تولید گندم‌های بذری در استان زنجان ۱۵ درصد افزایش یافت


تولید گندم‌های بذری در استان زنجان 15 درصد افزایش یافت

خبرگزاری تسنیم: مدیر‌عامل اتحادیه تعاونی روستایی استان زنجان گفت: به دلیل افزایش بارندگی، امسال میزان گندم‌های بذری تولید شده در زنجان ۱۵ درصد افزایش داشته است.

منصور نقیلو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اعلام اینکه در 5 ماه نخست امسال بیش از 2 هزار و 600 تن گندم در استان زنجان بوجاری شده است٬ اظهار کرد: یک هزار و 300 تن از گندم‌های بذری بین کشاورزان استان زنجان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت بذرهای تولید شده زنجان در سطح مطلوبی قرار دارد، تصریح کرد: کارشناسان اتحادیه تعاونی روستایی استان زنجان کنترل عملیات کاشت و برداشت بذور گندم در مزارع هدف را برعهده دارند تا مشکلی در کیفیت بذرهای تولید شده به وجود نیاید.

مدیر‌عامل اتحادیه تعاونی روستایی استان زنجان ابراز کرد: واحد بوجاری گندم بذری با رعایت استانداردهای تعریف شده پس از جداسازی ضایعاتی مثل خاک، سنگ و غیره اقدام به پاکسازی و ضدعفونی کردن بذور گندم می‌کنند.

وی افزود: گندم‌های بذری با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاونی روستایی استان زنجان، براساس میزان مصرف آب و مقاومت به شرایط آب و هوایی و با توجه به نیازهای مناطق توسط واحد بوجاری بسته بندی شده بین کشاورزان زنجانی توزیع شد.  

نقیلو خاطرنشان کرد: براساس استانداردهای تعریف شده میزان ناخالصی در بذور گندم، تا 2 درصد عادی محسوب می‌شود اما میزان ناخالصی گندم‌های بذری تولید شده در زنجان حدود یک دهم درصد است.

وی تصریح کرد: میزان گندم بذری تولید شده در سطح استان زنجان جنبه خود مصرفی داشته و به هیچ عنوان به خارج از استان ارسال نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی استان زنجان اظهار کرد: افزایش میزان نظارت‌ کارشناسان از مزارع تولید گندم‌های بذری، افزایش بارندگی و افزایش آگاهی کشاورزان سبب بالا رفتن کیفیت گندم‌های بذری استان زنجان شده است.

وی رقابت را یکی دیگر از عناصر مهم افزایش کیفیت گندم‌های بذری تولید شده در استان زنجان دانست و افزود: به دلیل رقابت با استان‌های همجوار، میزان تولید بذرهای گندم با کیفیت در استان زنجان تا حد محسوسی قابل مشاهده است.

انتهای پیام‌/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon