سلیم الجبوری: ایران و ترکیه دو کشور مهم در ساخت دستگاه امنیتی عراق هستند

سلیم الجبوری: ایران و ترکیه دو کشور مهم در ساخت دستگاه امنیتی عراق هستند

خبرگزاری تسنیم: رئیس پارلمان عراق گفت که ایران و ترکیه دو کشور مهم در ساخت دستگاه امنیتی عراق هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز درباره تشکیل دولت جدید و مبارزه با تروریسم و داعش در عراق گفت‌وگو کرد.

وی افزود: ما برای پایان دادن به آنچه که موجب انزوای عراق در صحنه سیاسی کشورهای عربی شده است تلاش خواهیم کرد، چرا که ما در گذشته دیدیم که عراق از صحنه ایفای نقش خود در جهان عرب غایب بود.

رئیس پارلمان عراق درباره همسایگان این کشور گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم همسایه عراق هستند که در ساخت دستگاه امنیتی به ما کمک می‌کنند.

الجبوری در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم مهلت‌هایی زمانی است که در قانون اساسی مشخص شده است. دکتر عبادی تقریبا پانزده روز دیگه برای معرفی کابینه وقت دارد و باید همه دست به دست هم بدهند که این دولت تا قبل از اتمام موعد قانونی تشکیل شود.

رئیس مجلس عراق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در آغاز مسیر دموکراسی هستیم و تاکنون این مسیر کامل نشده است.

وی افزود: کردها و اهل تسنن باید در دولت آینده مشارکت داشته باشند و باید برای تشکیل دولت به توانایی ها و شایستگی‌ها توجه ویژه شود.

رئیس مجلس عراق گفت: شیعه به دنبال دولت مرکزی و اهل تسنن به دنبال حکومت اقلیمی هستند. اکثریت سیاسی اگر نماینده همه طیف‌ها نباشد، ناقص است.

رئیس مجلس عراق افزود: ما در صدد ارائه یک الگو برای تشکیل دولت نیستیم. ما به عنوان قانون گذار آماده رسیدن به تفاهم با همه گروه‌های سیاسی هستیم و انتظار داریم که آنها در این امر جدی باشند.

جبوری افزود: ما تلاش می‌کنیم که بین گروه‌های مختلف به جای قطعی روابط، انسجام ایجاد کنیم.

رئیس مجلس عراق در بخش دیگری از این گفتگو افزود: چالش‌هایی که برای تشکیل دولت با آن مواجه هستیم فقط به تغییر چهره‌ها منحصر نمی‌شود.

وی افزود: عدم توانایی دستگاه‌ امنیتی عراق بر حفظ امنیت این کشور موجب شده است که از برخی از گروه‌های مردمی و عشایر در این رابطه کمک گرفته شود و سلاح در اختیار آنها گذاشته شود.

جبوری گفت: اگر ما بخواهیم دولت تشکیل دهیم، هیچ سلاحی نباید خارج از قانون و دولت باشد؛ چرا که بدترین چیزی که ساخت دولت را با مشکل روبرو می‌کند، حمل غیر قانونی سلاح است.

وی افزود: ناتوانی نیروهای عراقی در دفاع از کشور موجب شد از آمریکا کمک گرفته شود.

وی افزود: دخالت نظامی آمریکا در عراق به درخواست ما صورت گرفته است و عراق به حملات هوایی آمریکا به خاطر دقیق بودن آن اعتماد دارد. دخالت آمریکا برای برخورد با داعش، امری استراتژیک است.

رئیس مجلس عراق افزود: نیروهای پیشمرگه فقط در کردستان با داعش مقابله می‌کنند.

جبوری در ادامه افزود: باتوجه به نگرانی‌هایی که ما از تقسیم عراق داریم برای تشکیل یک دولت یکپارچه تلاش می‌کنیم.

رئیس مجلس عراق با اشاره به اینکه میل و اراده‌ای جدی نزد همه برای تشکیل دولت است افزود: نام نوری المالکی به عنوان معاون رئیس جمهور به طور رسمی مطرح نشده است.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان