واریز ۳۰درصد درآمد نفت و گاز به صندوق توسعه ملی در برنامه ششم


واریز 30درصد درآمد نفت و گاز به صندوق توسعه ملی در برنامه ششم

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز آمار ایران گفت: براساس برنامه ششم توسعه سالانه ۳۰درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد که در تبیین اطلاعات دقیق این بحث آمار نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، عادل آذر در آئین افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی آمار که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد اظهار کرد: در این برهه حساس کشور واکاوی و تبیین جایگاه علم آمار در تدوین برنامه ششم توسعه بسیار مهم است و علم آمار نقش اصلی و سازنده‌ای در کارکردهای حاکمیتی ایفا می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به دو رسالت اصلی جامعه آمار افزود: از جمله چارچوب‌های فکری مرکز آمار ایران تهیه و ذخیره داده‌های لازم در کوتاهترین زمان و با دقت بالا به صورت جامعه تخصصی و کارشناسی و آکادمیک و نیز استفاده حاکمیت، دولتمردان و بخش خصوصی از اطلاعات آماری دقیق سریع و با صحت بالا است.

آذر محور اصلی فعالیت‌های مرکز آمار ایران در افق برنامه پنج ساله توسعه را در سامان‌دهی نظام برنامه‌های آمار ثبتی عنوان کرد و گفت: شورای عالی آمار به عنوان عالی‌ترین مرجع آمار در کشور فعالیت می‌کند که نظام ثبتی مبنا در نظام جامع شبکه ملی آمار مستقر می‌شود و لازمه این کار برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات آماری در این زمینه است.

وی با بیان اینکه رویکرد فناوری اطلاعات مبنا در راستای سرعت بخشیدن به برنامه‌های آماری در کانون توجه قرار دارد خاطرنشان کرد: در این رابطه تمام پردازش‌های آماری براساس سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود تا سرعت عمل و نیز دقت بیشتر حاصل شود که در این زمینه از جمله موفقیت‌های حاصل شده اعلام نرخ تورم و نرخ بیکاری در کوتاه‌ترین زمان است  و در دو ماه این نرخ‌ها اعلام می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود تا15 مهرماه امسال نرخ بیکاری ارائه شود.

رئیس مرکز آمار ایران خواستار ترویج فرهنگ آماری توسط متولیان آمار در کشور شد و افزود: متاسفانه علم آمار با وجود اینکه در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اهمیت بسیار بالایی دارد اما در کشور جایگاه واقعی خود را نیافته که در این راستا باید در ترویج و انتشار علم آمار بیش از پیش تلاش شود.

آذر به تشریح نقش آمار در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: آمار در توسعه نظام ملی و نوآوری نقش علم سنجی را برعهده دارد و در بحث سیاست‌های کلی جمعیتی، رصد مستمر عملکرد سیاست‌های کلی جمعیتی با هدف ارتقا و پویایی جمعیتی به منظور افزایش نرخ باروری با کمک شاخص سازی که مبحثی کمیتی است انجام می‌شود.

وی افزود: آمار در تعیین نرخ دقیق جمعیتی کشور نقش بسزایی دارد و در اعلام نرخ رشد و باروری، تناسب شهر و روستا و تورم ظرفیت‌های ارزشمندی دارد که سیاستمداران بدون مشاوره فعالان حوزه آمار به محاسبه درستی دست نمی‌یابند.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر رویکرد ثبتی آمار در طراحی و استقرار نظام آمار و اطلاعات کشور بیان کرد: یکپارچه‌سازی و استقرار اطلاعات و ‌ندی داده‌ها و حفظ سری آنها بسیار مهم است که متاسفانه چرخش اطلاعات در درون کشور جایگاه مناسبی ندارد.

آذر نقش آمار در رشد سرمایه‌گذاری و ارتقا بهره‌وری سرمایه را یادآور شد و گفت: شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن با تاکید بر دسترسی عادلانه مردم به آمار و اطلاعات به هنگام در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است و نیز پیرامون مصرف انرژی‌هایی از قبیل آب، برق، نفت و اطلاع دقیق از میزان مصرف آنها در علم آمار نهفته است.

وی با اشاره به بند دیگری از برنامه ششم توسعه افزود: سالانه 30درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد که در تبیین اطلاعات دقیق این بحث آمار نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا می‌کند.

وی آمار را شاخص خوبی در شناسایی استان‌های محروم کشور ارزیابی کرد و گفت: افزایش بهره‌وری بودجه دولت و استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر مدیریت عملکرد یکی از بند‌های برنامه ششم توسعه است که در این زمینه تخصیص بودجه کشور به استان‌ها مهمترین چالش محسوب می‌شود و آمار با ارائه اطلاعات صحیح در تخصیص عادلانه بودجه به استان‌های محروم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اعلام  دقیق نرخ بیکاری  در تصمیم‌گیری‌های دولت مردان تاثیر زیادی دارد گفت: پیشنهاد ایجاد 78هزار شغل از سوی یکی از اساتید آمار مسیر حل معضل بیکاری را هموارتر کرده است.

آذر خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران آمادگی دارد در کار نظام ثبتی رویکرد جدید استقرار شبکه ملی آمار پیرامون سرشماری‌های جمعیتی و غیره از گروه‌های حرفه‌ای آمار و تحقیقات علمی آماری استفاده کند.

وی کسب تجربه سرشماری را برای دانشجویان علم آمار الزامی دانست و بیان کرد: دانشجویان رشته آمار می‌توانند برای مشارکت در سرشماری عمومی کشاورزی در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند تا علاوه بر کمک و مساعت مسئولان از تجربه لازم بهره‌مند شوند.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon