«عبادی» منتقد حمایت‌های لندن و واشنگتن از صدام در جنگ با ایران بود/ شباهت دیدگاه‌ها با «مالکی»

«عبادی» منتقد حمایت‌های لندن و واشنگتن از صدام در جنگ با ایران بود/ شباهت دیدگاه‌ها با «مالکی»

خبرگزاری تسنیم: سفیر عراق در آمریکا در مصاحبه‌ای با بیان اینکه نخست وزیر جدید عراق منتقد حمایت‌های کشورهای غربی از صدام حسین در جنگ با ایران بوده بر مواضع مشابه این رهبر سیاسی عراق با نخست وزیر پیشین آن کشور تأکید کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجله فارن‌پالیسی در مصاحبه‌ای با «لقمان فیلی»، سفیر آمریکا در عراق از وی خواسته درباره جهان‌بینی‌های «حیدر العبادی»، نخست وزیر جدید عراق و تفاوت‌های وی با «نوری المالکی»، نخست‌وزیر پیشین توضیحاتی ارائه دهد.

آقای «فیلی» در این مصاحبه که فارن‌پالیسی روز چهارشنبه آن را منتشر کرده گفته کسانی که به امید تفاوت «حیدر العبادی» با «نوری المالکی» به وی دل خوش کرده‌‌اند، ناامید خواهند شد. وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، به عنوان یک دوست نزدیک به حیدرالعبادی گفته که آقای العبادی منتقد حمایت‌های انگلیس و آمریکا از صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در جنگ این کشور علیه ایران بوده‌اند و آن را خلاف عدالت می‌دانسته‌اند.

فارن‌پالیسی در این گزارش فیلی روابط فیلی و العبادی را اینگونه معرفی می‌کند: «در واقع فیلی و العبادی از روزهای تحصیل و کار در بخش خصوصی در انگلستان در دهه 1980 دوستانی نزدیک بوده‌اند. عبادی در سال 1980 موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته مهندسی از دانشگاه منچستر شد و فیلی هم چند سال بعد تحصیلاتش را در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر در دانشگاه منچستر متروپالیتان به پایان رساند. این دو، هر هفته در فعالیت‌های دانشجویی و تظاهرات‌هایی که علیه دیکتاتوری صدام حسین برگزار می‌شد، شرکت می‌کردند.»

فیلی در این مصاحبه ابتدا به تفاوت‌های این دو رهبر سیاسی عراق اشاره کرده و درباره آقای عبادی گفته : «وی خوب انگلیسی صحبت می‌کند و به مترجم نیاز ندارد، اما مالکی کمتر به غرب رفت و آمد کرده بود. وی در منطقه‌ای آموزش دیده بود که ضدیت با امپریالیسم دکترین غالب است. از این لحاظ، این دو، با هم متفاوتند.»

 فارن‌پالیسی، اما، در ادامه با توجه به اظهارات بعدی آقای فیلی می‌نویسد کسانی که انتظار دارند با نخست وزیری بسیار متفاوت در بغداد روبرو شوند، احتمالاً ناامید خواهند شد چرا که فیلی بر شباهت‌های بسیار زیاد جهان‌بینی این دو رهبر حزب الدعوه عراق تأکید کرده و درباره تلاش برای ترسیم انتقال سیاسی عراق بر مبنای تمایزهای این دو هشدار داده است: «عبادی هم از لحاظ زمینه‌های فکری اسلام‌گرا است و دیدگاه‌های وی تفاوت چندانی با مالکی نخواهد داشت.»

فارن‌پالیسی در ادامه با اشاره به مهاجرت عبادی به انگلیس در اواخر دهه 1970 می‌نویسد: «با آنکه حضور وی در انگلیس وی را به سبک زندگی غربی آشنا کرد، اما او در عین حال در معرض سیاست‌هایی که آشکارا با آنها مخالف بود هم قرار گرفت، مانند حمایت لندن و واشنگتن از صدام حسین در جنگ ایران و عراق.»

فیلی می‌گوید: «او (عبادی) و من و دیگران با این سیستم انگلیس مشکل داشتیم چون آنها در آن زمان طرف صدام حسین بودند. مردم درباره عدالت و انصاف صحبت می‌کنند، اما در نهایت امر، آنها (انگلیس و آمریکا) از او (صدام) در جنگی حمایت می‌کنند که وی در آن متجاوز بود. بنابراین چطور شما انتظار دارید او (عبادی) فکر کند که اینها افرادی ایده‌ال‌گرا بودند و نه عده‌ای فرصت‌طلب؟»

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان