آمریکا از تریلیون‌ها دلار بدهی جنگی خود در عراق و افغانستان عبرت نگرفته است

آمریکا از تریلیون‌ها دلار بدهی جنگی خود در عراق و افغانستان عبرت نگرفته است

خبرگزاری تسنیم: یک شبکه خبری آمریکایی با اشاره به اینکه دولت واشنگتن هیچ استراتژی برای جبران بدهی‌های جنگی تریلیون دلاری خود ندارد، درباره هزینه‌های هنگفت ماجراجویی جدید نظامی آمریکا هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در گزارشی با این عنوان که «آیا آمریکا از عهده یک جنگ 3 تریلیون دلاری دیگر بر می‌آید»، نوشت که به نظر می رسید که آمریکا بعد از به بار آوردن تریلیون ها دلار بدهی جنگی در طول دهه گذشته، در آستانه یک عصر جدید قرار گرفته بود و برای بازگرداندن نظامیان خود از عراق و افغانستان به آمریکا آماده می شد اما اینطور به نظر می‌رسد که زمان استراحت این نظامیان کوتاه و مختصر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تهدیدهای جدید امنیتی در سراسر جهان، طرح درخواست های جدیدی را برای مداخله نظامی آمریکا در پی داشته است و ممکن است این مداخله آمریکا زمینی نباشد اما شامل حملات هوایی، استفاده پهپادها و تسلیحات و آموزش گروه‌های مخالف خواهد شد.

با توجه به گرفتار شدن عراق در ناآرامی ها و داعشی که سر آمریکایی ها را از بدنشان جدا می کند، مردم نه تنها درباره چشم انداز درگیر شدن دوباره در یک جنگ دیگر وحشت کرده اند بلکه حیرت زده اند که آیا اقتصاد آمریکا بیشتر از این تحمل جنگ را دارد یا خیر.

بر اساس این گزارش، آمریکا در شرایط مالی خوب می تواند به راحتی هزینه هر چیزی را که بخواهد پرداخت کند؛ گشت زنی آمریکا در مناطق پرواز ممنوعی که در دهه 1990 میلادی و بعد از جنگ جهانی اول بر فراز عراق تحمیل کرده بود، سالانه حدود 12 میلیار دلار برای آمریکا هزینه داشت.

*حمله آمریکا به داعش در سوریه سالانه 20 تا 22 میلیارد دلار خواهد بود

درحالیکه زمزمه های شروع عملیات نظامی آمریکا علیه داعش در سوریه به گوش می رسد، بر اساس برآوردهای انجام شده توسط «کن پولاک» از اندیشکده بروکینگز مستقر در واشنگتن، آموزش مخالفان سوری و در کنار آن، شروع یک جنگ هوایی سنگین علیه داعش حدود 20 تا 22 میلیارد دلار در هر سال هزینه خواهد داشت.

*دولت آمریکا همچنان درگیر بدهی‌های جنگی ناشی از حمله به افغانستان و عراق است

این مقدار هزینه در مقایسه با بودجه تقریبا 200 میلیارد دلاری که آمریکا سالانه خرج جنگ های عراق و افغانستان کرده، رقم کوچکی است؛ با این همه، هزینه درگیری مجدد آمریکا در یک جنگ دیگر سنگین خواهد بود آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان در تلاش است تا خود را از چاله مالی ایجاد شده به دلیل هزینه های فوق العاده گران این کشور در جنگ های عراق و افغانستان بیرون بکشد.

بودجه منظم پنتاگون علاوه بر اینکه شامل تخصیص تریلیون ها دلار برای هزینه های جنگی آمریکا می شود، از سال 2001 میلادی تاکنون با رشد ثابت 1.3 میلیارد دلاری، به بیشترین میزان خود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است و این فرهنگ هزینه های بی پایان در آمریکا با وجود سیستم های ناقص حسابرسی در این کشور بسیار اسراف کارانه بوده و پیگیری اینکه تمام این پول ها در چه مواردی هزینه شده است نیز غیرممکن به نظر می آید.

این در حالیست که ظاهرا عقب نشینی آمریکا از عراق و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان که انتظار آن می رود، مقدمه ای بود برای اینکه پنتاگون هزینه های خود را کاهش دهد و در این بین کنگره نیز قوانینی مصوب کرد که هدف از آن کاهش هزینه های نظامی آمریکا تا حدود 540 میلیارد دلار در طول دهه آینده بود؛ در پی اجرایی شدن قانون مصادره و کاهش هزینه های آمریکا بود که پنتاگون از کاهش عظیم هزینه های خود را از جمله کاهش تعداد نظامیان از 520 هزار به 440 هزار نفر و کاهش خرید تسلیحات خبر داد.

با این حال، وخامت شدید وضعیت امنیت جهانی به این معناست که تلاش هایی که در مسیر اصلاح هزینه های آمریکا صورت گرفته بود، در حال حاضر بی سر و صدا کنار گذاشته شده اند؛ از طرف دیگر، چهره های ارشد پنتاگون مانند «میشل فلورنوی» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا درباره هرگونه کاهش آتی بودجه پنتاگون هشدار داده و اعلام کرده اند که چنین کاهشی به قابلیت ارتش آمریکا برای انجام ماموریت هایش آسیب می رساند.

در این گزارش آمده است که با وجود گذشت چندین سال از جنگ های آمریکا، وضعیت مالی ملی آمریکا حقیقتا نیاز به تعمیری جدی دارد؛ آمریکا پیشتر حدود 2 تریلیون دلار برای تامین هزینه های جنگ های خود در عراق و افغانستان قرض کرده است که این قرض گیری عمل عمده رشد بدهی ملی این کشور از 6.4 تریلیون دلار در سال 2003 به 17.7 تریلیون دلار در شرایط فعلی محسوب می شود.

جنگ های آمریکا همچنین به افزایش شدید بهای نفت منجر شد و بهای هر بشکه نفت در سال 2003 برابر با 25 دلار بود که در سال 2008 میلادی به 140 دلار رسید؛ این امر به طور قابل توجهی انعطاف پذیری این کشور برای پاسخگویی به بحران مالی را محدود کرد.

آمریکا هنوز یکی از بزرگ ترین هزینه های مربوط به جنگ های خود در عراق و افغانستان که به تامین مراقب های پزشکی و غرامت از کار افتادگی 2.5 میلیون کهنه سرباز آمریکایی شرکت کننده در این درگیری ها مربوط می شود را پرداخت نکرده است؛ بر اساس اعلام اداره مزایای کهنه سربازان آمریکایی، در حال حاضر، بیش از 900 هزار نفر از نظامیان این کشور که از جنگ برگشته اند مزایای از کار افتادگی گرفته اند که این رقم در طول دهه های آتی تریلیون ها دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد که آمریکا با وجود تجربه دو جنگ شکست خورده خود در عراق و افغانستان، هنوز درباره هزینه های عظیم ماجراجویی های نظامی خود و محدودیت هایی که مداخله های نظامی این کشور در حل چالش های پیچیده سیاست خارجی ایجاد می کنند، عبرت نگرفته است.

دولت بوش بسیار مطمئن بود که حمله آمریکا به عراق یک حمله کوتاه مدت خواهد بود به همین دلیل بوش «لارنس لیندزی» مشاور ارشد اقتصادی دولت خود را که هزینه جنگ عراق را سنگین و گران توصیف کرده بود، اخراج کرد؛ این بار، آمریکا در وضعیت مالی به مراتب ضعیف تر از دوران بوش قرار دارد و هیچ استراتژی ای برای تامین بودجه بدهی های جنگی فعلی خود ندارد.

اگر قرار باشد یک دور دیگر از درگیری های نظامی آمریکا آغاز شود، در این صورت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باید درباره هزینه این درگیری با مردم آمریکا رک و راست برخورد کند و به مردم بگوید که آنها چطور هزینه این جنگ را پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان