داوداوغلو رسما رئیس حزب عدالت و توسعه شد/فردا سوگند ریاست جمهوری اردوغان

داوداوغلو رسما رئیس حزب عدالت و توسعه شد/فردا سوگند ریاست جمهوری اردوغان

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه ترکیه امروز در نشست حزب اسلامگرای عدالت و توسعه رسما به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد و قرار است فردا مراسم تحلیف اردوغان رئیس جمهور جدید برگزار شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز در نشست حزب اسلامگرای عدالت و توسعه رسما به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد.

وی در این نشست گفت: حزب عدالت و توسعه حزبی نیست که تحت شرایط سیاسی خاصی به وجود آمده باشد، این حزب مقطعی نبوده و مخاطبان (و سیاست‌های) آن تنها یک قشر خاص از جامعه نیست.

نخست‌وزیر آتی ترکیه اعلام کرد آزادی بیان تحت حمایت و پوشش دولت برخواسته از حزب عدالت و توسعه است. وی افزود که یک قانون اساسی جدید مسیر ترکیه به سوی آینده را هموار می‌کند.

داوداوغلو در ادامه اظهار داشت باج‌خواهی از مقامات منتخب توسط دولت موازی خیانتی آشکار و عیان نسبت به ترکیه است. وی گفت حزب عدالت و توسعه یک حرکت وفادارانه تا پای مرگ است.

وی همچنین گفت: اگر تنها تا سه انتخابات پیش، اسناد در معرض دید عمومی قرار می‌گرفت، عنوان می‌شد که این اقدام یک "عملیات سیاسی" است.

نخست‌وزیر آتی ترکیه گفت که حزب عدالت و توسعه این مرد بیمار (کشور ترکیه) را شفا داده و آن را به یک اقتصاد شکوفا تبدیل کرد.

داوداغلو افزود: ما شاخص‌های اقتصادی را افزایش و بهبود دادیم، ما از جغرافیای خود نیز برای تحقق جهش دوم (اقتصادی) خود بهره می‌گیریم.

وی گفت که ترکیه تا سال 2023، دهمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد شد. داوداوغلو افزود: ما به سیاست خارجی چندجانبه خود ادامه می‌دهیم. وی گفت که ما همچنان بر روی سیاست‌خارجی نتیجه‌گرا و موثر خود کار خواهیم کرد.

داوداغلو تصریح کرد که عضویت در اتحادیه اروپا یک هدف راهبردی برای ترکیه است و قاطعانه آن را در پیش خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری منتخب ترکیه نیز در نشست حزب عدالت و توسعه گفت: این یک وداع نیست، ما خدمت‌گذاری به مردم را ، از ادیرنه تا هاکاری، ادامه می‌دهیم. وی گفت: امروز نام‌ها تغییر می‌کند اما اصل و اساس همچنان یکسان باقی می‌ماند.

اردوغان در ادامه افزود: آن‌هایی که در پی خواسته مطرح شده از جانب پنسیلوانیا (محل اقامت فتح‌الله گولن) از سمت خود استعفا کرده‌اند، هرگز به یاد آورده نخواهند شد.

وی گفت: ما این طور بیان کردیم که می‌توان تنش‌ها را پشت سر گذاشت (و فراموش کرد) اما رهبر حزب اصلی مخالف اظهار داشت که وی در مراسم تحلیف فردا شرکت نمی‌کند.

رئیس جمهور منتخب ترکیه تصریح کرد: امروز روزی است که ترکیه (حیثیت خود را) اعاده می‌کند، امروز روز تولد ترکیه است. وی گفت: دولت موازی یک تلاش معمولی از سوی قیمومیت دیوانسالار است.، (اما) نتایج انتخابات پایان کار آن را به ارمغان آورد.

اردوغان گفت که نمی‌توان نظام قضایی را در دستان باجگیران قرار داد. اردوغان در ادامه اعلام کرد: من بر این باورم که نخست‌وزیر جدید در مبارزه با دولت موازی شجاع و قاطع خواهد بود.

همچنین قرار است فردا پنجشنبه مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور منتخب ترکیه برگزار شود. وی دیروز در سخنانی اعلام کرد که هیئت وزیران جدید این کشور روز جمعه اعلام می‌شوند.

پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، احمد داوداوغلو وزیر خارجه کنونی این کشور به عنوان تنها کاندیدای رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه مطرح شد.

اردوغان برای یک دهه رهبری سیاسی ترکیه را برعهده داشته و انتظار می‌رود همچنان از پشت پرده به پیش‌برد سیاست‌های خود ادامه دهد. هرچند پست ریاست جمهوری ترکیه تشریفاتی است، اما وی پیشتر گفته بود که از قدرت خفته خود همچون احضار (بازخواست) و ریاست نشست‌های کابینه استفاده خواهد کرد.

داوداوغلو 55 ساله از سال 2003 در جایگاه مشاور اردوغان و از سال 2009 به عنوان وزیر خارجه این کشور سیاست خارجی ترکیه را هدایت می‌کرده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان