۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های خراسان رضوی نیاز است

2500 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های خراسان رضوی نیاز است

خبرگزاری تسنیم: معاون رئیس‌جمهور در مشهدمقدس گفت: این استان قریب به ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌هایش نیاز دارد، مجموع تعهداتی که در سال‌های گذشته انباشت شده است در مجموع با ۷۵ هزار پروژه حدود هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد شریعتمداری صبح امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی اظهار کرد: این استان قریب به 2500 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌هایش نیاز دارد، مجموع تعهداتی که در سال‌های گذشته انباشت شده ‌در مجموع با 75 هزار پروژه حدود هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که 24 سال تکمیل آن طول می‌کشد.

معاون رئیس جمهور گفت: با حجم منابع فعلی کشور 75هزار پروژه به 24سال زمان نیاز دارد تا به اتمام برسد مگر در ضرورت‌هایی دولت تدبیر و امید وعده جدیدی بدهد تا این بی‌اعتمادی تکرار نشود، تلاش داریم در سفرهای دولت تدبیر و امید همانند دولت‌های قبلی تفاوتی ایجاد شود.

شریعتمداری اظهار کرد: برای پروژه‌های بالای 80درصد پیشرفت به دنبال این هستیم که زمان را کوتاه‌تر کنیم به خصوص در پروژه های خدماتی و اشتغال با کمک مسئولان منابعی را در طول سفربه این پروژ‌ها اختصاص خواهیم داد که در بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور با تخصیص 100درصد منابع موافقت می‌کنند تا سال بعد با اتمام پروژه هاادامه پیدا کند به همین دلیل رئیس جمهور موافقت نکردند تا پایان پروژه‌ها وعده جدیدی داده شود.

شریعتمداری تصریح کرد: 36درصد مشهد حاشیه نشینی است که متوسط از کشور 50درصد پیشی گرفته و باید برای این موضوع برنامه ریزی کرد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: باید نگاه بر این باشد که توسعه متوازن صورت گیرد و بودجه شرکت‌های دولتی هم سو با نظام شود، ایجاد توازن توسعه منطقه‌ای و نگاه در این شرکت‌ها جدی شود و با این نگاه فعالیت‌ها راکلید خواهیم زد البته شرکت‌هایی داریم که متصل به دولت هستند و وابسته به صندوق‌های دولتی که اگر این کار را ادامه دهیم شرکت‌هایی که نیازها را رفع می‌کنند در آینده نیاز به بودجه و اعتبارات خواهند یافت.

وی افزود: این نگاه صرف نظر از این است که اثر بخش بودن کارها مدنظر است و تکلیف را از طریق دولت باید انجام دهیم تاکنون در هفت استان کشور که رفته ایم جلسات خوبی برگزار شده و روابط متقابل تعریف شده است.

شریعتمداری اظهار کرد: نهادهای غیر دولتی که غیر از نظام و حکومت هستند بنیاد برکت در بسیاری ازسفرها فعالیتی داشته و بین این مجموعه‌ها و دولت آشتی به وجود آمده است؛ قهری بین مانیست و ما با نهادهای غیر دولتی یک نظام واحد هستیم و این شرکت‌ها همسو با ما کار می‌کنند، خدمات خود را با برنامه‌های دولت توسعه داده اند.

وی اظهار کرد: در حوزه طرح های مشارکت اقتصادی در بنیاد برکت طرح‌ها را تعریف می‌کنیم و سرمایه گذاران و مردم را وارد عرصه خواهیم کرد ظرفیت‌هایی در خراسان وجود دارد که امکان تعامل بخش خصوصی بیشتر است به نسبت برخی شهرهای دیگربخش خصوصی ظرفیت خوبی در خراسان رضوی دارد.

معاون رئیس جمهور ابراز کرد:پیش نیاز ما بررسی پروژه‌های بخش خصوصی است، پروژ‌‌‌ه‌های انجام ونیمه فعال در اولویت اول است در حال حاضر 11درصد شهرک‌های صنعتی فعال بوده که 400 واحد صنعتی با تعاریفی جمع‌آوری شد کالا و خدمات تولیدی قابل عرضه در بازار است و در این راستا کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده است و باید تنها بخش خصوصی را فعال کرد.

شریعتمداری عنوان کرد: در برخی استان‌ها بحث نظان بانکی مطرح بوده و تقاضای تسهیلات داشته‌اند، در استان‌ها باکمک بانک مرکزی از مازاد استان‌ها استفاده کرده ایم بنابراین باید دیدچطور می‌توان در فعال کردن پروژه‌های استانی از بانک‌ها استفاده کرد نظام برنامه‌ریزی با این موضوع همراه است و بحث‌ها باید در چارچوب نظام طرح آمایش تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان ظرفیت ‌های زیادی دارد اما باید در حوزه شهرستان‌ها آمایش صورت گیرد و در چارچوب مورد توجه دولت اقدامات انجام شود از 7هزار و 53میلیارد تومان، 75درصد اعتبارات تحقق شده باقی مانده است که بخشی از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند و از 5هزار و 530میلیارد تومان تسهیلات بیش از هزار میلیارد تسهیلات پرداخت شده است و از 71درصد تسهیلات بانکی، 75درصد تعهدات پروژه‌های عمرانی انجام شده است.

انتهای پیام/‌ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon