روحانی: باید ویژگی‌های اعتدال را در مدارس و روح جوانان تقویت کنیم

روحانی: باید ویژگی‌های اعتدال را در مدارس و روح جوانان تقویت کنیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور گفت: ما نیازمند یک شرایط بسیار جدید هستیم و باید ویژگی‌های اعتدال را در مدارس و روح جوانان تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز شنبه در سی‌ویکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور با بیان اینکه چه اشکالی دارد که در مناطق مختلف کشور متناسب با فرهنگ آن منطقه کتابی منتشر شود گفت: زبان‌ها، لهجه‌ها  و فرهنگ‌های مختلف باید مورد توجه باشد و اساسا چه اشکالی دارد که کتاب درس یک استان با استان دیگر تفاوت داشته باشد.

وی افزود: آیا این درست است که همه کتاب‌ها برای سراسر کشور یکسان باشد حتی  در برخی کتاب‌ها و برخی از زمینه‌ها می‌توانیم چند کتاب را به مانند دانشگاه‌ در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و دانش‌آموز کتاب مورد نظر خود را برای مطالعه انتخاب کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از اینکه یک دانش‌آموز چند کتاب را بخواند نباید بترسیم، تصریح کرد: دوران دانش‌آموز کلیشه‌ای سپری شده است. امروز باید دانش‌آموزی تربیت کنیم که متناسب با توسعه کشور باشد و این رسالت و وظیفه ماست و باید خود را برای آن آماده کنیم.

روحانی با انتقاد از این موضوع که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه در جامعه متناسب با رشته تحصیلی خود کار و شغل مرتبط ندارند، گفت: دانش‌آموز فارغ‌التحصیل که می‌خواهد در جامعه فعالیت کند، درسی که خوانده است متناسب با معضلات و نیاز جامعه نیست.

وی افزود: نمی‌شود دنیا در حال تحول باشد و مدرسه ثابت بماند. ما نیاز به مدرسه متحول در دنیای امروز داریم و همه چیز در حال تغییر و تحول است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در مدارس ما شیوه کار و مهارت‌های لازم به دانش‌آموز یاد داده شود، تا برای جامعه فردا مفید باشد، اظهار داشت: دولت در این زمینه با کمال خلوص و بی‌منت هرچه در توان داشته باشد، تقدیم معلمان عزیز خواهد کرد.

روحانی با تاکید بر دایرکردن کلاس‌های انشاء، گفت‌وگو و با تربیت دانش‌آموز منتقد و مدافع از حق خود و مشارکت‌جو گفت: معلمان، آموزرگان اخلاق و مدنیت جامعه هستند و باید در تربیت یک دانش‌آموز متعهد کوشا باشند.

وی خاطرنشان کرد: دولت نه تنها در زمینه تامین اعتبار و اجرای سند تحول بلکه هرچه در توان خود داشته باشد، برای حلقه فرهیخته انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما نیازمند یک شرایط بسیار جدید هستیم و باید ویژگی‌های اعتدال را در مدارس و روح جوانان تقویت کنیم. ما از افراط خیلی ضرر کردیم، هم از افراط این جهت و هم از افراط آن جهت، فرقی نمی‌کند ضرر کرده‌ایم. البته خوشبختانه امروز دیگر اینگونه نیست اما من دوره‌ها، معلمین و مدارسی سراغ دارم که به دانش‌آموزی به خاطر اینکه پدرش عضو این جناح و یا آن جناح بوده، نمره کمتر و یا بیشتری داده و این فاجعه است، یک فاجعه است.

روحانی گفت: کلاس درس، نحوه آموزش به دانش‌آموز، برخورد با دانش‌آموز و حتی چهره معلم، لبخند و اخم‌اش باید مساوی باشد، مبادا نسبت به یک دانش‌آموز به خاطر قومیت، زبان، حزب و جناح در کلاس تفاوتی قائل شویم.

وی خاطر نشان کرد: نیاز به امید داریم و همه جوان‌ها را باید امیدوار به بار آوریم، انشاءالله با کمک معلمین، مردم و هدایت‌های رهبری و اتفاق و وحدت از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.

به گفته روحانی، نشاط و امید را باید در کلاس‌های درس به وجود آورد و مدرسه باید پناهگاه نسل نوجوان و جوان باشد نه گریزگاه و معلمین هستند که باید نسل جوان را با نشاط و دین‌باور بار بیاورند. دین‌نمایی به درد کشور نمی‌خورد، کشور دین‌باوری می‌خواهد و انشاءالله دانش‌آموزان دین‌باور، امیدوار، عالم، اخلاقی، مشارکت‌جو، تحویل جامعه برای توسعه و تحقیق دهیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهور در بخش آغازین سخنان خود نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش یا آموزش عمومی در واقع در دولت‌های مدرن بر دوش دولت گذاشته شده است، گفت: اگر به یک قرن و دوقرن پیش برگردیم، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به مفهوم امروزی بر دوش دولت و یا دولت‌ها نبوده است.

روحانی اضافه کرد: معمولا در هر جمع و جامعه‌ای، افرادی اتاقی را از منزل خودشان به عنوان مکتب و مکتبخانه دایر می‌کردند و افراد علاقه‌مند در آن کلاس‌ها شرکت می‌کردند و یا گاهی آموزش قرآن مجید و روخوانی و گاهی نیز تعلیم در حد سواد خواندن و نوشتن بود و ریاضیات در حد محدود، ادبیات فارسی در حد محدود که به خواندن گلستان در مکتبخانه‌های قدیم اکتفا می‌شد اما در دولت‌های مدرن، عین امنیت عمومی، آموزش و پرورش و یا تعلیم و تربیت به عنوان یک وظیفه بر دوش دولت گذاشته شده است.

وی با باین اینکه بسیاری از وظایف امروز از جمله برنامه‌ریزی برای اقتصاد کشور، موضوع تامین اجتماعی و بسیاری از مسئولیت‌های دیگر بر دوش دولت قرار گرفته است، آموزش و پرورش را از مهم‌ترین نهادها برشمرد و گفت: دولت‌ها می‌توانند افکار و حتی گاهی اقتدار خود را در میان نسل نوجوان و جوان تزریق کنند و گاهی هم از این قدرت در برخی از کشورها و در برخی‌ از برهه‌ها سوءاستفاده شده است مثلا در آلمان نازی از مدارس برای ملت‌پرستی افراطی سوء استفاده شد.

روحانی ادامه داد: در کشورهای سوسیالیستی و پوپولیستی در دوره‌هایی، مدارس برای نشر الحاد سوء استفاده شد، در دوران رژیم گذشته نیز از مدارس برای شاه‌دوستی و حتی گاهی شاه‌پرستی و امثال آنها سوء استفاده شد تا جایی که برخی ترجیح می‌دادند جدا و فاصله بگیرند و مدارس را تحریم و ارتباط خود را با مدارس جدید قطع کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوران رژیم گذشته برخی به دلیل شرایط حاکم بر مدارس به فکر تشکیل مدارس با شرایط خاص افتادند، تصریح کرد: بسیاری از افراد فرهیخته در تهران، قم و سایر شهرستان‌ها به فکر تاسیس مدارس افتادند، مدارسی غیردولتی و درود و رحمت خدا بر شهید بهشتی باشد که وقتی در قم من طلبه بودم، ایشان مدرسه‌ای تحت عنوان دین و دانش را سرپرستی و اداره می‌کردند و برای آنکه بتوانند نسل جوان و نوجوان را از شرایط آن روز مدارس حفاظت کنند، حتی امثال شهید بهشتی و باهنر به سراغ برخی عناوینی در کتاب‌های درسی رفتند، هرچند که کار بسیار سختی بود و علی‌رغم اتهامات برای نجات جوانان و نسل جوان جامعه وارد عمل شدند.

وی با بیان اینکه رژیم گذشته در نیل به اهداف خود در مدارس ناکام ماند و موفقیت چندانی به دست نیاورد به ویژگی‌های یک معلم اخلاق‌مدار در جامعه پرداخت و گفت: معلمی غیر از شغل عادی است، اجر معلم تنها یک حقوق نیست بلکه اجرش با خداست که می‌فرماید اگر یک نفر را تربیت و هدایت کنیم اجرتان نزد من محفوظ است بنابراین اجر معلم  برتر و بالاتر از دنیاست.

روحانی ادامه داد: به دلیل وجود معلمین فرهیخته، متدین و دلسوز در دوران رژیم شاه از مدارس نسلی انقلابی ظهور و بروز کرد و این به دلیل آگاهی معلم به نقش حساس خود در جامعه آن روز بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که اگر می‌خواهیم چیزی را به جوانان و نوجوانان بیاموزیم راهش القاء، تنبیه و اقتدارگرایی نیست، بلکه راهش تدبیر و دلسوزی است، گفت: گاهی یک حرف به گونه‌ای گفته می‌شود، که دلزدگی به وجود می‌آید، اثر معکوس می‌دهد، اگر بگوییم بزرگترین معلم پیامبر(ص) و بزرگترین دانش‌آموز و یا شاگرد، علی‌ابن ابیطالب (ع) بودند سخن به حقی است و منطبق با واقعیت است که البته با آن معلم و آن دانش‌آموز خیلی فاصله داریم و امروز این رسالت، رسالت سنگینی است که بر دوش معلمین قرار دارد اما معنای آن این نیست که دولت به تنهایی این کار را انجام دهد.

وی گفت: کار تعلیم و تربیت تنها با مدرسه نیست و ما از همان سال اول مدرسه با دانش‌آموزان مختلف از خانواده‌های مختلف روبه‌رو هستیم. از یک طرف مدرسه، از یک طرف جامعه و از سویی دیگر فرهنگ عمومی، رسانه‌ها و دولت در جامعه حاکم است و همه آنها باید دست به دست هم دهند و نقش هر کدام را تلفیق دهیم که بدون همکاری این موضوع امکانپذیر نیست.

روحانی با اشاره به نقش و نفوذ رسانه‌های مجازی در میان نسل نوجوان و جوان جامعه اظهار داشت: کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز سخت و پیچیده است و اساسا باید بررسی کنیم که چگونه باید نسل جوان را برای آینده کشور تربیت کنیم و این کار مستلزم همکاری و هماهنگی همه نهادها و مردم است.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که این دنیا به هم وصل است و ارتباط دارد و نباید از آن بترسیم و ترس از دنیا مشکلی را حل نمی‌کند.

«بعضی‌ها می‌گویند که باید کاری کنیم که جامعه اتصال‌اش با دنیا قطع و یا کم شود اما نه قطع و نه تضعیف اتصال راه‌حل نیست باید نسل بیدار و هوشیار و آگاه از دنیای امروز نسلی که تعلق خاطر کافی به دین، ایمان و فرهنگش داشته باشد و توجه کافی به دنیای امروز و ویژگی‌های آن کند، داشته باشیم.»

روحانی با اشاره به روحیه وطن‌دوستی در بین دانش‌آموزان و جامعه گفت: باید افرادی در دانشگاه‌ها و مدارس تربیت شوند که وقتی خارج و یا دانشگاه‌های خارجی رفتند، نه تنها آن محیط و جامعه نتواند آنها را منحرف کند بلکه برعکس آنها بر روی شاگردان، هم‌کلاسی‌ها و حتی بر روی معلمین خود تاثیر بگذارند؛ شهید بابایی، یکی از آنهایی بود که به آمریکا رفت و دوره خلبانی دید آن هم نه در یک محیط عادی دانشگاه بلکه در یک محیط نظامی آن هم در آمریکا، وقتی دوستان و هم‌دوره‌ای‌های او تعریف می‌کنند که در طول مدت حضورش در آمریکا نه نمازش را ترک کرد و نه روزه‌اش را و حتی یکی از دوستانش می‌گفت او تلاش می‌کرد که نماز شبش را نیز ترک نکند، واقعا این شخصیت کم‌نظیر کجا تربیت شد، در همین مدارس و نزد خانواده‌های ایرانی.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که باید در دنیای امروزی سیستم جدید آموزشی را در اختیار داشته باشیم اما در عین حال فرهنگ دینی و ایرانی را از یاد نبریم و بتوانیم هویت اسلامی و ایرانی را در بین نسل نوجوان و جوان زنده نگه داریم، گفت: برای این کار هرچه بتوانیم نقش خود را در آموزش و پرورش بیشتر و مناسب‌تر کنیم و در این بین نهاد دین، خانواده، مسجد، اجتماعات، انجمن‌ها تاثیرگذار هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز شرایط خاصی را در کشور تجربه می‌کنیم و قرار است در مدارس کاری کنیم که نسل نوجوان و جوان از تاریخ و انقلابش با خبر باشد. از دفاع مقدس و ایستادگی ملت در برابر متجاوزین مطلع باشد.

روحانی با اشاره به 36 هزار دانش‌آموز شهید و 5 هزار معلم شهید گفت: باید کاری کنیم نسل جوان از این فرهنگ باخبر باشد و تنها این نباشد که یک کتاب را خوب یاد بگیرد تا خوب پاسخ دهد؛ بزرگترین مشکل مدارس ما در گذشته حفظ محور بودن بوده است و دانش‌آموزان کتاب را حفظ می‌کردند و سر امتحان به سوالات پاسخ می‌دادند.

وی با تاکید بر اینکه ما امروز نیاز به یک تحول بنیادین داریم؛ اظهار داشت: بازسازی ساختمان مدارس درست است اما تعلیم و تربیت ما هم باید بازسازی شود، محیط مدارس هم باید بازسازی شود و این بازسازی، بازسازی عامی است که اگر بتوانیم مدارس را بازسازی کنیم به موفقیت‌هایی دست خواهیم یافت.

رئیس‌جمهور گفت: این دولت به تنهایی قادر نیست مسائل آموزش و پرورش را حل کند، البته دولت مسئول است اما در عین حال مردم باید بدانند که در این امر مهم باید کمک کنند تا به مقصد برسیم و برای این کار اگر قدم به قدم این کار را به تدریج به نهادهای غیردولتی واگذار کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم البته سال‌ها طول خواهد کشید.

روحانی با تاکید بر این موضوع که باید مدارس غیردولتی را توسعه دهیم، گفت: نهادهای دیگری که می‌توانند تحت نظارت آموزش و پرورش، مدارسی را به عهده بگیرند قدم پیش بگذارند. اگر شهرداری می‌تواند مدرسه ایجاد کند و یا حوزه هم اگر می‌تواند مدرسه ایجاد کند و در کنار رقابت سالم با آموزش و پرورش به تدریج آنها هم آموزش و پرورش فرزندان جامعه را برعهده گیرد و دولت از طریق و شکل‌های مختلف این اعتبارات را تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon