واکاوی یک جنایت ؛ بنام شیعه به کام داعش

واکاوی یک جنایت ؛ بنام شیعه به کام داعش

خبرگزاری تسنیم: حمله تروریستی به نمازگزاران سنی در مسجد "معصب عمیر" را می‌توان بخشی از یک سناریوی از پیش طراحی شده تلقی کرد که به منظور یکسری بهره برداری‌های سیاسی از آن صورت گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز جمعه در جریان یک حمله تررویستی به نمازگزاران سنی در مسجد مصعب بن عمیر در منطقه حمرین در شرق شهر بعقوبه مرکز استان دیاله عراق 70 نفر کشته و 60 نفر دیگر نیز زخمی شدند . تا پیش از انتشار گزارش تحقیق مشترک دولت و مجلس عراق درباره نحوه وقوع این حمله تروریستی دو روایت مطرح شد. طبق روایت اول، ابتدا بر اثر دو انفجار در تجمع نیروهای داوطلب در فاصله یک کیلومتری این مسجد شش نفر کشته شدند و همزمان با این انفجارها، دو فرد مسلح با موتورسیکلت که یکی از آنها تیربار در دست داشت، وارد مسجد شدند و نمازگزاران را به رگبار بستند. این روایت از سوی سرتیپ سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق بیان شده است .اما طبق روایت دوم ،ابتدا دو عامل انتحاری با کمربندهای انفجاری خود را بین نمازگزاران منفجر کردند و پس از آن چند فرد مسلح که در بیرون مسجد به انتظار نشسته بودند نمازگزارانی را که از حمله انتحاری جان سالم به دربرده و در حال فرار از مسجد بودند به رگبار بستند. روایت اولی بیشتر به نقش همدستان بعثی داعش اما روایت دوم به نقش پنجاه پنجاه داعش و همدستان بعثی آنها اشارت دارد . 
برنامه های تبلیغاتی که گویا از قبل آماده شده بود
تحرک تبلیغاتی ورسانه ای انگلیس، عربستان و قطر به قدری سریع و محورهای تبلیغاتی آنها به قدری هماهنگ و همسو بود که این تصور را  ایجاد می کند که گویا آنها از قبل در جریان این عملیات تروریستی قرار داشتند . چنانکه به محض وقوع این حمله تروریستی خبرگزاری رویترز با عجله دو خبر فوری با مضمون واحد مخابره کرد و نوشت :" آمبولانس ها اجساد را به شهر بعقوبه مهم ترین شهر استان دیاله منتقل کردند ، جایی که شبه نظامیان شیعه آموزش دیده توسط ایران قدرت زیادی دارند و با مصونیت اقدامات خود را دنبال می کنند."این خبرگزاری حتی برای القاء باور پذیری بیشتر در مخاطب به نقل از پلیس عراق مدعی شد "نیروهای شبه نظامی شیعه عراقی ماه ژوئیه 15 مسلمان سنی را اعدام و سپس آنها را از تیرهای برق در میدان اصلی بعقوبه آویزان کردند"
رویترز این ادعا را در سرلوحه اخبار ارسالی خود قرار داد و در هر دو خبر با تیتر شبیه به هم نوشت :
"تکمیلی/در حمله شبه نظامیان شیعه به یک مسجد سنی ها در عراق 30 نفر کشته شدند"
"شبه نظامیان شیعه به طرف مسجد سنی ها در دیاله عراق تیراندازی کردند"
خط خبری رویترز در رسانه های عربستان و قطر نیز دنبال شد . چنانکه گزارشگر الجزیره در لابه لای گزارش تلویزیونی خود ادعا کرد "خبرها حاکی است که حمله کنندگان وابسته به گروه تندروی شیعه «عصائب اهل حق»  و گروه «کمیته های تجمع مردمی»- که متشکل از داوطلبان شیعه هستند که به درخواست نوری المالکی نخست وزیر سابق برای مقابله با خطر افراد مسلح تشکیلات دولت اسلامی تشکیل شده است- هستند.

این شبکه در ادامه گزارش تحولات سیاسی و امنیتی گذشته عراق را نیز از دریچه تنگ خود تفسیر کرد و نوشت :" طی سال های گذشته رویکردهای سیاسی مبتنی بر کنار زدن اهل تسنن عرب، اجحاف علیه آنها و پر کردن زندان ها از اهل تسنن سبب شد که بسیاری از آنها وارد گروه های مسلح شوند. اوج این درگیری های طایفه ای سال دو هزار و شش روی داد که در آن مرقدهای دو امام هادی و عسکری (ع) در سامرا بمب گذاری و منفجر شد. آن زمان بود که شبه نظامیان شیعه و در صدر آنها گروه شبه نظامی سپاه بدر و گردان های مرگ مناطق بغداد را آکنده از اجساد متلاشی شده کردند. گروه موسوم به جیش المهدی در اواخر دو هزار و چهار شکل گرفت و پس از آن در سال دو هزار و هشت نیز گروه تندروتری موسوم به «عصائب اهل حق» شکل گرفت. "
در این میان روزنامه الوطن عربستان سعودی ضمن پیگیری خط تبلیغاتی رویترز و الجزیره کوشید پا را فراتر از عراق بگذارد و پای ایران را نیز به  این جنایت تروریستی بکشاند .در این راستا این روزنامه در سرمقاله خود نوشت :"حرکت مسلحانه و خشنی که منطقه در این مدت شاهد است پس از اینکه نظام ایران مهمترین مجریان سیاستش در منطقه را از دست داد، انتظار می رفت.کنار زده شدن نوری المالکی در عراق از صحنه سیاسی ضربه محکمی به تهران وارد کرد و همین امر سبب شد  ایران سیاست برهم زدن برگها در منطقه را اجرا کند."
تبرئه داعش علیرغم وجود مستندات آشکار
تبلیغات مشترک رسانه های انگلیسی ، سعودی و قطری علیه شیعیان در حالی مطرح شد که دلایل و مستندات قوی ازهمان ابتدا از نقش داعش حمله تروریستی  به نمازگران سنی حکایت می کرد . از جمله اینکه داعش به این حمله تروریستی برای ایجاد انحراف در مسیر پیشروی های ارتش و پیشمرگان کرد نیاز داشت چه آنکه نیروهای امنیتی عراقی در فاصله ای نزدیک به محل جنایت درمصعب عمیرعملیات نظامی گسترده ای را برای آزاد کردن منطقه السعدیه و نیروهای پیشمرگ نیز با حمایت هوایی ارتش عراق، حمله ای را از چهار محور به منطقه جلولاء آغاز کرده بودند و بر همین اساس بسیاری از ناظران معتقدند داعش با این حمله تروریستی می خواست با ارتکاب جنایاتی از قبیل جنایت دیاله اوضاع را متشنج واز پیشروی نیروهای امنیتی در این استان جلوگیری کند.

علاوه بر این داعش از اینکه سنی های استان دیاله درخواست داعش را برای بیعت با ابوبکر بغدادی رد کرده بود بسیار دلخور بود و در پی فرصتی برای انتقام از آنها بود .بر همین اساس شیخ صمد زرکوشی رئیس قبیله زرکوش (که قربانیان حمله تروریستی روز جمعه به نمازگزاران از اعضای این قبیله بودند)در اظهاراتی تصریح کرد :" جنایت مسجد مصعب بن عمیر را باندهای وابسته به داعش مرتکب شده اند. کسانی که گروههایی غیر از داعش را در این جنایت متهم می کنند نه از آنچه اتفاق افتاد خبر دارند و نه از شرایط محل سکونت ما آگاهند. عشایر سنی ساکن حمرین، به من تاکید کردند عامل این جنایت داعشی ها هستند و نباید  دیگر گروهها را متهم کرد."وی افزود :" در منطقه حمرین افراد مسلح حضور ندارند، عشایر شیعه و سنی این منطقه همه در کنار هم از ارتش در برابر باندهای تروریستی داعشی حمایت می کنند. هدف مهاجمان اختلاف میان شیعه و سنی و در واقع ناکارآمد کردن پیمان نامه امضا شده میان عشایر منطقه است که در آن تاکید شد تنشی میان عشایر ساکن حمرین ایجاد نخواهد شد.

"اظهارات مشابهی از سوی دیگر مقامات محلی نیز بیان شده است .چنانکه رئیس کمیته امنیتی شورای استان دیاله عراق اعلام کرد گروه تروریستی داعش نمازگزاران اهل سنت در مسجد روستای زرکوش این استان را به قتل رساند. پیش از این رئیس سنی پارلمان عراق در واکنش به این جنایت گفته بود: «عاملان این جنایت همان دستهایی هستند که پیش از این جنایت پایگاه هوایی اسپایکر را به وجود آوردند.»گروه تروریستی داعش پس از ورود به بخش هایی از استان صلاح الدین در دهم ماه ژوئن گذشته، بیش از 1500 تن از دانشجویان نیروی هوایی را در پایگاه هوایی اسپایکر در این استان اعدام کرد.مجلس عراق تحقیق درباره مسئله کشتار اسپایکر را به یک کمیته مشترک متشکل از کمیته های امنیت و دفاع و حقوق بشر محول کرده است که انتظار می رود گزارش و توصیه های خود را به مجلس ارائه کند. گذشته از اینها طبق برخی منابع خبری داعش با صدور بیانیه ای مسئولیت کشتار مسجد مصعب عمیر را پذیرفته است.
نتیجه گیری
بر اساس آنچه که گفته شد مشخص می شود که داعش انگیزه لازم و کافی برای کشتار نمازگزاران سنی در مسجد مصعب عمیر را در اختیار داشته و سبک کشتار نیز بخصوص اگر روایت ورود دو فرد انتحاری به جمع نمازگزاران صحت داشته باشد به نوع عملیات و کشتارهای داعش و القاعده شباهت دارد .از طرف دیگر این کشتار در همان حالی که با منافع سیاسی داعش و حامیان داخلی و منطقه ای و حتی فرامنطقه ای آنها مطابقت داشته (چنانکه همزمان با قتل عام نمازگزاران سنی جوبایدن معاون یهودی رئیس جمهور امریکا طرح تجزیه عراق بار دیگر پیش می کشد )هیچ سنخیتی با منافع شیعیان نداشته است و به همین علت بدون استثناء همه علما و احزاب و گروههای سیاسی شیعه  این حمله تروریستی را محکوم کرده و حتی در روشن شدن حقیقت از سنی ها نیز پیش افتاده اند .

از اینرو با در نظر گرفتن همه جوانب مسئله در مجموع می توان حمله تروریستی به نمازگزاران سنی در مسجد معصب عمیر را بخشی از یک سناریوی از پیش طراحی شده تلقی کرد که به منظور یکسری بهره برداری های سیاسی صورت گرفته است . از جمله این بهره برداری ها می توان به ایجاد فضایی برای طرح خلع سلاح شبه نظامیان شیعه اشاره کرد که اکنون در کنار ارتش عراق با داعش مقابله می کنند. این مسئله از یک راز دیگر پرده برداری می کند و آن اینکه  احزاب و گروههای سیاسی سنی در عراق و حامیان عربی و غربی آنها رویکرد کنونی در جهان برای مقابله با داعش را بر نمی تابند و اگر چه به همراهی با  این رویکرد بر اساس قطعنامه2170 شورای امنیت تظاهر می کنند اما در عمل هیچ علاقه ای برای برداشتن گام عملی در این زمینه ندارند و از این نگران هستند که اگر داعش از صحنه عراق حذف شود آنها قدرت چانه‌زنی خود را در روند تحولات از دست خواهند داد  و این نشان می دهد که هنوز دست این محافل با داعش تو یک کاسه است و این سازمان تروریستی نقش اهرم فشار را برای آنها بازی می‌کند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان