کشته شده اند و امروز هم آخرین حمله به مسجد مصعب بن عمیر روی داده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: جریان سیاسی عراقی که من نماینده آن هستم تصمیم گرفته است تا زمان محاکمه عاملان این جنایات و معرفی آنها به دادگاه برای مجازات از ادامه مشارکت در این گفت وگوهای سیاسی کناره گیری کند و باید فرماندهی گروهان منطقه که در حین بروز این حمله حضور داشته به سوالات پاسخ گوید، از این رو از دیگر جریان های سیاسی ملی عراق هم می خواهیم دست به این اقدام مشابه یعنی کناره گیری از مذاکرات تشکیل کابینه جدید بگیرند.

در حالی که هنوز هویت عاملان این حمله تروریستی مشخص نیست برخی از رسانه های غرب تلاش دارند حمله به این مسجد را به گردن شیعیان بیاندازند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان