سفر هیئت عربستانی به قطر آخرین فرصت بود/ احتمال اخراج دوحه از شورای همکاری

سفر هیئت عربستانی به قطر آخرین فرصت بود/ احتمال اخراج دوحه از شورای همکاری

خبرگزاری تسنیم: منابع دیپلماتیک عرب سفر هیئت عربستانی به قطر را آخرین فرصت برای متقاعد کردن قطر برای حل اختلافات توصیف کردند و از اعمال اقدامات دردناک علیه دوحه از جمله اخراج از شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل تسنیم، سعود الفیصل وزیر خارجه به همراه خالد بن بندر بن عبدالعزیز رئیس اطلاعات کل و محمد بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور سعودی سفری کوتاه به قطر و بحرین داشتند و در این سفر مذاکرات دوجانبه ای را با رهبران سیاسی آنها برگزار کردند.

خبرگزاری دولتی قطر نوشت: هیئت سعودی با شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه درباره افق های همکاری برادرانه بین کشورهای برادر و راههای حمایت و توسعه آن همرااه با بحث درباره مسیر فعالیت مشترک کشورهای عرب خلیج فارس گفت وگو کرد.

به نوشته این خبرگزاری، شماری از مسائل مورد توجه دو طرف بویژه تحولات منطقه ای و بین المللی در این دیدار بررسی شد.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز نوشت که هیئت سعودی در فرودگاه دوحه مورد استقبال عبدالله بن حمد آل ثانی رئیس دفتر امیری قطر و عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وززیر و وزیر کشور قرار گرفت.

فیصل و همراهانش سپس عازم منامه شدند و به نوشته خبرگزاری دولتی بحرین،تحولات منطقه و جهان عرب را با مسئولان بحرینی بررسی و همگان بر اهمیت ثبات منطقه، حفاظت از امنیت آن و دور کردن منطقه از بحران های تاکید کردند.

درهمین حال، پایگاه "عربین بیزنس" امروز نوشت: برخی منابع دیپلماتیک فاش کردند: سفر هیئت عربستانی به قطر بیانگر پاسخ ندادن قطر به خواسته های بحرین و عربستان و امارات است که با قطر به مشکل برخورده اند.

به نوشته این پایگاه، سفر هیئت عربستانی به عنوان تلاشی برای متقاعد کردن قطر برای پایبندی به توافقات گذشته پیش از اتخاذ تصمیمات "دردناک" علیه این کشور و در صدر آن اخراج دوحه از شورای همکاری صورت گرفت.

خبرگزاری آلمان به نقل از برخی منابع در کشورهای عرب خلیج فارس که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: هدف از این سفر متقاعد کردن امیر قطر برای صرف نظر کردن از سیاست دخالت در امور داخلی کشورهای شورای همکاری و کشورهای عربی است زیرا درغیر این صورت مجازات های زیادی علیه قطر اعمال خواهد شد که یکی از آنها کنار زدن دوحه از شورای همکاری خلیج فارس و اخراج دیپلمات های قطری و بستن مرزها با قطر است.

روزنامه البیان نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نوشت: هدف از سفر هیئت بلندپایه عربستانی در ارتباط با موضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درقبال قطر و حفاظت از تنها بافت جهان عرب است.

به نوشته البیان، از این سفر به عنوان "آخرین فرصت" یاد شده است.

یک منبع دیپلماتیک کویتی نیز امروز به روزنامه الشرق الاوسط گفت: سفرهای سیاسی مسئولان عرب "دیپلماسی آخرین لحظات" برای حل اختلاف کشورهای عرب شورای همکاری با قطر است.

وی بعید دانست که راهکار نشست روز شنبه آینده وزیران خارجه در جده یک فهرست از خواسته ها یا تمدید زمان برای قطر باشد بلکه قطر باید فوری به شبکه الجزیره دستور دهد تا لحن رسانه ای خود درباره اوضاع مصر را تغییر داده و سازوکار روشنی درباره توقف اعطای تابعیت به بحرینیها ایجاد کند که حاکی از پایبندی به یک چارچوب زمانی واضح باشد.

درهمین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالله العسکر رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس شورای عربستان نوشت: قطر به خانه و مقر گروه اخوان المسلمین تبدیل شده است که در همه جهان عرب یک گروه تروریستی به شمار می رود.

العسکر که تاکید کرد نظر شخصی خود را ابراز می دارد، افزود: اگر برای سه کشور عربستان و امارات و بحرین ثابت نشود  آنها نپذیرند که قطر به بخش مربوط به خود در توافقنامه امنیتی شورای همکاری عمل کرده است؛ در این صورت این کشورها بدنبال اقدامات بیشتر خواهند بود.

العسکر درعین حال گفت: این اقدامات به طور تقریبا تایید شده تا سطح اخراج دوحه از شورای همکاری پیش نخواهد رفت زیرا این مجازات در منشور شورا نیست و خطرات عمیقی به همراه دارد و باعث شکاف های ویران کننده در پیکره کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می شود.

وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری اخیرا یک هفته به خود برای حل و فصل بحران بین قطر با عربستان و امارات و بحرین فرصت دادند که این مهلت شنبه آینده پایان می یابد.

خالد العطیه وزیر خارجه قطر در 23 آوریل در کویت گفته بود که بحران بدون امتیاز دهی هیچ یک از دو طرف پایان یافته است و برادران ما در شورای همکاری دیگر کاری به جز بازگرداندن سفرای خود به دوحه ندارند.

سفر هیئت عربستانی به قطر و بحرین پیش از برگزاری نشست روز شنبه آینده وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در شهر جده صورت گرفت.

پیش بینی می شود که در این نشست بحران فراخوانی سفرای عربستان و امارات و بحرین از قطر بررسی شود.

دیپلمات کویتی در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد: این نشست گزارش نهایی کمیته فنی درباره اختلاف با قطر را برای بررسی و تصمیم گیری نهایی درسایه سفر هیئت سعودی به قطر مورد بحث قرار خواهد داد.

سه کشور یاد شده قطر را متهم به جرا نکردن توافقنامه ریاض کردند که در نوامبر گذشته به امضا رسید و "بر لزوم پایبندی به اصول عدم دخالت مستقیم یا غیر مستقیم در امور داخلی هریک از کشورهای شورای همکاری و عدم حمایت از سازمان ها و کسانی که در تلاش برای تهدید امنیت یا ثبات این کشورها از طریق کارهای امنیتی مستقیم یا تلاش برای تاثیر گذاری سیاسی و عدم حمایت از رسانه های دشمن هستند، تاکید دارد".

میانجیگری کویت برای حل اختلافات بین دوطرف در 17 آوریل سال جاری منجر به دستیابی به توافق بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درباره سازوار اجرایی توافقنامه ریاض شد.

اختلاف اساسی عربستان و امارات و بحرین با قطر بر سر حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین است. این درحالی است که عربستان و امارات و بحرین با این گروه مخالف هستند.

شبکه الجزیره قطر به عنوان بازوی رسانه ای این کشور نیز در این میان از گروه اخوان المسلمین در مصر حمایت می کند.

بحرین و امارات و عربستان همچنین قطر را به عدول از منشور شورای همکاری و دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای عرب خلیج فارس متهم می کنند.

بحران بین بحرین و امارات و عربستان و قطر چند ماه پیش به حدی رسید که آنها سفرای خود را از دوحه فراخوانده و مجازات هایی را علیه قطر اعمال کردند.

تلاش هایی  از سوی کشورهای عربی از جمله کویت برای نزدیکی دو کشور و نیز رفع اختلاف  صورت گرفته ولی این تلاش ها تاکنون راه به جایی نبرده است.

امیر قطر روز یکم ماه اوت جاری تلفنی با عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی درباره آخرین تحولات اوضاع غزه و تلاش های انجام شده برای توقف تجاوزگری اسرائیل علیه این منطقه بحث و گفت و گو کرد.

این تماس تلفنی 10 روز بعد از نشست سران عربستان و قطر در جده صورت گرفت که از زمان بحران فراخوانی سفرا از بحرین در نوع خود اول بود.

امیر قطر پس از آن به شهر جده در غرب عربستان سفری چند ساعته داشت و با شاه سعودی درباره مسائل منطقه ای و بین المللی جاری بویژه جدیدترین تحولات و رویدادهای منطقه و در صدر آن اوضاع فلسطین و غزه بحث و گفت وگو کرد.

این اولین دیدار سران دو کشور از آخرین باری بود که در 23 نوامبر گذشته دو طرف در حضور صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در شهر ریاض با هم دیدار کردند. امیر قطر در این دیدار سند ریاض را امضا کرد.

بعد از گذشت چهار ماه از این دیدار، سه کشور عربستان و امارات و بحرین سفرای خود از قطر را در روز پنجم مارس گذشته فراخوانده و علت آن را عدم پایبندی قطر به توافقنامه ریاض دانستند که در 23 نوامبر گذشته امضا شد.

سند ریاض بر پایبندی به اصول تضمین کننده عدم دخالت مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی هریک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید می کند.

بعد از میانجیگری کویت، وزیران خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در 17 آوریل گذشته موافقت کشورهایشان را با سازوکار اجرای سند ریاض به امید پایان بحران بین این کشورها اعلام کردند.

امیر قطر در تماس تلفنی فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به شاه سعودی تبریک گفت که باعث ایجاد پیش داوریها درباره پایان بحران بین کشورهای عرب خلیج فارس شد.

این تبریک تلفنی بین سران دو کشور اولین تماس مستقیم بین آنها از زمان بحران فراخوانی سفرا در ماه مارس گذشته بود.

به رغم همه این تلاش‌ها برای رفع بحران، یک منبع دیپلماتیک سعودی اخیرا تاکید کرد: بحران بین قطر و سه کشور یاد شده تا زمانی که قطر سیاست های خود را اصلاح نکرده و مفاد توافقنامه ریاض را به طور کامل اجرا نکند، حل نخواهد شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت