مسافران خانه خدا از کدام فرودگاه پرواز می‌کنند؟


مسافران خانه خدا از کدام فرودگاه پرواز می‌کنند؟

خبرگزاری تسنیم:درحالی‌که مدتی قبل انتقال پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی سازمان حج و زیارت تأیید شده بود، رئیس این سازمان به‌تازگی چنین انتقالی را مشروط به فراهم‌شدن امکانات لازم در فرودگاه امام(ره) اعلام کرده است.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، درحالی‌که مدتی قبل انتقال پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی سازمان حج و زیارت تأیید شده بود، رئیس این سازمان به‌تازگی چنین انتقالی را مشروط به فراهم‌شدن امکانات و تمهیدات لازم در فرودگاه امام(ره) اعلام کرده است.

به این ترتیب حدود 2هفته مانده تا آغاز سفرهای حج عمره 93، هنوز تکلیف بسیاری از مسافرانی که قرار است از تهران عازم شوند، نامشخص است.

موضوع انتقال این پرواز‌ها از مدت‌ها قبل مطرح است و هر چه سازمان هواپیمایی از این موضوع استقبال می‌کند، به‌نظر می‌رسد سازمان حج علاقه‌ای به این تغییر ندارد. سازمان هواپیمایی حدود یک سالی می‌شود که اعلام کرده آماده این انتقال است. در آخرین مورد کمتر از 10روز قبل، مجری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از انتقال پرواز‌های حج‌عمره 93 به فرودگاه امام خمینی خبر داد.

غلامرضا شیرازیان با اعلام اینکه در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) پروازهای خروجی و ورودی و حتی پروازهای ترانزیتی، معمولا شب‌ها انجام می‌شود‌، گفت: پروازهای حجاج در طول 24ساعت توزیع می‌‌شود و اتفاقاً پروازهای شب آن کمتر است. شرایط و وضعیت خدمات‌رسانی به حجاج در فرودگاه مهرآباد بهتر از آن نیست که فرودگاه امام نتواند این خدمات‌رسانی را انجام دهد. تنها موضوعی که وجود دارد بعد مسافت است، اگر بتوانیم با تمهیداتی این بعد مسافت را به خوبی پوشش دهیم، حجاج با آرامش بیشتری به سفر می‌‌روند.فرودگاه مهرآباد یک فرودگاه تک ورودی است و اصلاً جوابگوی حجم ورودی و خروجی آن ایام نیست.

تأیید انتقال

اما پیش از این سازمان حج و زیارت نیز انتقال این پروازها را اعلام و تأیید کرده بود. 24تیر‌ماه امسال معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت از انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) خبر داد.

ناصر خدرنژاد بعد از بازدید از فرودگاه

امام خمینی‌(ره) گفت: اقداماتی در جهت رفع نیازهای زائران صورت گرفته و مسیری مجزا و ترمینال کوچکی در فرودگاه برای آمادگی اولیه زائران، تحویل بار، کنترل گذرنامه، دریافت کارت پرواز و هماهنگی کاروان‌ها برای انتقال زائران به سالن ترانزیت درنظر گرفته شده است.

او گفت که تیم شرکت فرودگاه‌های کشور مصمم است تمام هماهنگی‌های لازم را درخصوص انتقال پروازها به فرودگاه امام(ره) انجام دهد و واضح است که فرودگاه مهرآباد از توان و گنجایش لازم برای پروازهای حج و عمره برخوردار نیست.

اما حالا رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تمام مسافران خانه خدا مسافران ویژه‌ای هستند که باید برای آنها از امکانات ویژه استفاده کرد، گفت: انتقال پروازها به فرودگاه امام خمینی(ره) مشروط به تأمین امکانات لازم است.تفاوت اساسی میان مسافران سفرهای زیارتی با مسافران دیگر سفرها وجود دارد؛ در پروازهای زیارتی همه زائران با یک هدف و یک مطالبه مشخص آمده‌اند و همه ویژه هستند و حتماً باید رفتار و برخورد با این مسافران متفاوت باشد.

اوحدی با اعلام اینکه باید نوع مجله‌ای که در هواپیما برای زائران قرار داده می‌شود، متفاوت باشد، گفته است که حتی باید پوشش مهمانداران در این سفرها متفاوت باشد.

او البته باز هم تکلیف سفرهای عمره امسال را به‌طور قطعی مشخص نکرده و گفته اگر سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها براساس تعهدی که کرده‌اند، تمهیدات و امکانات لازم برای اعزام حجاج را در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) فراهم آورند، پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) منتقل و در غیر این صورت پروازهای همچنان از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود.

بلاتکلیفی هزاران مسافر

اما چرا به‌نظر می‌رسد سازمان حج و زیارت علاقه‌ای برای این انتقال ندارد؟ مدیر یک آژانس زیارتی به همشهری می‌گوید: «این انتقال ممکن است باعث نارضایتی حجاج شود. اول اینکه فرودگاه امام خمینی(ره) فاصله زیادی با شهر دارد. بسیاری از کسانی که از ایستگاه تهران اعزام می‌شوند، اهالی شهرستان‌ها و استان‌های مجاور هستند که تردد به این فرودگاه برایشان مشکل است. مدیران آژانس‌ها هم سال‌هاست کاروان‌ها را از فرودگاه مهرآباد راهی می‌کنند. آنها یاد گرفته‌اند که چطور از فضای بیرون ترمینال‌ها برای ساماندهی مسافران قبل از پرواز استفاده کنند، با این تغییر ممکن است کارشان سخت‌تر شود. تفاوت‌های فرهنگی مسافران این دو فرودگاه را هم نباید فراموش کنیم. اگر مسافر ناراضی باشد، سازمان حج و زیارت متضرر می‌شود و برای همین هم شاید خیلی دلشان نمی‌خواهد چنین تغییری انجام شود.»

در شرایطی که چند روزی است بحث انتقال فرودگاه مهر آباد از تهران مطرح است، جابه‌جایی این پرواز‌ها نباید موضوع پیچیده‌ای باشد. با توجه به اعلام آمادگی سازمان هواپیمایی کشوری می‌توان همه دغدغه‌های حج و زیارت را تأمین کرد و این موضوع را درنظر داشت که این اتفاق بالاخره باید بیفتد؛ پس امروز و فردا کردن نمی‌تواند راه‌حل خوبی باشد. با توجه به فوایدی که این انتقال برای این محدوده پرترافیک دارد، به‌نظر می‌رسد که نهاد‌های مرتبط دیگر مانند راهنمایی و رانندگی و شهرداری هم از آن استقبال کنند.

اما هر چه هست باید تکلیف عمره93 را روشن کرد. در عملیات حج امسال 64 هزار ایرانی از 19 ایستگاه پروازی کشور عازم سرزمین وحی می‌شوند. زائران 7 استان کشور شامل استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، لرستان و مرکزی از ایستگاه پروازی تهران به سرزمین وحی پرواز می‌کنند. تا 17 شهریور فرصت زیادی نمانده و باید تکلیف هزاران مسافر خانه خدا و خانواده‌های آنها را روشن کرد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon