تکفیری‌ها چگونه آیات محکمی که در رد تفکرات‌شان در قرآن بیان شده را نمی‌بینند؟

تکفیری‌ها چگونه آیات محکمی که در رد تفکرات‌شان در قرآن بیان شده را نمی‌بینند؟

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سبحانی در مشهد مقدس گفت: کسانی که با ادعای حفظ قرآن به تکفیر یک میلیارد مسلمان می‌پردازند، چگونه آیات محکمی را که در رد تفکرات‌شان در قرآن بیان شده است نمی‌بینند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت الله جعفر سبحانی صبح امروز در سلسله جلسات اندیشه اسلامی در حوزه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس اظهار کرد: کسانی که با ادعای حفظ قرآن به تکفیر یک میلیارد مسلمان می‌پردازند، چگونه آیات محکمی را که در رد تفکرات‌شان در قرآن بیان شده است نمی‌بینند؟

آیت الله سبحانی گفت: اصحاب کهف انسان‌های والایی بودند و این گروه 7 نفره از همه چیز خود گذشتند و به غار رفتند و مدت 300 سال در آنجا بودند.

وی افزود: اگر مشرکی حرف بزند قرآن آن را رد می‌کند و به طور مثال می‌توان به موضوع فرعون اشاره کرد که ایمان آورد اما ایمانش ظاهری بود.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: حالت اول فاقد ارزش و حالت دوم دارای ارزش بسیار است.

مرجع عالیقدر جهان تشیع اظهار کرد: در زمان دقیانوس مسئله بت پرستی بود و در زمانی که اصحاب کهف زنده شدند اکثراً مسیحی بودند و این مسئله بت پرستی را از بین برد و خداپرستی را جایگزین آن کرد و قول زور مدار همیشه پوچ بوده است.

آیت الله سبحانی گفت: کسانی که چندین بار به حج رفته‌اند و حجاج هستند آیه مقام ابراهیم را می‌خوانند و در کنار آن مقام نماز می‌خوانند و این کار دارای ارزش بسیار بوده، زیرا پای ابراهیم در آنجاست و اگر این مسئله واقعاً شرک می‌بود، پس چرا در قرآن ذکر شده است؟

وی افزود: هاجر برای رساندن آب به اسماعیل مسیرهای مختلفی را چندین بار رفت و خدا جای پای او را محل عبادتی به نام مسعی نامدید و این مکان از صفا شروع می‌شود و تا مروه ادامه دارد و چقدر زیباست این مقام ارزشمند که خدا جای پای او را محل عبادت مؤمنان قرار داده است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: در زمان ولید بن عبدالملک به عبد العزیز نامه نوشتند که مسجد پیغمبر (ص) گسترش یابد و در سال 94 هجری قمری همه هجره‌ها تخریب شدند و مسجد توسعه یافت و قبر نورانی ایشان در وسط مسجد قرار گرفت و تمام هجره‌ها جزء مسجد شد و از آن سال تاکنون که 13 قرن می‌گذرد تمام مسلمانان جهان در آن مکان نماز می‌خوانند و ائمه اطهار (ع) و علما نیز حرفی به نشانه اعتراض نزدند و فقط عده‌ای محدود از علما بودند که اعتراض کردند و علت اعتراض آن‌ها هم این بود که باید اثری از سادگی آن مکان و سختی آن زمان باشد، تا همگان شرایط دوران پیامبر (ص) را به خوبی درک کنند.

وی تأکید کرد: غلبه دینی 4 دلیل دارد و آیه شریفه وَ غَلَبُول عَلی اَمرِهِم غلبه سیاسی نیست، بلکه غلبه دینی بوده و اگر بخواهیم مسئله‌ای را قضاوت کنیم باید دلیل و منطق طرف مقابل را هم بخوانیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم و قضاوتی در آن خصوص داشته باشیم.

مرجع عالیقدر جهان تشیع خاطرنشان کرد: دلیلی نداریم که هرچیزی که در صحیح بخارایی ذکر شده صحیح باشد، البته این کتاب، کتاب خوبی است و دلایل درستی در آن ذکر شده، اما این مهم دلیل نمی‌شود که بگوییم همه چیز آن کتاب صحیح است.

وی افزود: عایشه می‌گوید که بین مسجد و حجره پیغمبر (ص) دیواری کشیدند و تعبیرش در این خصوص این است که قبر را قبله قرار دهند و به همین دلیل آن مکان را دیوار کشیدند و اگر می‌خواهند قبر را عبادت کنند نباید آن دیوار باشد و این کار صورت گرفت تا مانند بت پرستان قبر را پرستش نکنند.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: دیوار کشیدن مانع از دو چیز می‌شود، یکی پرستش قبر و دیگری هم اینکه آن مکان را قبله بدانند.

وی تأکید کرد: سخن صراح بخاری و فهم عایشه دلیلی بر مسائل ذکر شده است.

مرجع عالیقدر جهان تشیع اظهار کرد: در حبشه صورتی از رسول خدا (ص) بود و همینکه این جمله ذکر شد پیغمبر اکرم (ص) فرمودند چرا این کار را کردید؟ و هنگامی که مرد صالحی فوت می‌کرد برای احترام به او عکسش را می‌گذاشتند و سپس مجسمه صورتش را می‌ساختند و خدا این کار را غلط می‌داند، زیرا وقتی که صورت گذاشته شود پرستش می‌شود و تصویر صورت سبب این کار غلط می‌شود و از طریق صورت صاحب قبر را می‌پرستیدند.

آیت الله سبحانی گفت: چند شاهد مانند شروح صحیح بخاری، فرمایش عایشه و نماز خواندن و عبادت کردن از طریق عکس ذکر شده و تنها هدف اگر نماز خواندن باشد نیازی به عکس نیست و تا اینجا این ابزار‌ها را از وهابی‌ها گرفتیم.

وی افزود: دو موضوع ذکر شده در جلسه کنونی و جلسه گذشته جنبه عمومی دارد و موضوع دیگری هم هست که هم شیعه و هم سنی را تکفیر می‌کنند که در جلسه آینده به آن می‌پردازیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon