لایحه دولت برای تجدید نظر در درآمدهای شهری آماده شد

لایحه دولت برای تجدید نظر در درآمدهای شهری آماده شد

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی از آماده شدن لایحه دولت برای تجدید نظر در درآمدهای شهری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی در سومین اجلاس ملی مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها گفت: در نظام مدیریت محلی ایران باید تحولات بنیادی صورت گیرد، البته خیلی با اصلاحات جزئی موافق نیستم، البته شاید هنوز برخی زمینه‌ها برای آن فراهم نباشد. علاوه بر این باید دوگانگی مدیریت شهری و مدیریت سیاسی به یگانگی ختم شود، این مسئله‌ای است که فقط مربوط به لفظ نیست و نیاز به مقدمات دارد.

وی با تأکید بر اینکه نه‌تنها اصلی‌ترین مسئله شهر بلکه اصلی‌ترین مسئله توسعه ملی ایران ترجیح شهروندان به کاربران است گفت: سلول‌های تشکیل دهنده یک شهر خانه و ساختمان‌ها نیستند بلکه انسان‌ها و شهروندان آن جامعه هستند. در تهران و برخی شهرها، شهروندان فدای توسعه بی‌رویه و امیال برخی افراد می‌شوند.

وی با طرح این سؤال که معماری چیست، توضیح داد: سبک زندگی منتخب مردم، نوع نگاه مردم به زندگی، جهان‌بینی آنها و حس تعلق آنها به شهر معماری محسوب می‌شود. مشکل ما این است که تنها به کاربر نگاه می‌کنیم در نتیجه انسان کنار می‌رود و همه چیز قابل خرید و فروش می‌شود. در شهری که فرد به آن حس تعلق ندارد، حقوق همسایگی از بین می‌رود. این معماری نماد عصیانگری اجتماعی است به همین خاطر فکر می‌کنم باید به عقب برگردیم تا برای دردهای گفته شده راه‌حلی پیدا کنیم.

وی با بیان "باید قبول کنیم که جهان مدرن و زندگی مدرن از حمل و نقل گرفته تا درآمد بر طراحی شهری و معماری تأثیرگذار است" گفت: بخواهیم یا نخواهیم واحدهای مسکونی کوچک خواهند شد اما در این حالت نباید کیفیت زندگی کاهش پیدا کند، باید در چنین شرایط خدمات‌دهی افزایش یابد. اگر کاربر محور قرار گیرد فضاهای زیستی در شهر آب خواهند رفت اما شهروند محور باشد دغدغه حکمروایی محلی می‌شود.

وی با انتقاد از عبارت مدیریت یک‌پارچه شهری نیز گفت: این عبارت به‌معنی محول شدن یک مأموریت از یک نهاد بالادستی به یک نهاد پایین‌دستی است که با  یک هزینه مشخص انجام می‌شود اما اگر از حکمروایی محلی استفاده شود شهروندان نیز در بحث منافع ملی همفکری خواهند کرد. البته در کمیسیون اصل 70 برای اولین بار از این اصطلاح استفاده کردیم.

وی با اظهار اینکه در سازمان مدیریت شهری ناکارآمدی مشاهده می‌شود گفت: اصلاح این وضعیت به بیش از 10 سال زمان نیاز دارد.

وی با اعلام اینکه لایحه‌ای آماده شده است تا در درآمدهای شهری تجدیدنظر شود تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به تمام تعهدات مربوط به مسکن مهر پایبند است. البته نباید فراموش کرد که از ساختمان مهمتر خدمات جانبی آن است.

وی یکی دیگر از مسائل حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری را مربوط به 30 کیلومتر ورودی شهرها دانست و گفت: باید طرح‌ریزی شهر و برنامه حمل ونقل متناسب با یکدیگر تدوین شوند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه