شهرستان ابهر بیشترین میزان افت آب‌های زیرزمینی در استان زنجان را دارد


شهرستان ابهر بیشترین میزان افت آب‌های زیرزمینی در استان زنجان را دارد

خبرگزاری تسنیم: مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان زنجان از افت میزان آب‌های زیرزمینی در مناطق مختلف استان زنجان خبر داد و گفت: متوسط افت آب زیرزمینی در استان ۳.۷ متر در سال بوده و افت آب‌های زیرزمینی شهرستان ابهر بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است.

امیر حمیدنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان اظهار کرد: مبلغ816 هزار و 23 میلیون ریال از اعتبار مصوب به مبلغ یک میلیون و 385 هزار و701 میلیون ریال در قالب اعتبارات سال 92 از محل منابع ملی وصول شده است.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ 900 میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال 91  به فروش رفته و دریافت آن از بانک عامل در نیمه نخست سال 92 انجام شده است.

مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان زنجان به پروژه سد مشمپا اشاره کرد و افزود: قرارداد اجرای سد مخزنی مشمپا به عنوان بزرگترین سد خاکی شمالغرب کشور با گروه تخصصی سپاسد به مبلغ4 هزار و 170 میلیارد ریال منعقد شده است.

وی از آبگیری سد مخزنی تالوار زنجان خبر داد و گفت: امسال این سد آماده بهره‌برداری بوده و بهره‌برداری از این سد در سال 93 انجام می‌شود.

حمیدنیا با اشاره به اینکه قرارداد تکمیل عملیات اجرایی شبکه کینه ورس با پیمانکار منعقد شده است٬ افزود: مطالعه کامل اجرای خط انتقال صنعت از سد گلابر فاز نخست انجام شده است.

وی به وضعیت آب‌های زیرزمینی استان زنجان اشاره اظهار کرد: وضعت آب‌های زیر زمینی در استان زنجان افت کرده است و نیاز به استفاده بهینه از منابع ذخایر آبهای زیرزمینی را می‌طلبد.

مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به تعداد و وضعیت چاه‌های استان زنجان گفت: براساس آخرین آمار موجود تعداد کل چاه‌های مجاز موجود تا پایان سال 92 در استان زنجان10 هزار و 680 عدد بوده که از این تعداد،2 هزار و 998 حلقه از این چاه‌ها به صورت عمیق و7 هزار و 682 حلقه به صورت نیمه عمیق است.

وی تعداد چاه‌های غیر مجاز در استان زنجان را 7 هزار و 757 حلقه عنوان کرد و گفت: آخرین اطلاعات موجود حاکی از آن است که مجموعاً تعداد7 هزار و 757 حلقه چاه به صورت غیر مجاز در استان در حال فعالیت است.

حمید‌نیا افزود: 7 هزار و 757 حلقه چاه غیر مجاز3  هزار و 737 حلقه در دشت‌های آزاد و4 هزار و 20 حلقه در دشت‌های ممنوعه در حال برداشت غیرمجاز از آب زیرزمینی هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مناطق استان زنجان به عنوان دشت‌های ممنوعه اعلام شده است٬ بیان کرد: تعداد دشت‌های ممنوعه در استان زنجان پنج دشت بوده که شامل زنجانرود، سجاسرود، ابهر، قیدار و گل تپه- زرین آباد است.

مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان زنجان افزود: در مناطق ممنوعه استان زنجان حفر چاه غیر مجاز بوده و با افراد متخلف برخورد می‌شود.

وی به نصب کنتور‌های آب در استان زنجان اشاره کرد و گفت: کنتورهای نصب شده در استان مجموعاً 945 کنتور است.

حمید‌نیا به وضعیت بارندگی استان زنجان اشاره کرد و گفت: براساس آماربرداری‌های سال آبی 93-92 در ایستگاه‌های مبنا مجموع بارش در استان زنجان 307.4 میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی قبل افزایش 7 درصدی داشته است.

وی ابراز کرد: این میزان بارندگی براساس میانگین دوره آماری بارش در سال آبی 93-92 با کاهش 2.9 درصدی مواجه بوده است.

مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان زنجان بیان کرد: مجموع افت دشت‌های استان در سال آبی 91-92 برابر 5.67 متر بوده که از بین دشت‌های استان، دشت ابهر با کاهش 1.39 متری در سال آبی 91-92 بیشترین افت آب زیرزمینی را دارد.

وی میزان افت آب‌های زیر‌زمینی در شهرستان زنجان 1.11 متر، سجاس 0.86 متر، قیدار 1.05 و گل تپه زرین آباد 1.26 متر عنوان کرد.

حمیدنیا با اشاره به برنامه‌های آب منطقه‌ای در سال 93 اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت آب منطقه‌ای زنجان امسال به شرط تامین اعتبار مورد نیاز نسبت به اتمام سدهای میرزاخانلوی 2، بلوک و تالوار اقدام می‌کند.

وی انحراف آب سدهای مراش و بلوبین را نیز به شرط تامین اعتبار مورد نیاز از پروژه‌های اجرایی در سال 93 آب منطقه‌ای استان زنجان عنوان کرد و گفت: بهره برداری حدود2 هزار و 300 هکتار از شبکه گلابر و600 هکتار از شبکه کینه ورس از برنامه‌های امسال این سازمان است.

مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان زنجان به وضعیت پیشرفت فیزیکی سد‌های میرزاخانلوی2‌٬ بلوک و تالوار اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی از اجرای طرح داناب برای ایجاد فرهنگ استفاده صحیح و بهینه از آب در زندگی روزمره مردم در سراسر استان خبر داد و اظهار کرد: طرح داناب  در سال تحصیلی 94-93 با همکاری آموزش و پرورش در سراسر استان زنجان اجرا می‌شود.

حمیدنیا با بیان اینکه با وجود خشکسالی و بحران آبی مردم باید از آب که مایه حیات بوده استفاده بهینه داشته باشند٬ افزود: از عموم هم استان‌ها تقاضا داریم برای استفاده بهینه از منابع آب‌، با عوامل اجرایی شرکت همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/ ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon