گزارش گاردین از تلاش غرب برای مداخله نظامی در سوریه علیه داعش

گزارش گاردین از تلاش غرب برای مداخله نظامی در سوریه علیه داعش

خبرگزاری تسنیم: موفقیت‌های اخیر داعش در سوریه قدرت‌های غربی را تحت فشار شدیدی قرار داده است تا اقدامات بیشتری را برای مقابله با این گروه در سوریه انجام دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه گاردین، در حالی که نیروهای داعش برای تصرف یک پایگاه هوایی مهم در سوریه تلاش می کنند و تصرف این پایگاه هوایی تسلط این گروه بر شمال این کشور را افزایش خواهد داد، فشارهای بین المللی بر قدرت های غربی برای اتخاذ تدابیر و اقدامات بیشتر برای مقابله با تهدیدات این گروه تشدید شده است.

بر اساس این گزارش در حالی که حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در شمال عراق ادامه داشته دولت اوباما مجموعه ای از گزینه های احتمالی را برای تحت فشار قرار دادن داعش در سوریه بررسی و ارزیابی می کند. یکی از گزینه های اولیه دولت اوباما آموزش شبه نظامیان میانه روی سوری به همراه حمایت حملات هوایی احتمالی است.

رهبران واشنگتن و لندن مصمم هستند که هیچ گونه همکاری با دولت بشار اسد بای مقابله با دشمن مشترک خود نداشته باشند و روز جمعه نیز وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هنوز در خصوص اینکه آیا حملات هوایی به داعش را به سوریه نیز گسترش دهد تصمیم نگرفته است.

ولی داعش در روزهای اخیر اقتدار خود را با اعدام جیمز فولی خبرنگار آمریکایی و حملات متعدد به شهرها و روستاهای شمال سوریه از جمله پایگاه هوایی "طقبه" نشان داده است. داعش اکنون سرزمین هایی را در کنترل خود دارد که وسعت آن از انگلیس بزرگتر بوده و بیش از 4 میلیون نفر در آن زندگی می کنند.

یک دیپلمات ارشد منطقه روز گذشته تاکید کرد: داعش اکنون تواناترین قدرت نظامی در خاور میانه غیر از اسرائیل است. مقام های آمریکایی به این مساله اذعان کرده اند که 93 حمله هوایی در عراق علیه مواضع داعش در 10 روز گذشته به تنهایی کافی نبوده و آنها مجبور خواهند شد تا برای شکست کامل داعش با آنها در سوریه نیز مقابله کنند.

هنوز هیچ اجماع و توافق نهایی برای آنچه که لازم است آمریکا انجام دهد حاصل نشده است. مذاکرات و رایزنی ها در دولت آمریکا همچنان ادامه دارد. پنتاگون نیز هنوز در خصوص گسترش حملات هوایی به داعش در سوریه تصمیم نهایی را نگرفته است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرده است که "من نمی خواهم در خصوص طرحی که هنوز انجام نشده یا تصمیمی در خصوص آن گرفته نشده صحبتی بکنم."

ولی در انگلیس درخواست ها برای اتخاذ رویکردی قوی تر در برابر داعش بیشتر شده است و محافظه کاران ارشد شامل سر ملکلم ریفکایند وزیر خارجه سابق انگلیس و سر جرالد هووارث وزیر دفاع سابق این کشور خواستار پیوستن انگلیس به آمریکا برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه شده اند.

هووارث در این باره تاکید کرد: من فکر می کنم ما باید بیدار شویم و در خصوص منافع ملی مان هوشیارتر و جدی تر باشیم.

ولی دخالت در سوریه به خودی خود مشکلاتی دارد نه فقط اینکه این مساله شبیه همکاری با دولت بشار اسد خواهد بود. در بین مقام های پنتاگون نیز اختلافاتی در خصوص نحوه ادامه حملات علیه داعش وجود دارد. برخی مقام های پنتاگون حمله به داعش در مناطق مرزی را تنها گزینه قابل دسترس می دانند و تمایلی برای درگیر شدن در یک درگیری و نزاع جدید و خونین دیگر در خاور میانه را ندارند.

دو مقام دولتی آمریکا تاکید کرده اند که گزینه مورد توجه این است که تیمی متشکل از شبه نظامیان میانه رو برای مقابله با داعش آموزش داده شوند که این گروه بیشتر از نیروهای نخبه و ویژه عملیاتی تشکیل خواهد شد. ولی تعداد این شبه نظامیان کمتر از نیروهای داعش بوده و هنوز مسلح نشده اند و منابع مالی 500 میلیون دلاری نیز برای اجرای طرح های آموزشی این نیروها هنوز از سوی کنگره اختصاص داده نشده است.

مقام های پنتاگون اعلام کردند که هنوز در حال کار بر روی نحوه اجرای این برنامه آموزشی ، مکان اجرای آن و حمایت احتمالی این عملیات از سوی حملات هوایی به مواضع داعش در سوریه هستند.

ولی ارتش آمریکا حداقل تا اکتبر قادر به اجرای برنامه آموزش شبه نظامیان میانه رو نخواهد بود چرا که زودترین زمان برای تصویب منابع مالی از سوی کنگره اکتبر آینده است.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: من نمی توانم در شرایط کنونی به شما بگویم که برنامه آموزش شبه نظامیان کجا اتفاق خواهد افتاد یا اینکه چه تعدادی از افراد آموزش خواهند دید.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت