تأخیر آمریکا در تحویل جنگنده‌های اف‌۱۶ به عراق عمدی بوده است

تأخیر آمریکا در تحویل جنگنده‌های اف‌16 به عراق عمدی بوده است

خبرگزاری تسنیم: یک مقام بلندپایه پنتاگون گفته مسائل مالی دلیل اصلی عدم تحویل جنگنده‌های اف‌۱۶ به کشور عراق است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی با عنوان «عراق در بحبوحه حملات هوایی عراق در پی ساخت نیروهای هوایی خودش است» از قول یک مقام بلندپایه پنتاگون دلایل عدم تحویل جنگنده‌های اف‌16 به دولت عراق را ذکر کرده است. در همین حال، یک عضو ارشد کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق تصریح کرده تأخیر دولت آمریکا در تحویل این جنگنده‌ها به دولت نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق عمدی بوده است.

هنگامی که نیروهای آمریکایی در سال 2011 عراق را ترک کردند، ارتش این کشور نیروی هوایی نوپایی داشت و واشنگتن در آن زمان توافق کرد تا با فروش 36 جنگنده پیشرفته اف‌16 و 24 بالگرد آپاچی به دولت عراق، نیروی هوایی ارتش این کشور را تقویت کند.

به نوشته رویترز، تا ماه آگوست کمپانی لاکهیلد مارتین آمریکا تنها دو فروند از اف‌16 ها را به دولت آمریکا داده که هیچ‌یک از آنها هنوز به عراق نرسیده‌اند. اکنون چنانکه مقامات آمریکایی مدعی هستند مسائل مالی و اوضاع وخیم امنیتی باعث شده که تحویل این جنگنده‌ها با مشکلات بیشتری همراه شوند.

یک مقام بلندپایه پنتاگون می‌گوید: «اف‌16ها در حال حاضر به خاطر اینکه عراقی‌ها آخرین قسط را پرداخت نکرده‌اند تحویل نمی‌شوند؛ علاوه بر این، اوضاع فرودگاه «بلد» هنوز برای تحویل این جنگنده‌ها مناسب نیست.»

نوری مالی، نخست وزیر عراق که هفته پیش از سمتش کنار رفت و برخی دیگر از مقامات عراقی از تحویل کند جنگنده‌های آمریکایی به عراق انتقاد کرده بودند. برخی از اعضای کمیته امنیتی و دفاعی عراق در پارلمان این کشور می‌گویند مشخص است که آمریکا تعمداً خواسته در تحویل این جنگنده‌ها تعلل کند.

اسکند ویتویت، معاون رئیس این کمیته با بیان اینکه بغداد 1.6 میلیارد دلار از اقساط خود را تا پایان سال 2013 طبق توافقنامه امضا شده دو کشور پرداخت کرده بود می‌گوید: «آمریکایی‌ها به نوعی می‌خواستند در این معامله، تأخیر ایجاد کنند.»

جسن جهاد آمین، یکی دیگر از اعضای این کمیته در پارلمان قبلی عراق نیز می‌گوید که علت اینکه آمریکا در تحویل این جنگنده‌ها کند عمل کرده این بوده که دولت نوری مالکی ممکن است به گونه‌ای از آنها استفاده کند که به تشدید انشعابات قومی در عراق کمک کند.

رویترز می‌نویسد مقامات پنتاگون هر گونه تعمد در تحویل این جنگنده‌ها را رد می‌کنند.

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان