تفاهمنامه ارتقای زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان امضا شد

تفاهمنامه ارتقای زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان امضا شد

خبرگزاری تسنیم:تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت راهو مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با هدف برنامه‌ریزی،‌ نظارت،‌ اجرا و راهبری هماهنگ مجموعه‌ای از طرح‌های مشترک و مؤثر در ارتقای زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت راه و شهرسازی اهداف ارتقای کیفیت زیست پذیری شهرها و احیا و تحقق شاخص‌های معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و تحقق سیاست‌های کلی شهرسازی ابلاغیه مقام معظم رهبری شامل بسترسازی برای رشد و ارتقاء‌شاخص‌های کیفیت زندگی شهری و هویت‌بخشی به شهرهای کشور، ایجاد شرایط مناسب زندگی با ارتقاء‌شاخص‌های زیست‌پذیری شهرها، بسترسازی برای تحقق تکالیف قانونی طرفین در برنامه‌ها و اسناد فرا دست و افزایش تعاملات اجتماعی و کوشش در جهت تنظیم جریان حیات مدنی و شهروندمداری است.

تدوین برنامه‌های مشترک برای نحوه همکاری در حوزه‌های معماری، شهرسازی و سایر حوزه‌های مرتبط، بسترسازی برای تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری در حوزه‌ معماری و شهرسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرهای کشور و ارتقاء‌جایگاه نهاد شورا در فرایند تصمیم‌سازی مرتبط با فرامین معماری و شهرسازی از دیگر اهداف تفاهمنامه ذکر شده است.

از جمله محورهای اجرایی این تفاهم نامه شامل همکاری در تدوین برنامه ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه معماری و شهرسازی، راه‌اندازی نهاد آموزش و مطالعات در مراکز استان‌ها با همکاری متقابل شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی، برپایی دوره‌های آموزشی، جلسات هم‌اندیشی و همایش‌ها با همکاری طرفین تفاهم‌نامه و  ایجاد نهادهای تصویب‌کننده طرح‌های شهری با همکاری متقابل مجمع و وزارتخانه است.

در این تفاهم نامه محورهای دیگر شامل همکاری متقابل جهت تسهیل‌گری و بسترسازی در راستای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و شهرها، همکاری متقابل به منظور ساماندهی کمربندی‌ها و حوزه‌های دروازه‌ای واقع در محدوده و حریم شهرها در جهت رفع خطرات احتمالی و ارتقاء بهره‌وری و  تدوین اسناد حوزه شهرسازی و معماری با هماهنگی طرفین تفاهم‌نامه ذکر شده است.

اقدامات مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها شامل همکاری در تدوین اسناد حوزه شهرسازی و معماری با هماهنگی وزارتخانه یا سازمان‌های استانی، همکاری شوراها و شهرداری‌ها در راه‌اندازی نهاد آموزش و مطالعات شهری با وزارتخانه یا سازمان‌های استانی نهادهای تصویب کننده طرح‌های شهری، همکاری مدیریت شهری و تامین فضا و امکانات لازم جهت برگزاری دوره‌های آموزشی و الزام شهرداری‌ها به صیانت از بافت‌های واجد ارزش شهری و رعایت ضوابط معماری و شهرسازی با هویت ایرانی- اسلامی مطابق با شاخص‌های ارائه شده از سوی وزارتخانه نام برده شده است.

همچنین در ادامه اقدامات مجمع در تفاهم نامه با وزارت راه وشهرسازی بر الزام همکاری شوراها و شهرداری‌ها با سازمان‌های استانی در جهت بومی‌سازی و مستندسازی معماری و شهرسازی بافت‌های واجد ارزش و الزام شهرداری‌ها به ایجاد هماهنگی در خصوص مطالعات، اقدامات اجرایی و عمرانی با کمیته‌های ارتقاء‌ کیفی سیما و منظر شهرها تاکید شده است.

وزارت راه در این تفاهم نامه متعهد شده اقدامات لازم برای احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته کشور، تسریع، تدوین، تصویب  و ابلاغ ضوابط و شاخص‌های شهرهای با هویت، تسریع در روند تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی و سایر طر‌ح‌های شهری و همکاری با مدیریت شهری در اجرای موارد مندرج در قانون برنامه پنجم توسعه و سایر اسناد فرادست را در دستورکار خود قرار دهد.

الزام سازمان‌های استانی به تدوین شاخص‌های معماری و شهرسازی بومی در چارچوب مقتضیات محلی با محوریت معماری ایرانی- اسلامی، انجام وظایف قانونی وزارتخانه در ارتباط با بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها و اعطای بسته‌های تشویقی،  شراکت بخشی مدیریت شهری و تدوین قانون برنامه ششم توسعه و سایر اسناد فرادست به مرتبط و شراکت بخشی مدیریت‌های محلی (شهرداری و شوراها ) در پیوست‌های زیست محیطی،‌معماری، شهرسازی، فرهنگی، اجتماعی و ... وهمکاری با مجمع جهت تسریع اجرای مقررات ملی ساختمان از جمله ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ازدیگرموراد مورد توجه بوده است.

به منظور اجرای بهینه مفاد این تفاهم‌نامه، کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار طرفین در سطح ملی، مابین مجمع و وزارتخانه، وظیفه برنامه‌ریزی، هماهنگی اجرایی، پیگیری و نظارت بر اجرای مفاد این تفاهم‌نامه را بر عهده خواهند داشت.

بنابر این تفاهم نامه رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز با پیشنهاد طرح‌ها و اسناد فوق و در سطح ملی و پس از طی گردش کار قانونی مربوطه، شهرداری‌ها را الزام به اجرای مفاد تفاهم‌نامه و طرح‌های مصوب مشترک می‌کنند.

تفاهنمامه مذکور عصر دیروز (چهارشنبه) به امضای آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران رسید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه