به پیشرفت غیرقابل تصور در اقتصاد رسیدیم/کاهش همزمان رکود و تورم ۲ هدف دولت است

به پیشرفت غیرقابل تصور در اقتصاد رسیدیم/کاهش همزمان رکود و تورم 2 هدف دولت است

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که سال گذشته سال سختی بود، گفت: دولت از سال گذشته تلاش کرد دغدغه و نگرانی های مردم را کاهش دهد و امید است مسائل به صورت جدی و کامل حل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح نمایش فرش دستباف تهران ، اظهار کرد: در بخش سیاست های خارجی و تحریم های ضد انسانی فشار جدی به مردم وارد شد که بیشتر این فشارها مربوط به مسائل اقتصادی بود.
وی ادامه داد: در گفت و گو با 1+5 دستاوردهای خوبی حاصل شد که افقهای روشنی را ایجاد کرد و ملت ایران نشان داده اند بر اصول خود پابرجا هستند و از آن ها دفاع خواهند کرد.
او با اشاره به این که باید در تعامل با دنیا از فرصت های ایجاد شده استفاده کرد، تاکید کرد: در مسائل اقتصادی دو هدف کاهش تورم و مقابله با رکود در دستور کار قرار گرفته است.
جهانگیری افزود: در طول یک سال اخیر به دستاوردهای خوبی رسیده ایم که اقتصاددانان چنین پیشرفتی را متصور نبوده اند. اتفاق مهم مقابله با چند نرخی بودن ارز بود و ارز مرجع که رانت به صورت قانونی برای برخی ها ایجاد کرده بود را از بین برد.
وی گفت: برخی در چند سال گذشته از طریق دریافت ارز مرجع میلیاردها تومان به جیب زده اند اما با فعالیت های این دولت آرامش به بازار ارز بازگشت.
معاون اول رییس جمهور بیان کرد: پیش بینی می شد با حذف نرخ ارز مرجع برخی اقلام مصرفی مانند گوشت و مرغ افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی داشته باشند که با مدیریت صحیح چنین نشد و از سوی دیگر درآمد هدفمندی یارانه ها 28 هزار میلیارد تومان بود ولی 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می شد.
وی با اشاره به این که طبق قانون باید نیمی از درآمد هدفمندی یارانه ها به مردم داده می شد تاکید کرد: از محل فروش حامل های انرژی بخشی از کسری یارانه ها تامین می شد که احتمال افزایش قیمت ها نیز می رفت.
او گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد سال گذشته 42درصد بود که در خرداد ماه سالجاری به 14.6درصد رسید و احتمال می رود نرخ تورم در سال 93 به کمتر از 20درصد برسد.
معاون اول رییس جمهور بیان کرد: نرخ سود بانکی با کاهش نرخ تورم باید کاهش یابد تا فضای سرمایه گذاری و تولید ملی رونق گیرد و از سوی دیگر جهت گیری اصلی افزایش صادرات غیر نفتی است.
وی گفت: باید موانع صادرات رفع شود و در سال هایی که اقتصاد دچار مشکل بود ارز حاصل از صادرات فرش و پسته کمک رسان اقتصاد کشور بوده است.
او یادآور شد: کشور عراق و روسیه می تواند بازار هدف بسیار مناسبی برای ایران باشد و آمار نشان می دهد در 4 ماه نخست سالجای میزان صادرات غیرنفتی کشور 16 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 20درصدی همراه بوده است.
جهانگیری افزود: موضوع اول کشور صادرات است و باید جهت مناسبی به آن داد.
انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین