کل شبکه ریلی کشور به ATC تجهیز می شود/سرعت قطار برقی تهران-مشهد ۲۰۰ کیلومتر در ساعت

کل شبکه ریلی کشور به ATC تجهیز می شود/سرعت قطار برقی تهران-مشهد 200 کیلومتر در ساعت

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه ریزی برای تجهیز کل شبکه ریلی کشور به سیستم ATC خبر داد و گفت: سیستم ATC راه آهن تهران-مشهد مهرماه امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن پور سید آقایی در نشست خبری، اظهار کرد: بر اساس سیاست های اصل 44 و اقدامات پس از آن راه آهن چند وظیفه دارد که در این راستا ارائه دهنده سرویس حمل ونقل نیست و وطیفه آن فراهم کردن زیرساخت هاست برای استفاده بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: وطیفه دوم ما ایجاد مشوق های لازم برای فعال شدن بخش خصوصی در بخش مسافری و باری است. وطیفه ما جذب بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی است.

وی ادامه داد: وطیفه سوم ما نظارت بر عملکرد بخش خصوصی و دفاع از حقوق مردم ات. راه آهن وطیفه دارد از حقوق مردم در قبال خدمات دفاع کند و نماینده مردم در نظارت بر عملکردها و خواسته هایی که بر مردم اجحاف نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه بین المللی هم وظیفه ما توسعه فعالیت های ترانزیتی است. در  حوزه زیربناها امسال مجموعا از بودجه دولتی 2000 میلیارد تومان اعتباراتی است که به راه آهن داده شده است. با این بودجه کارهای زیادی را از جمله دو خطه کردن مسیرهای یک خطه را برنامه ریزی کرده ایم.

پورسیدآقایی افزود: دو خطه کردن بافق- بندرعباس، اردکان-چادرملو، اهواز-بندر امام و تهران-کرج-قزوین امسال آغاز شده است.

وی با بیان این که خط تهران-کرج را چهار خطه می کنیم، بیان کرد: راه اندازی خط حومه ای در جنوب تهران به کاهش ترافیک مترو تهران-کرج کمک می کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: پیش بینی کرده ایم با دو خطه کردن قزوین-کرج هم سرویس خومه ای می دهیم و هم گلوگاه های خطوط دیگر را پوشش مس دهیم.

پورسیدآقایی با اعلام اینکه سیستم های علائم و راه آهن در بخش هایی از راه آهن وجود ندارد، افزود: در راه آهن سیستم ATC  داریم که این سیستم به کنترل سرعت قطارها کمک می کند و اگر سرعت قطار افزایش یابد به صورت اتوماتیک سرعت قطار را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد:  در مسیر تهران- مشهد تا آخر تابستان کار عملیاتی این سیستم آغاز می شود و منتظر پایان تست این سیستم هستیم تا به صورت عملیاتی از مهرماه از سیستم ATC بهره برداری می شود. همچنین در مسیر جنوب از قم تا اهواز نیز کل سیستم را تغییر می دهیم که کار این پروژه آغاز شده است.

وی با بیان این که کل سیستم ریلی کشور به سیستم ATC مجهز می شود، تاکید کرد: امکان حرکت قطارها پشت سر هم (تراک بندی) یکی از مزیت های سیستم ATC است و به ما کمک می کند با سیستم های الکترونیکی قطار در مسیرهای 4 تا 5 کیلومتری پشت سر هم حرکت کنند که این مسئه به افزایش ظرفیت قطارها کمک فراوانی می کند.

وی بازسازی خطوط قدیمی مشکلات زیادی را در شبکه ایجاد کرده که در محور جنوب شاهد خروج قطارهای هستیم که به دلیل فرسودگی یا شکستگی خطوط به وقوع می پیوندد. اصلاح این مسیر از سی سال قبل در برنامه بوده که از امسال بین درود تا اندیمشک کل خطوط تعویض می شود و کل ریل ها در غرق در بتن ساخته خواهد شد و دیگر از تراورس استفاده نمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای اولین بار است که در دنیا به صورت "گرم" این برنامه عملیاتی می شود، اظهار کرد: برقی کردن خطوط یکی از وظایف اصلی ماست که در این راستا قرارداد تهران-مشهد منعقد شده است. قرارداد این پروژه به صورت فاینانس است که مجوزهای آن از شورای اقتصاد اخذ شده است.

پورسید آقایی با بیان این که عملیات فاینانس برقی کردن این خط تا پایان سال آغاز می شود، تاکید کرد: ظرف 42 ماهه این خط با سرعت 200 کلیومتر به بهره برداری می رسد و این پروژه 5300 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

* کمک بلاعوض یک میلیارد تومانی به سرمایه گذاران بخش خصوصی

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تهیه و تدوین آیین نامه رتبه بندی و تنزل رتبه شرکت های حمل و نقل مسافری ریلی خبر داد و گفت: از محل منابع هدفمندی  یارانه ها یک میلیارد تومان کمک بلاعوض به سرمایه گذاران بخش مسافری اعطا می شود.

محسن پور سید آقایی اظهار کرد: آذرماه 92 بخشی از قیمت های بلیت مسافری اصلاح شد و به دنبال این هستیم که از محل بودجه هدفمندی یارانه ها یک میلیارد تومان کمک بلاعوض در بخش مسافری به سرمایه گذاران اعظا شود. هنوز مصوبات این طرح اخذ نشده اما به دنبال این برنامه هستیم و مطمئنم با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید این بخش را می توانیم عملیاتی کنیم.

وی با بیان این که شرکت ها در بخش مسافری سودآوری خوبی ندارند، بیان کرد: سرمایه گذاری در این بخش صرفه اقتصادی ندارد و باید سوبسیدها در این حوزه را افزایش دهیم.

وی از تهیه و تدوین آیین نامه رتبه بندی شرکت های مسافری خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه به قطارها مشابه هتل ها ستاره می دهیم. در این راستا نیمه دوم امسال سایتی راه اندازی می شود تا مردم به کیفیت قطارها امیتاز بدهند. همچنین آیین نامه ای برای جریمه و تنزل رتبه تصویب شده که در قبال ارائه خدمات نامناسب شرکت ها جریمه می شوند.

وی با بیان این که این جریمه ها سنگین خواهد بود، تاکید کرد: نباید به دلیل انحصار ذاتی، شرکت ها به حق مردم احجاف کنند و کاهش یا عدم نظارت  می توانند برای یک سری شرکت ها ایجاد فضای رانتی ایجاد کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه