تغییرات سیاسی عراق بعد از حمله آمریکا، به ظهور داعش دامن زد/یک سوم فرماندهان داعش افسران و سربازان ارتش صدام بودند

تغییرات سیاسی عراق بعد از حمله آمریکا، به ظهور داعش دامن زد/یک سوم فرماندهان داعش افسران و سربازان ارتش صدام بودند

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی تغییرات سیاسی عراق بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا را عامل تسریع ظهور داعش خواند و نوشت که مهارت‌های نظامی و تکنیک‌های تروریستی داعش، عامل موفقیت این گروه تروریستی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی، مهارت های نظامی و تکنیک های تروریستی را عامل موفقیت داعش توصیف کرد و نوشت همچنان که عناصر این گروه در حال تصرف اراضی عراق و سوریه هستند، بی سر و صدا و مخفیانه یک ساختار مدیریتی کارآمد را نیز از عراقی های میان سال برای نظارت بر بخش های مالی، تسلیحاتی، دولت های محلی، عملیات های نظامی و استخدام نیرو ترتیب داده اند.

در راس این گروه، ابوبکر بغدادی قرار دارد که خود را رهبر مسلمانان جهان خوانده است؛ وی یک مدیر افراط گرا است که بسیاری از معاونان خود را از میان مردانی دستچین کرده است که با بسیاری از آنها یک دهه گذشته و در زندان «بوکا»ی آمریکا آشنا شده است.

نیویورک تایمز نوشت که ترجیح بغدادی داشتن افراد نظامی بود و به همین دلیل، تیم رهبری وی شامل بسیاری از افسران ارتش منحل شده صدام حسین می شود؛ داعش دارای نظامیانی است که مهارت های سنتی نظامی و تکنیک های تروریستی دارند که این مهارت ها در طول سال ها جنگ با نظامیان آمریکایی اصلاح شده اند؛ داعش عملا ترکیبی از تروریست ها و یک ارتش است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا که تمایلی به افشای نامش نداشت، اعلام کرده است که داعش تروریسم را می شناسد و اعضای این گروه کسانی هستند که از کمپین های تهاجمی مبارزه با تروریسم جان سالم به در برده اند.

بر اساس این گزارش، موفقیت داعش منجر به احساس خطر مقامات امنیتی منطقه ای و آمریکایی شده است؛ این مقامات می گویند که داعش بیشتر شبیه یک ارتش می جنگد تا یک گروه شورشی و اراضی را تصرف و عملیات های هماهنگی را در سراسر مناطق وسیع اجرایی می کند؛ این گروه حتی از سوی سایر گروه های مسلح سنی و اعضای سابق حزب بعث عراق نیز حمایت می شود.

عملیات های این گروه توسط شبکه ای از فرماندهان منطقه ای مدیریت می شود؛ داعش تجسم فعلی القاعده عراق است؛ رهبر این گروه تروریستی 25 نماینده در سراسر عراق و سوریه دارد که یک سوم آنها افسران ارتش صدام حسین هستند و تقریبا تمامی آنها در زندان های آمریکا سر کرده اند.

در انتهای این گزارش آمده است که تغییرات سیاسی صورت گرفته در عراق به دنبال حمله آمریکا در سال 2003 میلادی به این کشور، ظهور داعش را سرعت بخشید و آن دسته از افرادی که در ارتش سکولار صدام حسین حضور داشتند، بعد از حمله آمریکا، به داعش پیوستند.

یک سوم فرماندهان داعش افسران و سربازان ارتش صدام بودند که در دوران حضور آمریکا در عراق مدتى زندانى شدند.

انتهای پیام/پ1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان