انتشار کتاب در کشور ۱۵ درصد رشد داشته است


انتشار کتاب در کشور 15 درصد رشد داشته است

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اینکه دسترسی آسان به کتاب باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد، گفت: ۷ هزار عنوان کتاب در سراسر کشور تولید شده که در کشور ۱۵ درصد رشد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در زنجان٬ سید عباس صالحی امروز در آئین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب و نخستین جشنواره مطبوعات استان زنجان اظهار کرد: فقها و عالمان بسیاری در بستر استان زنجان پرورش یافته است که آیت‌الله عزالدین حسینی زنجانی و آیت الله شبیری زنجانی از جمله عالمان و فقهای برخاسته از این خطه هستند.

وی با اشاره به رشد چشمگیر نشر کتاب در کشور بیان کرد: سال گذشته 66 هزار عنوان کتاب انتشار یافت که از این آمار کتاب منتشر شده 35 هزار و 416 کتاب برای نخستین بار بود که به چاپ می‌رفتند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقایسه آمار انتشار کتاب با دوران قبل از انقلاب خاطر نشان کرد: وضعیت انتشار کتاب در مقایسه با دوران قبل از انقلاب افزایش بالایی دارد که در سال 57 آمار نشر کتاب 254 عنوان بود که این رقم اکنون به 7 هزار عنوان کتاب رسیده است.

وی به تولید کتاب در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: 7 هزار عنوان کتاب در سراسر کشور تولید شده است.

صالحی با اشاره به کتب منتشر شده در پنج ماهه نخست امسال بیان کرد: در پنج ماهه نخست امسال 20 هزار و 202 عنوان کتاب در کشور چاپ شده که در سال گذشته 17 هزار و 592 عنوان کتاب چاپ شده بود که در مقایسه این دو آمار نشر کتاب در کشور رشد 15 درصدی انتشارکتاب را شاهد می‌شویم.

وی با بیان اینکه شرایط و امکانات لازم برای دسترسی به کتاب در سراسر کشور فراهم نیست، ابراز کرد: تعداد متقاضیان کتاب افزایش یافته است و مشکل دسترسی به کتاب به عنوان حلقه مفقوده در زمینه چاپ و نشر کتاب احساس می‌شود که این امر با ایجاد ویترین‌های دائمی کتاب در سراسر کشور حل می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد کتابفروشی‌های متفاوت در سطح استان‌ها عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب و حضور ناشران سراسر کشور در این نمایشگاه‌ها می‌تواند شرایط دسترسی مردم به کتاب را تا حدی حل کند ولی لزوم ایجاد ویترین‌های دائمی کتاب و بازارچه‌های کتاب در سطح استان‌های کشور ضرورت دارد.

وی با توجه به اینکه دسترسی آسان به کتاب باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد، خاطر نشان کرد: همه شرایط و امکانات لازم برای دسترسی کتاب به منظور مطالعه عموم مردم فراهم می‌شود که متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور از وضعیت مطلوب برخوردار نیست و ارتقای سطح مطالعه مردم نیز ضروری است.

صالحی با بیان اینکه فرهنگ مطالعه در کشور باید رواج یابد، گفت: همه مردم با بهانه‌هایی نظیر گرانی کتاب و کمبود وقت در صدد توجیه کمبود ساعت مطالعه خود دارند که مطالعه کتاب امری است که باید فرهنگسازی شود و اختصاص روزانه 15 دقیقه برای مطالعه سب انس و الفت انسان با کتاب می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از ظرفیت‌های رسانه‌ها، متولیان فرهنگی، امام جمعه‌ها و غیره برای توسعه و ترویج  جریان تولید اندیشه و گسترش کتابخوانی باید استفاده شود.

وی با اشاره به وقفه ایجاد شده در برپایی نمایشگاه کتاب در استان زنجان تصریح کرد: امیدواریم برپایی نمایشگاه کتاب بدون وقفه در سال‌های آینده نیز ادامه یابد که با تلاش‌های مسئولان استان زنجان این امر محقق می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon