ویترین مطبوعات آمریکا/ از بین بردن رهبر داعش به خطرات و اثرات آن نمی‌ارزد


ویترین مطبوعات آمریکا/ از بین بردن رهبر داعش به خطرات و اثرات آن نمی‌ارزد

خبرگزاری تسنیم: سرمقاله واشنگتن پست در یادداشت خود نوشته است هزینه از بین بردن رهبر داعش به خطرات و اثرات آن نمی‌ارزد.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین سرمقاله های امروز آمریکا داشته است که در ادامه ملاحظه می کنید.

گام بعدی برای غزه چیست؟

شورای سردبیری نشریه لس آنجلس تایمز مقاله ای درباره آتش بس غزه منتشر کرده است. آتش بس بلند مدت میان حماس و اسرائیل مورد استقبال قرار گرفته چرا که پایانی است بر نبرد و درگیری که موجب از بین رفتن شهروندان غیرنظامی گشته است. اگرچه اسرائیل و حماس پیش از این نیز درگیری های متعدد با هم داشتند اما این جنگ بسیار خونین بود. حتی اگر کسی حق اسرائیل برای پاسخ به حملات موشکی به سوی مرزهایش را بپذیرذ،  باز هم تلفات انسانی این جنگ بسیار وحشتناک است.در حدود دو ماه این جنگ بیش از 2200 نفر کشته شدند. که اکثر آن ها فلسطینی، غیرنظامی و اغلب کودک بودند.

بدین ترتیب پایان این نبرد می تواند موجب بهبود سطح زندگی مردم غزه شود. فلسطینی ها بر این امر تاکید دارند که آتش بس باید با رفع محدودیت های اسرائیل بر سفر و تجارت نیز همراه شود. به نظر می رسد سایر مذاکرات در زمینه مسائلی همچون ساخت فرودگاه در غزه، پس از اینکه آتش بس برای یک ماه ادامه یافت صورت می گیرد.

بهترین سیاست اطمینان بخش برای جلوگیری از چنین نبردی احیای مذاکره بر سر راه حل دو دولته است. البته در نگاه اول توافق بین اسرائیل و فلسطین ممکن است بی ارتباط با غزه به نظر برسد چرا که منطقه همچنان به دست حماس اداره خواهد شد . اما اگر دولت خودگردان در مذاکره موفق باشد، حماس نیز به دنبال از دست ندادن، حمایت عمومی می تواند تغییر رویه دهد.

هنوز شور و گرمایی در اوکراین نیست

 

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز در یادداشتی یه موضوع اوکراین و رابطه روسیه به این کشور پرداخته است. روسای جمهور روسیه و اوکراین روز سه شنبه با یکدیگر دیدار داشتند، اما کلمات و اقدامات فعلی صورت گرفته در شرق اوکراین، نشانه ای از آمادگی دو طرف برای آتش بس ندارد.  مشکل این است که اوکراین علاقه کمی به آتش بس دارد  و روسیه نیز وانمود می کند که در نزاع و دعوا نیست.

چالش های مقابل رئیس جمهور اوکراین و غرب این است که پوتین را وادار سازند که روسیه نمی تواند خواست های خود را از طریق فشار نظامی و اقتصادی به اوکراین تحمیل کند. کیف باید به روسیه اطمینان دهد که توافق اوکراین و اتحادیه اروپا آسیبی به اقتصاد روسیه نمی زند و استان های شرقی نیز میزانی از استقلال را به دست خواهند آورد.

در همین حال، ایالات متحده و آمریکا نیز آگاهند که پوتین این امر را یک چالش حیاتی می بیند و از ملت خود دفاع خواهد کرد. با این وجود  نمی توان گفت که ملاقات رو در روی پوتین و همتای اوکرانی اش بی فایده بوده است. چرا که گفت و گو های سیاسی کاملا ضروری است.

خطر هدف قرار دادن رهبر داعش

 

کلینت هینوت افسر نیروی هوایی آمریکا و عضو شورای روابط خارجی نویسنده سرمقاله واشنگتن پست است. دولت اسلامی آسیب دیده است، مبارزات و حملاتی که علیه آن صورت گرفته نشان از تاثیر عمده بر رهبری آن دارد. گسترش این گروه نیز سرعت کمتری یافته و برخی از مناطق آن ها نیز بازپس گرفته شده است. نیروهای عراقی و کردی با کمک حملات هوایی آمریکا موصل را امن کرده اند.

در سال 2006 نیز ایالات متحده آمریکا از امکانات زیادی برای نفوذ و کاهش قدرت الزرقاوی رهبر القاعده عراق استفاده کرد. با استفاده از نیروهای اطلاعاتی و انسانی و نظارت های هوا برد، آمریکا زرقاوی را یافت و به قتل رساند.

در بازی شطرنج اگر بتوان شاه رقیب را گرفت، بازی را می توان برد. بسیاری معتقدد این قاعده در دنیای واقعی نیز وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از رهبران آمریکا به دنبال هدف قرار دادن ابوبکر البغدادی رهبر دولت اسلامی هستند.

در نگاه اول، این امر مثبت است. دولت اسلامی نیز مانند هر گروه دیگر به رهبری قوی نیاز دارد. به همین دلیل این ایده منطقی به نظر می آید که به حمله به رهبر اصلی و ارشد گروه، سازمان تضعیف خواهد شد. اما گاهی هدف قرار دادن رهبر موجب  می شود که برخی عناصر خطرناک همچنان به عنوان تهدید در گروه باقی بمانند. حذف رهبر جایگزین یک استراتژی مناسب نیست.

سوال های اصلی برای برخورد با بغدادی وجود دارد:

نقش البغدادی و سایر رهبران در دولت اسلامی چیست؟ تاثیر حمله به رهبر با نقش آن در گروه رابطه دارد. حمله به یک رهبر تاکتیکی می تواند یک گروه کوچک را فلج کند، اما این تاثیر با سازماندهی مجدد نیز از بین خواهد رفت. قتل یک رهبر استراتژیک ممکن است تاثیر کوچکی در مدت کم داشته باشد. حذف یک رهبر نمادین  اما می تواند نتایج غیرقابل پیش بینی داشته باشد.

سوال بعدی این است که دولت اسلامی چگونه ساختاری دارد؟ برخی سازمان ها نسبت به حمله به رهبر آسیب پذیرند. دولت اسلامی ساختار تقسیم شده ای دارد به همین دلیل هدف قرار دادن لایه های میانی رهبری موثرتر خواهد بود.

سوال سوم این است: آیا اطلاعات کافی برای حمله به بغدادی وجود دارد؟ برای چنین کاری به اطلاعات قابل اعتماد نیاز است.

اگرچه اطلاعات طبقه بندی شده می تواند تحلیل ها را تغییر دهد، اما اطلاعات در دسترس نشان می دهد که البغدادی رهبری الهام بخش است که در تاکتیک های نبرد دخالت مستقیم ندارد.  به همین دلیل حذف رهبری بغدادی ارزش هزینه منابع ارزشمند اطلاعاتی را ندارد به همین دلیل بهتر است رهبران میانی دولت اسلامی شناسایی و حذف شوند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان