خودکفایی در گندم در سال ۹۴/واردات برنج توسط دولت ممنوع شد


خودکفایی در گندم در سال 94/واردات برنج توسط دولت ممنوع شد

خبرگزاری تسنیم: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید ۷ میلیون تن گندم در کشور گفت: در صورت ادامه این روند کشور سال آینده از واردات گندم بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میاندرود، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه بازدید از شرکت فولاد البرز ایران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امیدواریم حمایت از تولیدات داخلی روند افزایشی داشته باشد و بتوانیم در بخش کشاورزی به توفیقات بیشتری دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت فولاد کشور روند رو به رشدی را سپری می‌کند افزود: قبل از زمستان امسال شاهد افتتاح واحد نورد فولاد با 1.4 میلیون تن ظرفیت در بازار داخل و صادرات در استان‌های مازندران خواهیم بود.

نعمت‌زاده افزود: امروز صاحبان صنایع و شرکت‌های صنعتی در سراسر جهان علاوه بر اینکه به وظایف خود عمل می‌کنند وظیفه اجتماعی دارند.

وی با بیان اینکه  هرچه بر تعداد صنعتگران کشور افزده شود مسئولت کشور رشد پیدا می‌کند گفت: ایجاد اشتغال در واحدهای صنعتی نوعی عبادت بوده باید از صنعتگر اشتغال‌زا حمایت کرد.

وی در بازدید از صنعت فولاد در شهرستان میاندرود استفاده از افراد بومی را خواستار شد و افزود: باید در این واحد تولیدی بیشتر از توان تولیدات داخلی برای ساخت تجهیزات آن استفاده کرد.

نعمت‌زاده گفت: امروز طراحی مهندسی و تجهیزات مهندسی صنعت کشور رشد و توسعه یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حافظان طبیعت به صنعت نزدیک‌تر شوند افزود: باید به صنعتگر اعتماد کرد چرا که بسیاری از صنعتگران کشور با ایجاد صنایع سخت در جوار واحدهای تولیدی خود کمک شایان توجهی به محیط زیست کردند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه مسئولیت تنظیم بازار و سیاست‌گذاری برای تولید محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی تنفیذ شده است، افزود: واردات برابر مقررات قانون صادرات و واردات انجام می‌شود.

وزیر صنعت با بیان اینکه واردات برنج هم اکنون توسط شرکت‌های دولتی ممنوع شده است افزود: شرکت بازرگانی دولتی هیچ برنج خارجی را وارد کشور نکرده و اگر برنج خارجی وجود داشته باشد موجودی انبارهای این شرکت از گذشته است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: دستور دادیم در فصل برداشت محصولات کشاورزی جلوی واردات این محصولات گرفته شود.

وی با بیان اینکه نحوه عرضه محصولات کشاروزی به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است گفت: هم اکنون سالانه 300 هزار تن برنج در کشور نیاز داریم که در صورت حمایت از تولید داخل می‌توانیم جلوی خرید برنج خارجی را بگیریم.

وی در عین حال از نبود الگوی مصرف صحیح بین خانوارهای ایرانی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه اکنون مصرف برنج بین مردم به‌صورت بهینه نبوده و همین امر سبب می‌شود تا با اسراف در این محصول استراتژیک همچنان وارد کننده باشیم.

وزیر صنعت گفت: باید با حمایت از تولیدکننده داخلی و ارتقای برنج داخلی سهم صادرات برنج استان‌های شمالی را در منطقه ارتقا دهیم.

وی با اعلام "سال زراعی امسال با کم‌آبی جدی مواجه بودیم" افزود: علی‌رغم کم‌آبی بیش از 50 درصد در تولید گندم در کشور رشد داشتیم.

وی با بیان "اجازه واردات محصولات برنج و گندم در فصل برداشت را نمی‌دهیم" گفت: هم‌اکنون بیشترین واردات محصولات کشاورزی برنج است که باید با مدیریت صحیح در مصرف و حمایت از تولید داخل جلوی واردات این محصول را بگیریم.

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon