بیش از ۱۵۰ پروژه در عرصه محرومیت‌زدایی اصفهان اجرایی شد


بیش از 150 پروژه در عرصه محرومیت‌زدایی اصفهان اجرایی شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بسیج سازندگی اصفهان گفت: بسیج سازندگی در عرصه محرومیت  زدایی به طور جدی فعالیت می کند به طوری که در سال گذشته نیز بیش از ۱۵۰ پروژه در عرصه محرومیت زدایی به انجام رسیده است.

سرهنگ حسین انوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون وظایف سازمان بسیج سازندگی در عرصه محرومیت زدایی اظهار کرد: سازمان بسیج سازندگی سال 86 به عنوان مجری طرح های دولت شناخته و در مجلس مصوب شد که این سازمان می تواند به عنوان یک دستگاه اجرایی پروژه های دولت را اجرا کند.

اجرای بیش از 150 پروژه در عرصه محرومیت‌زدایی اصفهان

وی افزود: در این رابطه دولت موظف شد همه ساله بخشی از پروژه های محرومیت زدایی در مناطق محروم را به بسیج سازندگی واگذار کند که در این چند سال عملکرد خوبی در این زمینه داشته و بیش از هزاران پروژه عمرانی در مناطق محروم اجرا که در سال گذشته بیش از 150 پروژه در عرصه محرومیت زدایی اجرا شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان با اشاره به اینکه در زلزله 91 آذربایجان شرقی سازندگی اصفهان نخستین سازمان بسیجی بود که وارد این استان شد، اصفهان بود، گفت: آخرین شهرستان اهر و آخرین روستاهای اهر به استان صفهان واگذار شد و موفق شدیم در بین استان‌های دیگر کشور پروژه ها را اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: کار در کوهستان سخت بود اما اعتقاد داشتیم در کشوری مانند روسیه هوا همیشه سرد بوده و در آنجا همه کار می‌کنند  پس باید بر سرما فائق آییم موفق شدیم.

انوری تصریح کرد: در این عرصه به مرمت مدارس، مرمت گلزارهای شهدا، بحث آب رسانی به روستاها توجه شده و در سال گذشته 86 پروژه ، مرمت مساجد، ساخت کتابخانه و خانه عالم و خانه بهداشت مورد توجه قرار دارد.

وی بیان کرد: علاوه بر پروژه های عمرانی که دولت به بسیج سازندگی واگذار می کند، بخش عمده پروژه های محرومیت زدایی قرارگاه خاتم در استان اصفهان توسط بسیج سازندگی ارجاع می شود و امسال نیز 66 پروژه محرومیت زدایی در شهرستان های محروم استان تعریف شده، که اعتبارش را قرارگاه خاتم پرداخت کرده و عملیات اجرایی آن در شهرستان هایی مانند فریدونشهر، چادگان، سمیرم ، خور بیابانک ، نطنز، نایین و شرق اصفهان بوده که بخش هایی از آن شروع شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان با بیان اینکه بسیج سازندگی یک نهاد اجرایی بوده، گفت: دستگاه ها و نهادها از دولت برای اجرای پروژه های خود بودجه می گیرند و برای نمونه اداره منابع طبیعی خودش یک دستگاه اجرایی بوده، از دولت برای اجرا پروژه های منابع طبیعی بودجه می گیرد ولی بسیج سازندگی فراتر از آن است.

وی افزود: بسیج سازندگی دستگاهی بوده که برای اجرای پروژه های دستگاه های مختلف و هر نهادی که در اجرایی و پیمانکاری خلأ داشته و قادر به اجرای آن نباشد، بسیج سازندگی از دولت اعتبار می‌گیرد و خودش وارد عمل می شود؛ تفاوت کار در این است که برنامه با دقت و نظارت بهتر و قیمت کمتر انجام شده چراکه بسیج سازندگی از توان و ظرفیت آن در اجرای پروژه‌ها استفاده می‌کند.

توان بسیج سازندگی برای محرومیت‌زدائی شرق اصفهان

انوری با اشاره به اینکه محرومیت زدایی مناطقی که در حاشیه های شهر اصفهان قرار دارند هنوز در دستور کار قرار نگرفته اظهار کرد: برای عمرانی حاشیه شهر اصفهان برنامه‌ای به بسیج سازندگی اعلام نشده و تاکنون برنامه های محرومیت زدایی و عمرانی در روستاها و شهرستان ها بوده و علت آن نیز این است که اصفهان را استانی برخوردار می‌بینند.

وی افزود: البته در این رابطه گروه های جهادی برنامه دارد که در مناطقی جوی آباد و خمینی‌شهر و دارک را پوشش داده و مسجد  حضرت ابوالفضل(ع) منطقه دارک را 60 میلیون اعتبار برای بازسازی قرار داده است.

بسیج سازندگی استان اصفهان در عرصه بیابان زدایی رتبه نخست کشور را کسب کرد

رئیس سازمان بسیج سازندگی اصفهان با بیان اینکه بسیج سازندگی استان اصفهان در عرصه بیابان زدایی رتبه نخست کشور را کسب کرده؛ گفت: بسیج سازندگی اصفهان در بخش بیابان زدایی نزدیک به 10 هزار هکتار را اجرا کرده و با کاشت نهال موفق بوده و با اینکه این عرصه بسیار حساس است، با اجرای بسیار دقیق و رشد 90 درصدی نهال در این عرصه بسیج سازندگی استان اصفهان رتبه نخست کشور را در موضوع بیابان زدایی در بین اداره های منابع طبیعی کشور کسب کرده است.

وی افزود: کارشناسان و سفیران خارجی برای بررسی نحوه بیابان زدایی می آیند و از نحوه بسیج سازندگی استان اصفهان مشاوره می گیرند.

انوری بیان کرد: بسیج سازندگی برای بیابان زدایی دستگاه اجرایی بوده و بهره برداری منابع طبیعی بوده و ما بر اساس طرح های پیشنهادهای منابع طبیعی استان که برای ما جانمایی کرده، اجرا می کنیم یعنی در این رابطه به ما اعلام کرده اند که نقطه بحران ما در حال حاضر سگزی در کدام منطقه و نقطه است.

هیچ پیشنهادی برای بیابان‌زدایی تالاب گاوخونی نشده است

وی گفت: در بحث بیابان زدایی تالاب گاوخونی تا کنون هیچ پیشنهادی به بسیج سازندگی نشده و در برنامه های  استانی هم تاکنون قرار نگرفته، البته تالاب گاوخونی نیاز به آب دارد که امیدورام با پیش‌بینی های صورت گرفته، سالی پر باران داشته باشیم اما به هر حال بحث احیای تلاب نیاز به یک کارشناسی و هزینه های جدی دارد.

وی به مراحل بیابان زدایی اشاره کرد و افزود: در بیابان زدایی برخی موارد مالچ‌پاشی می‌کنیم و برنامه تثبیت شن به کار می رود و در برخی موارد شن و ماسه روان بوده که لایه های بعدی گچ آهک و لایه های نمکی، اگر در آن مکان بخواهیم نهال کاری شود کاری سخت است.

انوری خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام می دهیم مته زنی به عمق یک متر سپس خاک را تخلیه کرده و بعد خاک شیرین جایگزین شده، آبدهی و کاشت نهال بوده و در طول سال، 15 بار به نهال ها آب می دهند.

وی اظهار کرد: در هر عرصه ای در بخش کشاورزی و دامداری مسئولان نگرانی داشته باشند، می‌توانند از توانمندی های بسیج سازندگی استفاده کنند, برای نمونه برای جلوگیری از  سن گندم،  بیماری های دامی، سمپاشی،  واکسیناسیون، کنترل آنفلوآنزای مرغی، طاعون گاوی و ریشه کنی سالک نیز فعالیت می کند.

انوری تصریح کرد: در حال حاضر 5 سال است که بسیج سازندگی در بخش کنترل بیماری سالک مبارزه فیزیکی به صورت لانه‌کوبی و سم پاشی در شرق اصفهان و شهرستان هایی مانند اردستان شروع کرده و 70 درصد عملیات اجرایی، بر اساس توافق نامه با دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است. 

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon