افزایش کیفیت زندگی شهری باید به خواست عمومی تبدیل شود

افزایش کیفیت زندگی شهری باید به خواست عمومی تبدیل شود

خبرگزاری تسنیم:معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه حجم زیادی از نقدینگی به بخش ساخت و ساز آن هم در شهرهای بزرگ تزریق شده است گفت: افزایش کیفیت زندگی شهری باید به خواست عمومی تبدیل شود در غیر این صورت کاری پیش نخواهد رفت .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، پیروز حناچی در سومین اجلاس ملی مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهر و مراکز استانها با بیان این که در چند دهه اخیر کیفیت زندگی در شهرها افزایش نیافته است و کاهش کیفیت آن کاملاً مشهود است گفت: نرخ رشد شهرنشینی در حالی بالاست که با درآمد سرانه در شهرها تناسبی ندارد همین موضوع باعث ایجاد عارضه‌هایی در شهر شده است.

وی ادامه داد: تمرکز جمعیت در کلانشهرها تهدیدهای جدی مانند آلودگی هوا، آب وخاک، کمبود آب را به همراه داشته است. همچنین با افزایش تمرکز، اکثر منابع به نفع کلانشهرها مصادر شده است. در واقع توسعه تهران یعنی مصادر آب شهرهای کرج و شهریار. با مصادره منابع به نفع کلانشهرها سایر شهرها را از توسعه محروم می‌کنیم. با تنظیم سیاست‌های مناسب، ایجاد رقابت‌پذیری و توسعه متوازن می‌توان جلوی این کار را گرفت. 

وی با بیان اینکه البته این موضوع هنوز در تهران مسئله حادی نشده است گفت: گاهی سعی می‌کنیم به اجبار افراد را از تهران خارج کنیم این در حالی است که اگر می‌خواهیم در تهران تمرکز ایجاد نشود باید در سایر شهرها جذابیت ایجاد کنیم. باید سیاست‌های شهرسازی را با سیاست‌های اقتصادی هماهنگ کنیم. اگرچه نباید خود را با شهرهای اروپای غربی مقایسه کرد اما می‌توان از تجربه توسعه شهرهای این منطقه از جهان استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی باید قبل از افزایش جمعیت انجام شود و نه بعد از آن گفت: به طور مثال هزینه‌های کسی که در پرند زندگی می‌کند از فردی که در تهران ساکن است به دلیل پرداخت هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و افزایش قیمت اجناس به دلیل دور بودن از مبادی تولید بسیار بیشتر تمام می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین چالش در کلانشهرها را اشتغال دانست و گفت: این امر به دلیل تمرکز جمعیت در یک نقطه ایجاد شده است. در حال حاضر برای همه مشکلات شهری مانند سرماخوردگی یک نسخه تجویز می‌شود. 

حناچی با بیان اینکه عارضه دیگری در شهر وجود دارد به نام کیفیت زندگی شهری یادآور شد: اگر موضوعات کیفی به خواسته اجتماعی تبدیل نشوند نمی‌توان کاری از پیش برد؛ در واقع انگار مردم حقوق خود را فراموش کرده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه هم در قانون کشور و هم در دین اسلام تاکید شده که بناهای ساخته شده نباید به حقوق دیگران تجاوز کند گفت: در حال حاضر در شرایط عادی به سر نمی‌بریم حجم زیادی از نقدینگی در ساختمان‌سازی آن هم در شهرهای بزرگ جاری شده است. 

وی با اشاره به تجربه‌های خوب برنامه سوم و چهارم توسعه کشور گفت: با استفاده از خردجمعی می‌توان کیفیت زندگی شهری را افزایش داد. 

وی از برگزاری یک جشن ملی خبر داد و گفت: براین اساس مراکز شهرها در رقابت با یکدیگر کیفیت زندگی شهروندان خود را ارتقاء خواهند داد. 

وی با بیان اینکه هم اکنون شهرها برای کسب بودجه ساخت و ساز با هم رقابت می‌کنند گفت: این به این معنی است که کیفیت زندگی شهری در این مناطق کاهش یافته است که ما نیز این موضوع را به اطلاع دولت رسانده‌ایم. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه