سمینار علمی "سومین حرم و امام‌زادگان(ع)" در شیراز برگزار شد


سمینار علمی "سومین حرم و امام‌زادگان(ع)" در شیراز برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: سمینار علمی "سومین حرم و امام‌زادگان (ع)" باحضور تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه در آستان مقدس حضرت سیّدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سمینار علمی "سومین حرم و امام‌زادگان (ع)"  شامگاه گذشته باحضور تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه در آستان مقدس حضرت سیّدعلاءالدین حسین(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّد‌محی الدین‌طاهری، دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز شیراز و رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین‌حسین(ع)، در این سمینار اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سفرهایی که به استان‌های مختلف کشور دارند نکاتی را در مورد آن استان و سرزمین متذکر می‌شوند که شاید قرن‌ها مورد غفلت واقع شده و ایشان این نکات را در معرض بهره‌برداری قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه در استان فارس نیز در سال 1387 این اتفاق افتاد، افزود: مقام معظم رهبری نام سومین حرم اهل بیت(ع) را بر این شهر نهاده و باید همه مسئولان و مردم در راستای تبیین این نام و معرفی شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) هم در گفتار و هم در رفتار تلاش کنند.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین‌حسین(ع) با اشاره به اینکه متأسفانه نام شهر شیراز در اذهان مردم و دیگر استان‌های کشور با عنوان جشن‌های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی و جشن هنر تداعی می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا رژیم طاغوت مبالغ بسیاری را هزینه کرده و دشمنان با تمام توان به دنبال تغییر هویت واقعی این شهر بوده و همه نقشه‌های دشمنان برای تغییر هویت مذهبی شیراز بوده است.

عنوان "سومین حرم اهل بیت" نشان از پیشینه مذهبی شیراز دارد

دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایش زیبا و سخنرانی ماندگار خود شیراز را سومین حرم اهل بیت(ع) معرفی کردند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نه بر اساس تعارف و نه حب شخصی این نام را بر شهر شیراز نهادند بلکه این نام‌گذاری بر اساس واقعیت بوده چرا که اهل بیت و ائمه و پیروان ایشان اگر در مورد نقصان کسی یا چیزی سخنی گویند و یا از شخصی یا چیزی تعریف کنند بر اساس واقعیت بوده و علمای جامعه اسلامی نیز از اهل بیت و ائمه پیروی می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طاهری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در مورد شیراز بر اساس واقعیت‌هایی که بدان توجه نمی‌شده حقیقت موجود را بیان کردند، اظهار کرد: شیراز به حق سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و واقعیت شهر شیراز جشن هنر نیست.

وی با بیان اینکه شهر شیراز مأمن خاندان عصمت و طهارت است، افزود: شهر شیراز شهری بوده که فرزندان پیغمبر در آن کشته شدند و در این شهر حضرت سیدعلاءالدین‌حسین(ع) مدتی زندگی کرده و از طریق کتابت قرآن کسب درآمد می‌کردند.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین‌حسین(ع) با اشاره به اینکه در این شهر عارفانی زندگی می‌کردند که از اهل بیت حمایت کردند، خاطرنشان کرد: هیچ یک از استان‌های کشور مانند استان فارس امام‌زاده ندارد و تعداد بقاع متبرکه در استان فارس بسیار زیاد است.

عنوان سومین حرم اهل بیت باید در جامعه نهادینه شود

دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز شیراز با بیان اینکه در تاریخ شهر شیراز مسائل بسیاری وجود دارد که باید به دنبال لوازم لازم برای فراتر بردن معنای سومین حرم اهل بیت(ع) از گفتار به رفتار باشیم، گفت: باید این معنا برای همه مردم کشور نهادینه شود که همان‌طور که برای زیارت به شهرهای مقدس مشهد و قم می‌روند شیراز را نیز برای زیارت انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ‌طاهری تصریح کرد: نه اینکه ما بگوییم با مکان‌های تاریخی و دیدنی مانند تخت‌جمشید و امثال آن مخالفیم اما نماد شهر شیراز اینها نیستند و حافظ اگر حافظ شد به دلیل حفظ قرآن و عشق به خاندان عصمت و طهارت بوده و حافظ و سعدی متعلق به اسلام و مکتب اهل بیت هستند.

وی با بیان اینکه ما به شخصیت حافظ وسعدی و دیگر عارفان اسلام از ابعاد دیگر پرداخته و از بعد اصلی که راز و نیاز با خدا و سلوک الی الله بوده غفلت کردیم، عنوان کرد: اگر بناست دعای ندبه برگزار شود باید در کنار قبر حافظ برگزار شود زیرا این افراد در مکتب اهل بیت پرورش یافته و اگر شیراز شهر گل و بلبل شده به خاطر وجود خاندان اهل بیت بوده است.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین‌حسین(ع) با اشاره به اینکه خاندان اهل بیت شمع وجود عالم هستند، اظهار کرد: ارزش شیراز به خاطر این خاندان بوده و بسیاری از بزرگان و علمای کشور که سیر و سلوک در اخلاق و عرفان داشتند به برکت این خاندان موفق شده و توفیق خود را از این خاندان گرفته‌اند.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز شیراز با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در راستای تبیین نام سومین حرم اهل بیت(ع) بهترین کمک را داشته باشند، افزود: حقیقت شهر شیراز و واقعیت موجود این است که خاستگاه این شهر را باید به روز کرده و افراد بیشتری خاندان اهل بیت را بشناسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ‌طاهری با تأکید بر اینکه نباید سخن مقام معظم رهبری زمین بماند، گفت: باید محققان و دانشگاهیان و علمای بزرگوار در این راستا بررسی و تحقیق کرده و همان‌طور که امروزه مردم حرم مطهر سیّدعلاءالدین‌حسین (ع) را با نام آستانه می‌شناسند شهر شیراز را نیز با عنوان شهر مقدس شیراز و سومین حرم اهل بیت(ع) بشناسند.

وی با بیان اینکه اگر چنین شود کوچک‌ترین و کم‌ترین خدمت به اهل بیت(ع) اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: اگر به این معنا دقت شود برای بهتر شدن جامعه گام برداشته شده و تأثیر آن کم شدن مفاسد و گناهان در سطح شهر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّد علی حسینی، مسئول اداره پژوهش رضوی،  نیز در این سمینار اظهار کرد: هر گام هر چقدر کوچک در مسیر شناساندن و نمایاندن فضیلت‌های اهل بیت(ع) به مردم به درد دنیا و آخرت سبب موفقیت مردم جامعه است.

وی با بیان اینکه هجرت و مهاجرت سبب تحول در زندگی اهل بیت(ع) شده، افزود: هجرت پیامبرگرامی اسلام(ص) از مکه به مدینه جاودانه است و بعد از هجرت پیامبر نیز چندین هجرت مهم در طول تاریخ اسلام و ائمه انجام شده که یکی از این هجرت‌ها هجرت بسیار موثر مولا ابالحسن امام‌علی‌بن‌موسی الرضا(ع) به ایران است.

امام رضا (ع) تشیع و اسلام راستین را بین‌المللی کرد

مسئول اداره پژوهش رضوی با اشاره به اینکه این هجرت فواید و آثار عظیمی در برداشته، گفت: اگرچه حضرت را مجبور به هجرت کردند اما ایشان این چالش را به فرصت تبدیل کرده و در این هجرت کارهای بسیار مهمی را انجام دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی با بیان اینکه امام رضا(ع) تشیع و اسلام راستین را بین‌المللی کردند، خاطرنشان کرد: ایشان اسلام راستین را به دنیا معرفی کرده، گسترش داده و معارف ناب محمدی را به جهانیان معرفی کردند.

وی با یادآوری اینکه حضرت امام رضا(ع) به تنهایی این کار را انجام ندادند، تصریح کرد: همان‌طور که حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پیامبر را همراهی کرده و حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب(ع) امام حسین(ع) را همراهی کردند، در مسیر هجرت امام رضا(ع) نیز برادران بزرگوار ایشان و حضرت فاطمه معصومه(س) به ایشان ملحق شده و برای در کنار برادر قرار گرفتن به دستور امام از مسیر تعیین شده توسط امام برای پیوستن به امام رضا(ع) هجرت کردند.

مسئول اداره پژوهش رضوی با بیان اینکه برادران بزرگوار امام رضا (ع) حضرت احمدبن‌موسی(ع) و حسین‌بن‌موسی(ع) محمد بن موسی(ع) و فضل بن موسی(ع) نیر باید پشت سر امام رضا (ع) هجرت می‌کردند، اظهار کرد: ایران بی‌بدیل، ایران بی‌نظیر و ایران با ایمان در طرح جامع حضرت علی بن موسی الرضا(ع) پایگاه نورانیت و معنویت و پایگاه حقیقت‌ها و فضیلت‌ها بوده و باید این طرح تا انتها اجرا می‌شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه فایده ظاهری هجرت امام رضا(ع) بین‌المللی کردن اسلام راستین بوده، گفت: در مجلس مباحثه امام رضا(ع) دانشمندان و افراد بسیاری از ادیان مختلف حضور داشته و مباحث و گفت‌و‌گوهای امام را مشاهده کرده و به دنیا صادر کردند.

وی با بیان اینکه امام‌زادگان(ع) شیراز و استان فارس جلوه اهل بیت هستند، خاطرنشان کرد: باید در شناساندن این عزیزان نه تنها به مردم کشور بلکه به جهانیان تلاش شود و حتی در این هجرت امام رضا(ع) مقصد حضرت فاطمه معصومه(س) را شهر قم قرار داده و فرزندان و سلاله پاک حضرت امام موسی کاظم(ع) با عشق و محبتی که به امام داشتند هجرت کردند.

مسئول اداره پژوهش رضوی با اشاره به اینکه این عشق، دلبستگی، علاقه قلبی و وابستگی درونی بوده که حاصل معرفت و شناخت امام رضا(ع) بوده، تصریح کرد: این عزیزان با اشاره حضرت امام(ع) در زمان مشخص شده توسط ایشان و حتی از مسیر تعیین شده توسط ایشان به ایران سفر کرده و امام رضا(ع) مقصدهای این عزیزان را مشخص کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی با بیان اینکه در نشستی که سال گذشته در شیراز انجام شد بنا شد دفتر ثبت کرامات حضرت سید علاءالدین‌حسین(ع) در راستای افزایش معرفت مردم تشکیل شده و کرامات این بزرگوار در آن دفتر ثبت شود، عنوان کرد: در شهر شیراز مادر بزرگوار حضرت احمدبن‌موسی(ع) نیز دفن هستند و حرم ایشان بسیار مهجور است.

وی با اشاره به اینکه این بانوی بزرگوار، جلیل‌القدر و عظیم‌الشأن کسی بوده که حضرت امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) ایشان را تحسین کردند، اظهار کرد: باید همان‌طور که زمینه زیارت حضرت شاهچراغ(ع) فراهم می‌شود زمینه زیارت مادر بزرگوار ایشان نیز فراهم شده و در راستای معرفی ایشان نیز تلاش شود.

مسئول اداره پژوهش رضوی با تأکید بر اینکه باید این حرم‌های مطهر در سایت‌ها و حتی فضاهای مجازی به زبان‌های زنده دنیا به مردم شناسانده شوند، افزود: در واقع ایران کربلای حسین‌بن‌موسی(ع) بوده و مشهد ایشان شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه شهر شیراز نیز در نوع خود کربلایی است که هم حسین(ع) دارد، هم برادران حسین(ع) و هم اصحاب و یاران حسین(ع)، گفت: شهر مقدس شیراز مشهد فرزندان امام موسی کاظم(ع) است و مقام معظم رهبری به حق فرمودند شیراز سومین حرم اهل بیت(ع)است.

به گزارش تسنیم در این مراسم احد ده بزرگی، شاعر آئینی شهر شیراز، در مدح حضرت سیدعلاءالدین‌حسین(ع) اشعاری از سروده‌های خود را قرائت کرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon