بفرمایید داخل شهر بانوان


بفرمایید داخل شهر بانوان

خبرگزاری تسنیم: می‌گویند وقتی امکانی پا به یک شهر می‌گذارد، فرهنگ استفاده از آن را هم با خود می‌آورد. در هر ساعتی از روز بوستان‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی و مراکز تفریحی و دیگر فضاهای شهر، گروهی از مخاطبان را در خود جا می‌دهند.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، بانوان هم برای استفاده از امکانات شهر برنامه‌ریزی می‌کنند و همین موضوع سبکی از زندگی را برای دختران و زنان شهر رقم می‌زند. اما بانوان تهرانی، در این ابرشهر برای خودشان محل‌های اختصاصی هم دارند؛ یعنی شهر برایشان امکاناتی اختصاصی تدارک دیده است. با هم بعضی از این امکانات اختصاصی را مرور می‌کنیم.

شهربانوها تو را می‌خوانند

پیشنهاد می‌خواهید؟ یک بسته پیشنهادی حاضر و آماده برای بانوان تهرانی روی میز است؛ مراکز فرهنگی، هنری و آموزشی شهربانو. مجموعه‌ای از تمامی اتفاقات رخ‌داده در شهر مرتبط با بانوان در این مراکز گردآوری شده است. مراکز شهربانو، تمام خدمات خود را به بانوان شهر اختصاص داده‌اند. آموزش، بخشی از این خدمات است؛ از آموزش هنرهای مختلف مثل نقاشی، تئاتر و فیلمسازی گرفته تا هنرهای دستی، آشپزی و... . تازه شهربانوها محل خوبی هم برای ورزش بانوان هستند. استخر روباز و مجموعه آبی سر‌پوشیده، زمین چمن مصنوعی برای فوتبال و ورزش‌های دیگر، سالن چندمنظوره، پیست دوچرخه‌سواری و دوومیدانی، ورزش‌های رزمی، بدنسازی و... را می‌توانید در این مجموعه‌ها ببینید.

مجموعه‌های ورزشی برای زنان

اسم ورزش که می‌آید همه ابتدا سراغ ورزشگاه‌ها را می‌گیرند. تعدادشان در محله‌ها و مناطق شهر کم نیست. اکثر ورزشگاه‌های شهر در چند سال اخیر نیمی از وقتشان را به بانوان و نیمی دیگر را به آقایان اختصاص داده‌اند اما خانم‌ها، محل‌هایی هم برای ورزش اختصاصی دارند. سالن‌های ورزشی الزهرا(س)، مجموعه‌های خاص بانوان شهر هستند. انواع رشته‌های ورزشی در این مجموعه‌ها قابل پیگیری است. حتما در نزدیکی محل زندگیتان یکی از این مجموعه‌ها و ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان را پیدا خواهید کرد. در ضمن حدود 1200ایستگاه تندرستی در بوستان‌های شهر برپا می‌شود که در این بین 700 ایستگاه مختص بانوان است. ورزش در این ایستگاه‌ها مقدمه‌ای است برای پیگیری جدی‌تر ورزش.

خانه‌های تسنیم در همسایگی شما

خانه‌های تسنیم، خانه‌هایی هستند که به‌دست بانوان اداره می‌شوند. ششدانگ این خانه‌ها و اتفاقاتی که در آن‌ها رقم می‌خورد، به نام بانوان است. این خانه‌ها که بخشی از ساختار سرای محله‌ها هستند، 5کانون دارند؛ کانون دختران، کانون همیاران خانواده، کانون بانوان ایثارگر، کانون بانوان موفق و کانون بانوان همیار. حضور مادران و دختران شهر در این کانون‌ها، چراغ خانه تسنیم هر محله را روشن کرده است. بانوان در خانه تسنیم و کانون‌های آن برای محله خود و رفع مشکلات آن تصمیم می‌گیرند و چاره‌اندیشی می‌کنند؛ مشکلات محله، از مشکلات در زمینه حمل‌ونقل گرفته تا مسائل فرهنگی و هر موضوعی که به‌نظر بانوان هر محله قابل بحث باشد، در خانه تسنیم مطرح می‌شود و برای رفع آنها روشی انتخاب خواهد شد.

تفریح و هیجان در پارک بانوان

همه کارکنان فنی و غیرفنی بوستان‌های بانوان، خانم هستند. اصلا برای این اسمش را گذاشته‌اند بوستان بانوان که پای هیچ مردی به این پارک‌های زیبای کاملا زنانه باز نمی‌شود. در حال حاضر 4بوستان ویژه بانوان در نقاط مختلف شهر افتتاح شده است. هر یک از این بوستان‌ها امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی متفاوتی دارند؛ استخر و مجموعه آبی، دریاچه مصنوعی، پیست دوچرخه و اسکیت، امکانات تفریحی و... . بوستان پردیس بانوان در منطقه 15، بوستان نرگس در منطقه 18، بوستان بهشت مادران در منطقه 3و بخشی از بوستان ولایت در منطقه 19 همان پارک‌هایی هستند که جلوی آنها با یک تابلو بزرگ اعلام شده« ورود آقایان ممنوع». این بوستان‌ها حصارکشی هم شده‌اند.

سفر به جشنواره‌های اختصاصی

بانوان پای ثابت جشنواره‌های شهری هستند. علاوه بر ریز و درشت جشنواره‌هایی که در شهر رقم می‌خورد و تمام شهروندان می‌توانند در آنها شرکت کنند، جشنواره‌ها و برنامه‌هایی هم مختص بانوان در شهر تدارک دیده شده است. جشنواره تسنیم، جشنواره بانوان تهرانی است که در 2بخش خلاقیت‌های فرهنگی و هنری و ابتکارات جامعه‌محور برگزار می‌شود. عکس زنان و زندگی شهری، بهترین‌ها از دور‌ریختنی‌ها و جشنواره خوشنویسی کوثر 3 بخش خلاقیت‌های فرهنگی و هنری این جشنواره است که تقریبا هر سال برگزار می‌شود. عکس زنان و زندگی شهری، مخاطب عام دارد اما پرداختن به موضوع زنان را محور قرار داده است. 2بخش دیگر و قسمت ابتکارات جامعه‌محور تنها مخصوص بانوان هستند.

گردشگری بدون حضور آقایان

بانوان شهر، دوست دارند ساعتی را بدون دغدغه‌های زندگی روزمره بگذرانند و روحیه تازه‌ای پیدا ‌کنند. فرقی نمی‌کند کجا باشند؛ نزدیک‌ترین بوستان به محل زندگیشان، سینما و دیدن فیلم، یا هر برنامه دیگر. دورهمی‌های زنانه و تفریح با دوستان که دیگر جای خود دارد. مراکز فرهنگی شهر مثل فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و سراهای محله و البته مراکز اختصاصی بانوان چند سالی است که تورهای گردشگری ویژه بانوان برگزار می‌کنند. کافی است به این مراکز شهری سری می‌بزنید و از برنامه این تورها مطلع شوید. این تورها معمولا بانوان را برای یک تفریح نیم‌روزه میهمان می‌کنند. در بسیاری از موارد این برنامه‌های تفریحی با آموزش‌های موضوعی همراه هستند.

بانوان رقابت می‌کنند

پای بانوان شهر به رقابت‌های ورزشی محلی و منطقه‌ای هم باز شده است. 2سال قبل مسابقات ورزشی محلات در 9 رشته برای زنان برگزار شد. بانوان برای شرکت در این رقابت‌ها سنگ تمام گذاشتند و از آن به‌خوبی استقبال کردند. نشان به آن نشان که سال گذشته این رقابت‌ها در 15 رشته برگزار شد.

تأثیر فرهنگی زیاد در خانه

خانم‌ها، سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این به‌معنای واقعی کلمه است و من به‌عنوان یک مبالغه نمی‌گویم. ما در جریان انقلاب شاهد بودیم که زن در کشور ما، سرباز خط مقدم انقلاب شد. اگر زن‌ها با انقلاب سازگار نبودند و این انقلاب را نمی‌پذیرفتند و به آن باور نداشتند، مطمئنا این انقلاب واقع نمی‌شد. من به این معنا اعتقاد دارم؛ اولا اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا به‌طور غیرمستقیم روی فرزندان، شوهران، برادران و محیط خانه- که زن در محیط خانه دارای تأثیر فرهنگی زیادی است- اثر می‌گذاشتند. این حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را به‌معنای واقعی کلمه پیش ببرد.  بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از بانوان پزشک

هدف؛ مادران خانواده

مادران، تأثیرگذارترین فرد در خانواده هستند و اگر در جامعه مادران را آموزش دهیم، یک خانواده را آموزش داده‌ایم. برای همین هم مدیریت شهری در مجموعه‌ها و مراکز فرهنگی طی این سال‌ها تمرکز زیادی روی فرهنگسازی برای مادران شهر داشته است. در هر برنامه آموزشی، بانوان شهر پای ثابت گروه مخاطبان هستند؛ برای مثال در فرهنگسازی برای شهرنشینی و حقوق شهروندی.

کارآفرینی زنانه در مراکز کوثر

مراکز کارآفرینی کوثر، مراکزی هستند که ستاد توانمندسازی بانوان برای زنان سرپرست خانوار مهیا کرده است. در این مراکز بانوان با مهارت‌آموزی می‌توانند در زمینه‌های خاص به‌صورت حرفه‌ای کار کرده و در واقع یک حرفه درآمدزا برای خودشان دست و پا کنند. زنان سرپرست خانوار این مهارت‌ها را با توجه به توانایی و ظرفیتشان فرا می‌گیرند.

منبع: همشهری

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon