کمبود ۳۷۰۰ پزشک و متخصص برای مناطق محروم کشور

کمبود 3700 پزشک و متخصص برای مناطق محروم کشور

خبرگزاری تسنیم: عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت با اعلام کمبود ۳۷۰۰ پزشک و متخصص در مناطق محروم کشور گفت: ۵۰ درصد از متخصصان مغز و اعصاب کشور در تهران هستند، در حالیکه چنین متخصصانی بسیار در مناطق کم برخوردار کمبود داریم.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، رسول خضری عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاست‌های تشویقی یکی از راه‌های ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است، اظهار داشت: در حال حاضر 50 درصد از متخصصان به ویژه متخصصان مغز و اعصاب در تهران مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که در مناطق محروم به بیش از 1500 متخصص نیازمند هستیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی در برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: علی رغم تمامی دغدغه‌ها، طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه امسال کلید خورد و بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها، بحث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است.

وی با بیان این که سیاست‌های تشویقی باید وجود داشته باشد، ادامه داد: مبالغی که به پزشکان در مناطق محروم تعلق می‌گیرد باید کفایت کند و رضایتمندی پزشک را در بر داشته باشد. در حال حاضر 2 هزار پزشک عمومی و 1500 الی 1700 پزشک متخصص در مناطق محروم در بحث پزشک خانواده کم داریم و قطعاً بهترین راهکار، تشویق‌های مالی، تعرفه گذاری، حقوق و پاداش است.

خضری در ادامه بیان کرد: قطعاً برای اجرای سیاست‌های تشویقی نیازمند تأمین اعتبارات لازم و منابع مالی پایدار هستیم که هم دولت و هم مجلس برای سال 1393 کارهای خوبی انجام دادند.

وی با بیان این که 50 درصد از متخصصان مغز و اعصاب کشور در تهران هستند، اظهار داشت: اگر حقوق دریافتی و پاداش را برای پزشکان مناطق محروم در نظر بگیریم، عامل موثری در ماندگاری پزشکان در آن مناطق خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش 30 درصد مازاد بر سهمیه برای مناطق محروم جهت عدالت در آموزش خاطرنشان کرد: این طرح به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به عنوان رئیس شورای گسترش، داده شد. در این طرح هر دانشگاه علوم پزشکی بر اساس نیازسنجی، متخصصان مورد نیازش را از طریق سهمیه بومی برمی‌دارد و این دانشجویان چیزی حدود 3 برابر زمان تحصیل یعنی 12 سال موظف به ارائه خدمت در مناطق محروم هستند.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon