آبیار: خلاء فیلمسازی در حوزه فرهنگ رضوی کاملا احساس می‌شود

آبیار: خلاء فیلمسازی در حوزه فرهنگ رضوی کاملا احساس می‌شود

خبرگزاری تسنیم: کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ با تاکید بر اینکه به‌زودی ساخت فیلمی درباره امام رضا(ع) را آغاز می‌کنم، گفت: من به عنوان یک فیلم‌ساز اعتقاد راسخ دارم ما فیلم‌سازها هنوز نتوانسته‌ایم به امام رضا(ع) ادای دین کنیم و فیلمی شایسته ایشان نساخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، بهمن ماه 92 در جشنواره فیلم فجر، فیلمی اکران شد که تحسین خیلی‌ها را بر انگیخت.فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار.آبیار با فیلم سینمایی شیار143 مخاطبان را با اثری غیر منتظره و تحسین برانگیز مواجه کرد و فیلمی را در برابر دیدگان مخاطبان هنر هفتم قرار داد که امیدوار کننده بود.

آبیار داستان نویس و مستند ساز هم هست و تا به حال حدود 30 جلد کتاب در قالب داستان و رمان  نوشته است که حوادث دفاع مقدس محتوای بسیاری از کتاب‌های او را تشکیل می‌دهد.

او به تازگی طرحی نوشته درباره امام رضا(ع) که به زودی نگارش فیلم نامه این طرح را هم آغاز خواهد کرد و به قول خودش امسال که نگارش فیلم نامه اش به پایان برسد در انتظار فرصتی است تا فیلمی سینمایی درباره امام رضا(ع) بسازد.

طرحی سینمایی که حاصل سفر به مشهد است

آبیار با بیان این که افتخار هر کارگردانی فیلم سازی برای امام رضا(ع) گفت: من خودم تا به حال در قاب سینما برایم اتفاق نیفتاده که یک زیارت تصویری داشته باشم واز پشت ویزور دوربین سینما امام هشتم را زیارت کنم البته که در داستان‌ها و نوشته‌هایم به این موضوعات همیشه توجه داشته‌ام. اما طرحی درباره امام رضا(ع)، نوشته‌ام که اتفاقا حاصل سفرم به مشهد بود، یکبار که به پابوس حضرت آمده بودم در آنجا اتفاقات روحی عجیبی برایم افتاد که حاصل آن حس و حال خوب، نگارش یک طرح با موضوع زائران امام هشتم بود که بدنبال نگارش فیلم نامه آن هستم.

وی افزود: قطعا امسال نگارش فیلم نامه این طرح به پایان می رسد و امید دارم به زودی ساخت فیلمم را آغاز کنم.البته این را هم بگویم که در دفتر فیلم سازی ای که من در آن حضور دارم در حال حاضر روی موضوع امام موسی کاظم(ع) پدر امام رضا(ع) دارد کار پژوهشی انجام می‌شود و بزودی یک کار سینمایی درباره پدر امام هشتم ساخته می‌شود.

کاش فیلم‌هایی ساخته شود که ذهن و روح مخاطب را تسخیر کند

وی در پاسخ به این سوال که حضور امام رضا(ع) را در سینما و تلویزیون ما چطور می‌بینید افزود:همه ما فیلم سازها آرزو داریم درباره ایشان فیلم بسازیم.من آرزو دارم فیلم‌هایی درباره حضرت ایشان ساخته شود که تجلی اندیشه‌های ناب امام رضا(ع) باشد فیلمی که بتواند ذهن و روح مخاطب را تسخیر کند و تفکر او را تحت تاثیر قرار دهد.همه ما به عنوان مسلمان به ثامن الحجج(ع) ارادت داریم و زندگی همه ما سرشار از لحظه‌های توسل به امام هشتم شیعیان است.

آبیار گفت: من به عنوان یک فیلم ساز اعتقاد راسخ دارم ما فیلم سازها هنوز نتوانسته ایم به امام رضا(ع) ادای دین کنیم،فیلمی شایسته او نساخته ایم و باید اعتراف کنیم سینما و تلویزیون ما از اندیشه‌های بنیادین امام رضا(ع) خالی است.

وی تاکید کرد: کاش روزی برسد که بتوانیم حداقل چند فیلم اسم ببریم که پیرامون ایشان ساخته شده و توانسته روح و دل مخاطب را درگیر کند.البته مستند رضای رضوان که توسط مجید مجیدی ساخته شد اثری شاخص و شایسته درباره زائران حرم امام رضا(ع) بود.اما هم چنان تاکید می‌کنم جای فیلم‌های بسیار درباره ایشان در سینما و تلویزیون ما خالی است.

آبیار افزود: در حالی که امام هشتم(ع) در زندگی ما حضور جدی و پررنگی دارند و مردم ما در همه لحظات زندگی با عشق امام رضا(ع)پیوند عجیبی دارند.به نظر من همان طور که شاهکارهای هنری بسیاری هم چون معماری ،خوشنویسی،کتیبه،کاشیکاری وغیره در پیرامون امام رضا(ع) و حرم مطهرشان،چشم نوازی می کند در سینما هم که هنر مدرنی است نیز باید شاهکارهای سینمایی درباره حضرت رضا(ع) خلق شود.

کاش جدی تر و عمیق تر درباره امام رضا(ع) فکر کنیم و فیلم بسازیم

آبیار که تاکنون داور و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم رضوی بوده است و از طریق این جشنواره، برنامه های جشنواره امام رضا(ع) را می شناسد در این زمینه گفت: من در جشنواره امام رضا(ع) فیلم های کوتاه و مستند خوب زیاد دیده ام اما باز هم تاکید می کنم انتظار از ما فیلم سازها بیشتر از این است و جای خالی اندیشه های امام رضا(ع) در آثار فیلم سازی ما به وضوح به چشم می خورد.کاش ما فیلم سازها جدی تر و عمیق تر درباره امام رضا(ع) فکر کنیم و فیلم بسازیم.جشنواره امام رضا(ع) در حوزه فیلم سازی فرصتی را برای فیلم سازها بخصوص نسل جوان فراهم کرده تا جدی تر وارد این موضوعات شوند و خالق آثار ماندگاری شوند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon