رویترز: ایران نتوانست در مهلت مورد توافق نگرانی‌های آژانس را رفع کند

رویترز: ایران نتوانست در مهلت مورد توافق نگرانی‌های آژانس را رفع کند

خبرگزاری تسنیم: منابع غربی به رویترز گفته‌اند ایران در پایان مهلت پاسخگویی به سوالات آژانس ‌احتمالا از پرداختن به نگرانی‌های آژانس درباره تحقیقات مشکوک به ساخت بمب ناکام مانده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دیپلمات ها  به رویترز گفته اند  ایران در پایان مهلت پاسخگویی ایران به سوالات آژانس  احتمالا از پرداختن به نگرانی های آژانس درباره تحقیقات مشکوک به ساخت بمب ناکام مانده است، با این حال تهران همچنان می‌تواند برای تاثیرگذاری بر گزارش هفته آینده آژانس فعالیت کند.

به ادعای این منابع، آنها تاکنون  هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه تهران به طور اصولی به  سوالات آژانس انرژی اتمی بر اساس تفاهم دوجانبه تا پایان 25 آگوست پاسخ داده باشد مشاهده نکرده‌اند.

 این افراد با این حال گفته اند هنوز برای ایران زمان وجود دارد تا طی روزهای آینده اطلاعاتی را ارائه کند و مانع از تاثیر منفی بر گزارش فصلی آژانس درباره برنامه هسته‌ای اش شود. انتظار می رود این گزارش هفته آینده (سوم سپتامبر) منتشر شود.

به گزارش رویترز آژانس و تهران اظهار نظری در این باره نکرده اند.

این ادعای رویترز در حالی است که ، علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی در جمع خبرنگاران گفت: همان طور که آقای آمانو بعد از سفر به تهران در وین اعلام کردند جمهوری اسلامی به طور رضایت‌بخش با آژانس همکاری می‌کند و تا به امروز 13 سوال را پاسخ داده است و 5 سوال دیگر در دستورکار است که برخی از این 5 سوال در شرف به پایان رسیدن است و برخی دیگر در حال انجام است. صالحی گفت: ما این اقدامات را در چارچوب پادمان جامع و فراتر از آن با در نظر گرفتن برخی انعطاف‌ها انجام داده‌ایم.

طی مذاکرات 30 اردیبهشت ایران و آژانس در خصوص 5 اقدام عملی دیگر توافق کردند که قرار بود تا تا 25 آگوست یعنی سوم شهریور ماه اجرا شود.

از پنج اقدام مذکور دو اقدام مذکور آن مربوط به فعالیت‌های گذشته و سه اقدام مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای فعلی ایران است. این 5 گام به شرح زیر است:

1 - دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های تولید, مونتاژ و انبار روتورهای سانتریفیوژ

2- نهایی کردن رهیافت پادمان راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک

3- بازدید فنی از یکی از مراکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژها

4- بررسی ادعاهای مربوط به مدل سازی و محاسبات نوترونی

5- تبادل اطلاعات در خصوص ادعاهای مربوط به چاشنی های انفجاری

رویترز هفته گذشته نیز به نقل از مقامات غربی مدعی شد ممکن است این توافقات به دلیل همکاری کند ایران  تا تاریخ مورد نظر عملی نشود.

همچنین یوکیا آمانو روز دوشنبه 27 مرداد به هنگام بازگشت از تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که «اجرای اقدامات پنج‌گانه آغاز شده‌است.» آمانو هفته گذشته در تهران با مقامات عالی رتبه کشورمان از جمله رئیس جمهوری دیدار و گفتگو کرد.

از سوی دیگر  علی اکبر صالحیˈ پس از ملاقات با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت : ما در دو بخش مختلف خواسته های مورد نظر آژانس را تامین کردیم و این موارد در گزارش آژانس نیز منعکس شد.

وی اظهار داشت: در بخش سوم، آژانس پنج خواسته دیگر از ایران دارد که این خواسته ها در چارچوب برنامه اقدام مشترک و توافق با 1+5 است و ما باید به آنها پاسخ دهیم، در این زمینه اقداماتی آغاز شده است. صالحی اضافه کرد: در گفت و گوهای امروز با آقای آمانو موضوعی که بر آن تاکید بیشتر شد، بحث EBW بود که موضوع مفصلی است و دوستان ما امروز به همه سوالات این موضوع پاسخ دادند.

با این حال به نظر میر سد آژانس سوالات جدید مطرح کرده که خلاف توافق اخیر  و موجب ناخشنودی تهران شده است. نکته ای که مورد اعتراض وزارت خارجه ایران نیز قرار گرفته و هفته پیش مرضیه افخم گفت که «سوالات جدیدی درباره موضوعات قبلی مطرح شده است ...برخی موضوعات جدیدی که خارج از تفاهم همکاری مطرح شده است می تواند به یک جدول بلندبالای بی انتها از طرح سوالات تبدیل شود.»

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان