دستورالعمل اجرایی صدور مجوز کاریابی‌ مجازی از سوی وزارت کار ابلاغ شد

دستورالعمل اجرایی صدور مجوز کاریابی‌ مجازی از سوی وزارت کار ابلاغ شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کانون انجمن صنفی کاریابی‌ کشور از ابلاغ دستورالعمل اجرایی صدور مجوز کاریابی‌ مجازی (الکترونیکی) خبر داد و گفت: ضابطه مند نمودن و ایجاد وحدت رویه در راه‌اندازی سایت کاریابی‌های الکترونیکی مهم‌ترین هدف این دستورالعمل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از گسترش فعالیت کاریابی‌های غیر مجاز در فضای مجازی و دریافت پول های کلان از جویندگان کار وزارت  تعاون،کار و رفاه اجتماعی به فکر تدوین دستورالعملی برای قانومند کردن سایت‌های کاریابی‌های الکترونیکی افتاد . تا جایی که چندی قبل بابک هاشمی پور،  رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی سراسر کشور از ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت کار برای تاسیس کاریابی های مجازی خبر داده بود و بیان کرده بود:کاریابی‌های مجازی بدون مجوز حق فعالیت ندارند.

وی از افزایش تعداد کاریابی‌های غیرمجاز و بدون مجوز که به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در قوانین بین شرکتهای کاریابی مجاز و شرکتهای غیر مجاز که عمدتا فعالیتهای خدماتی انجام می دهند، خط قرمز و حد و مرز مشخصی وجود ندارد. فعالیت‌ مجازی و اینترنتی برخی کاریابی‌ها  از طریق دفاتر غیررسمی صورت می گیرد و این مسئله باعث نگرانی و افت درآمد دفاتر رسمی کشور شده بود.

بابک هاشمی پور ،‌رئیس کانون انجمن صنفی کاریابی کشور بیان کرده است: این طرح هم اکنون در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تهیه و به واحدهای مربوط ابلاغ شده است که متن کامل آن به شرح زیر است.

 هدف:

 ضابطه مند نمودن و ایجاد وحدت رویه در خصوص راه‌اندازی سایت کاریابی‌الکترونیکی و سایر فعالیت‌های مشابه در این خصوص و جلوگیری از فعالیت غیر قانونی سایت‌های کاریابی  الکترونیکی غیر مجاز و یکپارچه سازی و شفاف سازی فرصت‌های شغلی کسب شده و سهولت در گزینش شغل منطبق بر مهارت و توانمندی‌های جوینده کار.

 محدوده کاربرد:

 موسسات مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی داخلی و خارجی سراسر کشور دارای مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

شرح عملیات:

کلیه مدیران موسسات مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی داخلی و خارجی که تمایل به فعالیت در زمینه کاریابی‌ مجازی(الکترونیکی)دارند ملزم به رعایت موارد ذیل می‌باشند.

 1. مجوز فعالیت کاریابی مجازی (الکترونیکی) صرفا برای مدیران موسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی که دارای حداقل حداقل یکسان تجربه کاری در زمینه کاریابی داخلی یا خارجی می‌باشند.

 تبصره 1- در صورت هر گونه تخلف از سوی صاحبان مجوز، با تایید انجمن صنفی استانی یا کانون بر اساس ضوابط صادره از هیات مرکزی هیات استانی موظفند بر اساس آیین نامه اجرایی کاریابی‌ها با دعوت از صاحب مجوز نسبت به موضوع رسیدگی نمایند.

 تبصره 2- در صورتیکه مجوز فعالیت کاریابی‌ به تشخیص هیات ماده ( 7) و (9) استانی لغو شود، به تبع آن مجوز فعالیت کاریابی مجازی (الکترونیکی) نیز باطل می گردد. همچنین در صورت وجود هر گونه تخلف در سایت مربوط مجوز فعالیت موسسه کاریابی جهت بررسی در هیات استانی مطرح خواهد شد. 

 تبصره 3- انجمن صنفی استانی، کانون و اداره کل کار  استان، موظفند سایتهای کاریابی و مراکز ارسال sms انبوه غیر مجاز را شناسایی و ضمن اعلام جرم از آنان در مراجع ذیصلاح موضوع را جهت جلوگیری از ادامه فعالیت آنان مطابق قانون پیگیری نمایند.

 تبصره4-صاحبان مجوز می‌بایست صرفا با راه‌اندازی یک سایت و با یک مرکز sms انبوه محدود به شهرستان محل استقرار دفتر کاریابی‌در حوزه کاریابی الکترونیکی فعالیت نمایند.

 2. مدیران موسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی ملزم می باشند با معرفی نامه انجمن صنفی استانی و یا کانون نسبت به تکمیل فرم ثبت نام در طرح ساماندهی سایت‌های ایرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.

3. صاحبان مجوز فعالیت کاریابی مجازی( الکترونیکی) ملزم به رعایت مفاد آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع رسانی ( سایت‌های) اینترنتی ایرانیان(مصوب جلسه مورخ 29.5.85 هیات وزیران) است.

4. صاحبان مجوز فعالیت کاریابی مجازی (الکترونیکی) در قابل خط مشی کلی ، نوع فعالیت و مطالبی که از طریق سایت انتشار می یابد مسئول می باشند.

 5. صاحبان مجوز فعالیت کاریابی مجازی(الکترونیکی) موظفند خود یا شخص دیگری را به عنوان مسئول سایت به انجمن صنفی استانی یا کانون و نیز اداره کل استان محل فعالیت کاریابی معرفی نمایند.

6. صدور مجوز فعالیت کاریابی مجازی(الکترونیکی) با تایید هیات استانی امکان پذیر می باشند.

7. محتویات سایت

7-1 بخش کارجویان

 ثبت‌نام کارجو مطابق فیلدهای نرم‌افزار کاریابی و امکان ارائه و رزومه اعلام تاریخ جهت مشاوره حضوری(تایید مدارک، راهنمای شغلی و تشخیص توانمندی‌های کارجو) دریافت عنوان و کلمات کلیدی برای یک رزومه جهت جستجو ،‌دریافت مشخصات تحصیلات انجام شده یک کارجو در مقاطع مختلف تحصیلی، دریافت مشخصات وضعیت آشنایی با زبان‌های خارجی، دریافت مشخصات تجربیات کسب شده کارجویان، دریافت مشخصات مهارت‌های کسب شده کارجویان، دریافت مشخصات شغل مورد نظر از سوی کارجویان ، دریافت گزارش‌های آماری جهت راهبری سیستم، امکان جستجوی پیشرفته در بین شغل‌ةای ارائه شده باید ذکر مشخصات برای کارجویان.

تبصره:با توجه به اینکه مشاوره شغلی اصل زیر بنایی مراکز کاریابی می‌باشد لذابدون تاییدیه مشاوره فرد اطلاعات کارجو قابل استفاده نخواهد بود.

7-2 بخش کارفرمایان:

 ثبت مشخصات کارفرما، مشخصات فردی(آدرس، تلفن و سایر موارد درخواستی)

درخواست نیرو و مشخصات فرصت شغلی مطابق فیلدهای نرم‌افزار کاریابی

دریافت عنوان و کلمات کلید برای یک فرصت شغلی جهت جستجو

دریافت مشخصات کارفرما

دریافت مشخصات شغل ارائه شده توسط کارفرما

امکان جستجوی پیشرفته در بین رزومه ارائه شده کارجویان بدون ذکر مشخصات آنها

7-3 بخش فرصت‌های شغلی موجود

7-4 بخش خبری

7-5 بخش قوانین،مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها

7-6بخش مقالات مفید ولینک‌های مربوط

8- گردش کار نحوه ثبت نام در سایت کاریابی الکترونیکی

الف: کارجو می بایست به صورت رایگان از امکانات سایت از قبیل ثبت رزومه، جستجو و رویت فرصت‌های شغلی (بدون مشخصات کارفرما) به مدت یکسال برخوردار گردد.

 ب: کارجو در صورت وجود فرصت شغلی متناسب با رزومه خود می‌بایست جهت معرفی به فرصت‌های شغلی مشاهده شده از طریق سایت کاریابی‌، ابتدا آن فرصت را از طریق سایت رزرو مشخص و سپس جهت دریافت کارت عضویت و مشاوره شغلی و دریافت معرفی نامه به محل کاریابی به صورت حضوری مراجعه نماید.

 در صورت بکارگماری کارجو موظف می‌باشد حق الزحمه بکارگماری را به کاریابی به صورت حضوری طبق دستورالعمل تعیین حق الزحمه کاریابی پرداخت نماید در غیر این صورت می‌تواند منتظر باشد تا به فرصتی دیگری معرفی گردد و یا نهایتاً‌ انصراف و تضمین خود را استرداد نماید.

تبصره: کلیه مقررات معرفی به کار و دریافت تضمین و دریافت حق الزحمه مطابق آیین نامه و دستورالعمل وزارت خواهد بود. کارفرمایان می‌توانند فرصت شغلی خود را ثبت نمایند و نیز می توانند رزومه کارجویان ثبت شده را رویت و در صورت تمایل برای فراخوان نیرو جهت استخدام در واحد خود با کاریابی هماهنگی لازم به عمل آورند.

 تبصره: پرداخت‌های نمی‌تواند از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانکی و یا کارت‌های اعتباری صورت گیرد.

5- کلیه موسسات کاریابی‌ موظف هستند آمار و اطلاعات آندسته از کارجوایان و کارفرمایانی که در سایت الکترونیکی ثبت نام نموده‌اند را در نرم افزار جامع ثبت و به شبکه ملی بازار کار ارسال نمایند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه