همه بدانند با تغییر یک نفر مسیر دولت تغییر نمی‌کند/ در برابر تخریب‌گران نظام ساکت نمی‌مانیم

همه بدانند با تغییر یک نفر مسیر دولت تغییر نمی‌کند/ در برابر تخریب‌گران نظام ساکت نمی‌مانیم

خبرگزاری تسنیم: روحانی گفت: با تغییر یک نفر در دولت همه بدانند مسیر دولت عوض نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز پس از تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با امام راحل در جمع خبرنگاران ضمن سلام و درود به محضر امام(ره) و تمام شهدای دفاع مقدس کشور، گفت: این یک نکته تاریخی است که همواره شروع کار دولت و هفته دولت کنار هم قرار گرفته است.

وی افزود: آغاز کار دولت معمولاً اواخر مرداد می‌شود و هفته دولت هم به‌خاطر شهادت دولت‌مردان رجایی و باهنر در دهه اول شهریور آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این رسم نمادینی است که آغاز هفته دولت با زیارت مرقد امام و شهدای دیگر در این قطعه از زمینی که زمین مقدسی است شروع می‌شود و معنا و مفهوم آن این است که شروع کار دولت هرسال با بیعت مجدد با آرمان‌های امام راحل آغاز می‌شود، گفت: امام در واقع شخصیتی بود که دولت مدرن اسلامی را تأسیس کرد. گرچه دولت مدرن در تاریخ ایران از دوران امیرکبیر از 150 سال پیش شکل‌دهی‌اش آغاز شد و در دوران انقلاب مشروطه دولت شکل مدرن پیدا کرد، اما متأسفانه بعداً و به‌دلیل تمایل به حکومت‌هایی که تحت سلطه قدرت‌های غربی و استعمار قرار گرفتند از محتوا و درون تهی شدند.

روحانی در بیان شخصیت‌های امام(ره) تصریح کرد: امام(ره) فقیه بزرگی بود که برای اولین بار در تاریخ ایران و شیعه در چارچوب فقه حکومتی و فقه دولت توانست دولت مدرن اسلامی را در عین استفاده از تجربه جهانی به وجود آورد که البته نکاتی از قبیل تفکیک قوا و مقرراتی چون مالیات، بانک‌داری، ارتش حرفه‌ای، تأمین اجتماعی و آموزش بهداشت عمومی که در فقه ما نبود، اما در عین حال با تدبیر امام(ره) در اصول و چارچوب‌های فقه آمد و علاوه برآن نیز از تجربه جهانی استفاده شد و امام(ره) همه آنها را در چارچوب مقررات دینی و موازین شرعی امضا کرد.

وی با اظهار "اگر امام(ره) را پدر مدرن دولت اسلامی بنامیم سخن درستی گفته‌ایم" تصریح کرد: امام(ره) نه‌تنها دولت اسلامی را تشکیل داد بلکه به این دولت قدرت لازم برای اداره کشور و توان لازم برای مقابله با قدرت‌های جهانی و استکبار جهانی داد؛ امام(ره) هم آموزگار آزادی بود و هم راهبر مسیر استقلال و بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امام(ره) درس‌های زیادی یاد داد که باید به آن عمل کرده و آن را اجرا کنیم. امام(ره) تعادل را به ما یاد داد تا از افراط، تحجر و خرافه پرهیز کنیم و امام(ره) به ما تعادل یاد داد و گفت از تفریط، اباحه‌گرایی، غرب‌گرایی و غرب‌زدگی فاصله بگیریم.

روحانی با بیان "امام(ره) راه وسط و اسلام ناب را به ما آموخت و امروز باید آن راه وسط امام(ره) را به‌خوبی و به‌دوری از افراط ادامه دهیم و بدون دغدغه و با لهجه صریح سخن بگوییم و حرف بزنیم تا از این راه دفاع کنیم" اظهار داشت: امام(ره) تعامل را یاد داد، تعامل بین جمهوریت و اسلامیت. امام(ره) به ما گفت نظام ما مردم‌سالاری دینی است و آرای دین و انتخابات مردم میزان است و فرمودند که میزان رأی ملت است و علاوه بر آن اساس را اجرای فرمان خداوند و قانون اساسی قرار دادند و آن را در چارچوب موازین اساسی به ما گوشزد کرد.

وی ادامه داد: امام(ره) ایستادگی و جرأت ایستادگی در مقابل مستکبرین جهان و وظیفه حمایت از مظلومیت را به ما یاد داد و باید این راه را ادامه دهیم. در این راه نه از قدرت‌های بزرگ باید بترسیم و نه آن‌جایی که مظلومین گرفتار ستم می‌شوند در کمک به آنها دچار تردید شویم. امام(ره) شجاعت و شهامت به ما آموخت، هم شجاعت برای جنگ و هم شجاعت برای مقابله با متجاوز. هم ایستادگی در برابر آنهایی که به سرزمین ما تجاوز کردند و هم شجاعت صلح و شهامت را به ما آموخت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: باید آن‌جایی که لازم و ضروری است صلح و خیر را اجرا کنیم و امام(ره) در این راه تردیدی به خود راه نمی‌داد و همان‌گونه که شجاعت جنگ و مبارزه در زندگی از ویژگی‌های زندگی او بود شجاعت صلح نیز در امام مشاهده می‌شد و باید هم کار حسینی و هم کار حسنی را از او یاد بگیریم و یاد گرفتیم.

روحانی تصریح کرد: امام خودباوری، قانون‌گرایی و اخلاق‌مداری را به ما آموخت و در یک کلمه سراسر زندگی، سیره، نهضت و دولت‌داری امام برای ما یک درس بود.

وی با بیان "امام(ره) برای اداره کشور یک معیار بزرگی برای ما گذاشت و آن اینکه نباید مسیر اسلام در دنیای مدرن زیر سؤال قرار گیرد و کلید مصلحت را در اختیار ما گذاشت" اظهار داشت: احکام حکومتی و ثانویه را کنار احکام اولیه آن بزرگوار برای مردم تشریح و تبیین کرد و امام(ره) حق بزرگی به گردن مردم، دولت و همه آزادی‌خواهان و مسلمانان جهان دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز بار دیگر همه اعضا و کارکنان بخش اجرایی با امام(ره) بیعت می‌کنیم و می‌گوییم که راه و مسیر او را ادامه خواهیم داد و همچون شاگردان و رهروانش چون رجایی و باهنر و دیگر شهیدان چون شهید بهشتی آنی از راه امام و اجرای دستورات و فرامین امام غفلت نخواهیم کرد و امیدواریم در آغاز هفته دولت که سرآغاز روزهای اولین سال دوم خدمت دولت است بتوانیم خدمتی بی‌منت برای مردم داشته باشیم.

روحانی ضمن تشکر از خاندان امام و سیدحسن خمینی در تشریح راه امام(ره) گفت: از خاندان امام به‌خصوص حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی که این خانواده همواره حامی نظام، مردم، دولت و دولت یازدهم بودند کمال تشکر و امتنان را دارم.

وی به برنامه‌های دولت در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: اولویت دولت در مسائل اقتصادی خروج از رکود و ایجاد رونق است و ان‌شاءالله امیدواریم خروج از رکود را امسال و به‌خوبی تجربه کنیم و حتی به‌نوعی شاهد رونق اقتصادی باشیم.

رئیس‌جمهور با اظهار "پایان امسال رشد اقتصادی ما بعد از دو سال مثبت خواهد بود و همچنان دولت برای کاهش تورم به راه خود ادامه خواهد داد" به آخرین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی در زمینه تورم اشاره کرد و گفت: براساس آمار بانک مرکزی آخرین آمار تورم نقطه به نقطه 14.6 و تورم 12ماهه 25.3 است. بنابراین آن چیزی را که ما برای پایان سال قول داده‌ بودیم الآن به آن رسیده‌ایم و ان‌شاءالله در پایان سال تورمی کمتر از 20 درصد را تجربه خواهیم کرد.

روحانی به اهداف سیاست‌خارجی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در سیاست‌خارجی راهمان را ادامه خواهیم داد و مذاکرات را براساس منطق، حقوق و تعهدات بین‌المللی به‌صورت جدی ادامه خواهیم داد و ان‌شاءالله در این مسیر موفقیت‌هایی برای ایران و منطقه و جهان به دست آوریم و همه توان خود را در این زمینه به کار گرفته و خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی دولت قدم‌های خوبی برداشته، گفت: در زمینه بیمه و تأمین سعادت، ثبات و آرامش، احترام و اخلاق، آزادی و نقد و انتقاد مصر هستیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اینجا در محضر امام(ره) باید بگویم که دولت و رئیس‌جمهور همواره تا پایان به‌حول و قوه الهی به منتقدین احترام خواهد گزارد، اما هرگز در برابر تخریب‌گران دولت و نظام ساکت نخواهد بود و با کمک مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیر و راه را آنچه خواست و مطالبه مردم است ادامه خواهد داد.

روحانی در پایان سخنانش به عزم دولت در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: دولت در مبارزه با فساد از جمله فساد در دانشگاه‌ها، فساد مدارک علمی و یا فسادی که در زمینه بورسیه‌ها است جدی خواهد بود و همه بدانند در این مسیر با تغییر یک نفر در دولت مسیر عوض نمی‌شود و این مسیر را رأی و آرای مردم مشخص کرده و دولت این راه را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon