انتظار از دولت برای حل همه مشکلات کشور در یک سال منصفانه نیست


انتظار از دولت برای حل همه مشکلات کشور در یک سال منصفانه نیست

خبرگزاری تسنیم: استاندار کردستان با اشاره به عملکرد دولت پس از گذشت یک سال از آغاز به کار آن، توقع و انتظار از دولت یازدهم برای حل تمامی مشکلات در طول یکسال را دور از انصاف دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، عبدالمحمد زاهدی صبح امروز در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی استان، با اشاره به عملکرد یکساله دولت یازدهم اظهار کرد: عملکرد دولت تدبیر و امید که در حدود یک سال از استقرار آن می‌گذرد با توجه به انتظارات به حق مردم، قابل دفاع است چرا که توانسته ثبات قابل قبولی در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی به وجود آورد.

وی گفت: نباید فراموش کنیم 2 سال قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم روند تغییر در قیمت ارز، دلار و سکه به گونه‌ای شده بود که هبچ کس نمی‌توانست حتی برای یک روز معاش خود برنامه ریزی کند.

استاندار کردستان با اشاره به روند ثبات و اطمینان در سرمایه گذاری داخلی و خارجی که در طول یک سال خدمت دولت یازدهم به وجود آمده است خاطرنشان کرد: در عرصه سیاست داخلی، دولت کنونی تمام تلاش خود را معطوف به تعامل و همکاری میان دستگاه‌ها و کاهش تنش میان آنها کرده است در صورتی که تا قبل از آن تنش های بسیاری میان قوای سه گانه وجود داشت.

وی گفت: در عرصه سیاست خارجی نیز نگاهی که امروز به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران دارند بسیار متفاوت از گذشته است و حداقل بحثی که می‌توان مطرح کرد این است که در یک سال گذشته قطعنامه جدیدی در این عرصه نداشته‌ایم.

انتظار از دولت برای حل همه مشکلات کشور در یک سال منصفانه نیست

زاهدی، توقع و انتظار از دولت یازدهم برای حل تمامی مشکلات در طول یکسال را دور از انصاف دانست و افزود: دولت توانسته در طول این یک سال رشد تورم را کنترل کند و از 43 درصد به 25 درصد کاهش دهد و مصمم است که این نرخ را تا 2 سال آینده به زیر 20 درصد برساند.

وی با اشاره به برنامه دولت در عرصه اقتصادی کشور که لایحه آن به مجلس تقدیم شده و با در دستور قرار گرفتن یک فوریت آن هم موافقت شده اظهار کرد: خروج از رکود در عین کنترل تورم برنامه دولت یازدهم است که سخت ترین کاری است که یک دولت در عرصه داخلی با تمام فشارهای بین‌المللی که وجود دارد می تواند انجام دهد.

استاندار کردستان این برنامه را بسیار ویژه عنوان کرد که نیازمند یاری تمام قوا، مدیران، کارشناسان، رسانه ها، مردم و تمام کسانی است که تمایل دارند کشور رونق اقتصادی پیدا کند در عین این که تورم فزاینده ای نداشته باشد.

در استیضاح اخیر، به شخصیت وزیر علوم ستم شد

وی همچنین به اتفاقاتی که برای دولت یازدهم در مجلس افتاده است اشاره کرد و گفت: یک استیضاح، 6 کارت زرد و بیش از 400 سوال از وزرا فضای بسیار سختی را برای فعالیت دولت کنونی به وجود آورده است و این دولت در چنین فضایی مشغول به کار است.

زاهدی از استیضاح وزیر علوم انتقاد کرد و افزود: ضمن احترام به حق مجلس، اما نسبت به شخصیت فرجی دانا بسیار ستم شد و در عین این که حتی مخالفان او نیز به تدینش اقرار کردند اما توهین‌های بسیاری به او شد که حق او نبود.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است و بدون اخلاق معنا ندارد بنابراین باید بسیار بر رعایت اخلاق تاکید شود و انتقاداتی که صورت می گیرد نباید به شخصیت افراد بپردازد بلکه به عملکرد افراد بپردازد.

استاندار کردستان توسعه را نیازمند ارائه نظریه دانست و خاطر نشان کرد: بدون وجود نظریه، توسعه نیز تحقق پیدا نمی‌کند

وی با اشاره به موضوع توسعه به عنوان دغدغه اصلی جوامع بشری امروز اظهار کرد: در گذشته موضوع توسعه مطرح نبوده است و زندگی انسان ها معیشتی بوده و دولت ها نیز بخشی از امور مانند تامین امنیت و ارزاق عمومی را بر عهده داشته‌اند.

زاهدی گفت: توسعه به معنای گذر از زندگی معیشتی به ارتقاء سطح کیفیت زندگی و نقش آفرینی در تولید ثروت و رقابت در عرصه جهانی است که نیازمند یک حرکت جدی و همکاری و همفکری بین تمامی ارکان است.

وی توسعه را نیازمند مدل دانست و با ابراز تاسف از این که هنوز به یک مدل جدی دست نیافته‌ایم افزود: اما خوشبختانه سندی به نام اقتصاد مقاومتی داریم که بر مبنای آن می توانیم مدل اجرایی را برای توسعه کشور تعریف کنیم.

توسعه نیازمند فراهم شدن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است

استاندار کردستان با بیان اینکه این توسعه نیازمند زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است تصریح کرد: زیرساخت های سخت افزاری مانند حمل و نقل، انرژی و آب با وجود اعتبار و بودجه قابل حل است اما حل زیرساخت های نرم افزاری و رساندن به مسیر هموار کردن توسعه کار بسیار سختی است.

وی گفت: تولید یک مدل بر اساس اقتضائات داخلی و خارجی باید صورت گیرد و ما در دنیایی زندگی می‌کنیم و باید جهانی فکر کنیم، ملی برنامه ریزی کنیم و منطقه‌ای عمل کنیم.

زاهدی افزود: اعتقاد ما بر این است که حتی به صورت منطقه ای نیز باید برنامه ریزی کرد به خصوص در کشور که تنوع اقوام، مذاهب، فرهنگ ها و اقلیم ها وجود دارد و وجود این تنوع ها در کشور ایجاب می‌کند که نقش مناطق در برنامه ریزی و ارائه نظریات توسعه می تواند موثر باشد.

برنامه توسعه باید متناسب با ساختار اداری باشد

وی با اشاره به سازماندهی کارآمد به عنوان یک زیرساخت نرم افزاری تاکید کرد: هر برنامه توسعه ای که در کشور وجود داشته باشد اگر ساختار اداری متناسب با آن نباشد،برنامه مورد نظر به نتیجه نمی‌رسد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: ساختار اداری باید به طور مرتب روزآمد شود و سازمان و تشکیلات آن به طور مرتب نیازمند بازسازی و نوسازی است.

مشارکت مردمی لازمه پیشبرد برنامه های توسعه است

وی همچنین مشارکت عمومی را به عنوان یک زیرساخت نرم افزاری نام برد که بدون وجود آن هیچ برنامه‌ای به نتیجه نمی‌رسد و گفت: در عالم سیاست ، بحث دموکراسی مشارکتی که در اواخر قرن بیستم مطرح شد وجود دارد که به معنای مشارکت مداوم مردم در امور سرزمین خود است.

زاهدی وظیفه رسانه ها، احزاب و گروه های سیاسی و سازمان های مردم نهاد را به عنوان نماینده افکار عمومی بسیار مهم دانست و خواستار ارئه نظرات و پیشنهادات کارگروه ها ظرف یک ماه درباره سند پایه توسعه استان شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon