وقتی خبرنگاران به جای مدیران بی‌نظم کردستان مجازات می‌شوند


وقتی خبرنگاران به جای مدیران بی‌نظم کردستان مجازات می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: بی‌نظمی برخی مدیران کردستان مثنوی هشتاد تا کاغذ است اما آنچه در این ارتباط قابل تأمل به نظر می‌رسد اینکه دفتر سیاسی استانداری که ظاهراً از دست این مدیران کلافه شده برخورد با خبرنگاران را راه پایان دادن به بی‌نظمی‌ جلسات پنداشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، نقل است «روزی عربی بادیه‌نشین بهر حاجتی خدمت رسول خدا(ص) آمد، نزدیک که شد به دلیل مطالبی که درباره پیامبر(ص) شنیده بود، ابهت رسول‌الله بر وی اثر نهاد و زبانش به لکنت افتاد، پیامبر خدا مکدر شدند و سؤال فرمودند: آیا از دیدن من زبان شما به لکنت افتاد؟ و سپس عرب بادیه نشین را در آغوش گرفتند و آنگاه فرمودند: آسان بگیر، از چه می‌ترسی؟ من از جباران نیستم، من فرزند زنی هستم که با دست خود از پستان گوسفند شیر می‌دوشید، من برادر شما هستم، هرچه می‌خواهید بگوئید».

این مثل یکی از هزاران حدیثی است که درباره اخلاق نیکوی پیامبر مهر و رحمت(ص) نقل شده است و اهمیت اخلاق نزد آخرین فرستاده خداوند آنجا به خوبی برای بشر عیان می‌شود که رسول خدا هدف از بعثتش را به کمال رساندن مکارم اخلاق عنوان می‌کند.( إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاقِ).

در فرهنگ مردم ایران زمین هم اخلاق جایگاهی بس رفیع دارد و تعهد به ارزش‌های اخلاقی در جای جای این فرهنگ بویژه در برخورد با میهمان قابل مشاهده است و بی‌احترامی به میهمان از مذموم‌ترین صفات به شمار می‌آید.

حال اگر در نظامی که پایه آن بر تعالیم اسلام است و فرهنگ اصیل ایرانی در قوانین مملکت ساری و جاری است کارگزارانی پیدا شوند که به این ارزش‌ها بی حرمتی کرده و فراتر از قانون و عرف با مسائل برخورد کنند از چه طریقی باید مقابله با این رویه ناصواب را خواستار شد؟

روز چهارشنبه 29 مردادماه پیامکی از طریق اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، اصحاب رسانه کردستان را به جلسه‌ای که قرار بود 30 مردادماه به منظور هماهنگی ارسال کمک برای آوارگان عراقی در دفتر سیاسی استانداری کردستان منعقد شود، فراخواند.

اصحاب رسانه استان هم، مطابق شیوه معمول به این دعوت لبیک گفته و خود را به استانداری کردستان رساندند غافل از اینکه دفتر سیاسی استانداری به عنوان مدعی نظم بخشیدن به جلسات مدیران در ماه‌های اخیر! که در مسیر این خواسته خود به کمترین توفیقی دست نیافته به دنبال اعمال قانون است و ‌می‌خواهد دست به تنبیه بزند، ولی نه تنبیه مدیران بی‌نظم، بلکه خبرنگارانی که دیوارشان از همه صنوفی که با این حضرات در ارتباط هستند کوتاه‌تر است.

20 اردیبهشت امسال مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان در جلسه ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) و ستاد برگزاری مراسم سالروز آزادی خرمشهر در نطقی تند و البته بدون پشتوانه به دلیل عدم توجه به محدوده اختیارات قانونی، به مدیران کردستان هشدار داد که از این پس درِ ورودی جلسات پس از حضور استاندار در جلسه بسته خواهد شد و مدیران بی‌نظم اجازه حضور در جلسه را پیدا نمی‌کنند.

اما برخی مدیرانی که بی‌نظمی جضور در جلسات تاکنون برای آنها هزینه‌ای مادی و معنوی نداشته، بی‌توجه به این تهدید بارها و بارها یا در جلسات حضور پیدا نکردند، یا نمایندگان خود را به جلسات فرستادند، یا با تأخیر در جلسه حضور یافتند و یا در فرصتی قبل از پایان جلسه محل را ترک کردند.

اینکه برخی مدیران ستادی در استانداری کردستان یا هر دستگاه دیگری بخواهند به بی‌نظمی جلسات پایان دهند امری پسندیده است ولی اینکه بخواهند نظم را با برخورد با کسانی برقرار کنند که زیرمجموعه آنها نبوده و برخورد با آنها هیچ نتیجه‌ای عاید مدیران نکند جای تأمل دارد.

خبر برخورد ناصواب گردانندگان جلسه روز 29 مرداد با خبرنگاران و عزم آنها به نظم بخشیدن به کار خبرنگاران به جای مدیران را که شنیدم یاد این کلام ملای روم افتادم که:

مرده‏ خود را رها کرده است او              مرده‏ بیگانه را جوید رفو

لابد عالی‌جنابانی که این راه‌حل را برای مشکل برگزیده‌اند نمی‌دانند که الناسُ علی دینِ ملوکهم! و حضور با تأخیر عده‌ای از خبرنگاران در جلسات به آن دلیل است که بارها و بارها شاهد شروع با تأخیر جلسات به دلیل بی‌نظمی مدیران بوده‌اند و اکنون مرض مسری حضور با تأخیر در جلسات به آنها هم سرایت کرده است.

از سویی باید به این نکته اشاره کرد که اگر مدیری ستادی در استانداری کردستان می‌خواهد زیردستان خود را به نظم عادت دهد با کدام استدلال این ایده خود را با تاختن به ساحت صنف خبرنگار عملیاتی می‌کند.

اصحاب رسانه استان کردستان هرچند بارها شاهد این قضایا بوده‌اند جز در مواردی اندک لب به اعتراض نگشوده و سکوت اختیار کرده‌اند و این امتناع از سخن گفتن را از آن باب در غالب اوقات اختیار کرده‌اند که در سخن نیک و بد اتفاق افتد و دیده دشمنان جز بر بدی نمی‌آید.

تقریر این سطور هم از آن جهت مصلحت انگاشتیم که یکی از وظایف رسانه گوشزد کردن عملکرد خطای برخی مدیران است و از سویی هم وظیفه بندگی خداوند ایجاب می‌کند که این نکات یادآوری شود که به قول سعدی علیه‌الرحمه: «الا به حکم آن که سوابق انعام خداوندی ملازم روزگار بندگان است، مصلحتی که بینند و اعلام نکنند نوعی از خیانت باشد.»

نباید از خاطر دور داشت که یکی از شعارهایی که دولتمردان تدبیر و امید مکرر بر زبان می‌رانند حرکت بر مدار اخلاق است و استاندار کردستان هم از همان روزی که رسماً به عنوان نماینده عالی دولت در استان به مردم معرفی شد به صورت مستمر به حرکت مدیران بر مدار اخلاق تأکید کرده است ولی انگار برخی مدیران استان کردستان، هم به شعار دولت و هم به رویکرد استاندار بی توجه بوده و با این کار خود منزلت بالا دست و پایین دست خود را از میان می‌برند.

چو از قومی یکی بی‌دانشی کرد          نه کِه را منزلت ماند نه مِه را

نکته دیگری که لازم است به برخی مدیران یادآور شویم آنکه بدانند خبرنگارانی که برای تهیه خبر در جلسات آنها حاضر می‌شوند به مانند ایشان از در اختیار داشتن امکاناتی چون خودرو بیت‌‌المال بی‌بهره‌اند و برای ایاب و ذهاب خود مجبورند از آن مبلغ ناچیزی که بابت حق‌التحریر نقل سخنان درجه چندم آنها دریافت می‌کنند و در بسیاری موارد از هزینه‌های آنها برای تهیه خبر کمتر است وجوه لازم برای رفت و آمد خود را پرداخت کنند و اگر از حضور در جلسات محروم شوند معلوم نیست چه کسی باید جوابگوی جفای رفته در حق آنها باشد.

امید است استاندار کردستان که همواره به شیوه‌های گوناگون مدیران خود را به اخلاق مداری دعوت کرده این بار هم به این منصوبان دو نکته را یادآوری کند که اولاً خبرنگارانی که به جلسات می‌روند نماینده رسانه خود بوده نه زیر دست آقایان که آنها را امر و نهی کنند و اگر اعتراضی به کار خبرنگاران مثلاً حضور با تأخیر آنها در جلسات دارند یا باید موضوع را از طریق مدیران همان رسانه پیگیری کنند یا با درخواست از دستگاه مدعو که اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری باشد خواستار رسیدگی به موضوع شوند.

ثانیاً به این مدیران یادآوری شود که اگر خبرنگاران به نوعی میهمان آنها در جلسات هستند ـ که هستند ـ رسم مسلمانی نیست که میهمان را دعوت کرد و اجازه ورود به او نداد.

یادداشت از فرید کریمی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon