پروژه ۷ ساله پالایشگاه شیراز در آستانه توقف

پروژه 7 ساله پالایشگاه شیراز در آستانه توقف

خبرگزاری تسنیم: این احتمال وجود دارد که با ساخت فراگیر پالایشی میعانات گازی سیراف، ساخت پالایشگاه جدید فارس متوقف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفته می‌شود یکی از گزینه‌های تأمین خوراک طرح ساخت فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز، توقف ساخت پالایشگاه جدید شیراز است تا بلکه این گونه مشکل تأمین خوراک این طرح برطرف شود و هشت پالایشگاه مورد نظر با ظرفیت بالای پالایشی فعالیت کنند.

ساخت پالایشگاه جدید میعانات گازی در شیراز با ظرفیت خوراک روزانه 120 هزار بشکه، با هدف تولید 11 میلیون لیتر بنزین در روز در سال 1387 آغاز شد و قرار بود سال 1391 ساخت آن به اتمام برسد اما با گذشت هفت سال تاکنون اجرای این طرح پالایشی پیشرفتی نداشته است.

علاوه بر بنزین سایر محصولات پالایشگاه دوم شیراز در صورت ساخته شدن، سوخت جت، نفت‌گاز (گازوئیل)، نفت کوره و گوگرد سایر محصولات خواهد بود.

روند کند پیشرفت این پالایشگاه حتی اعتراض نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشت. جعفر قادری در نشست علنی 5 شهریورماه مجلس در تذکر شفاهی گفت: روند اجرای عملیات ساخت پالایشگاه استان فارس کند و زمان صدور مجوز این پروژه طولانی شده است، بنابراین از وزیر نفت می خواهم دستور دهد که این معضل رفع شود.

هم اکنون ظرفیت خوراک پالایشگاه قدیمی شیراز که در سال 1352 به بهره‌داری رسیده است، حدود 56 هزار بشکه در روز است که شش هزار بشکه آن از حوزه آغار و دالان و ٥ هزار بشکه آن از حوزه نفتی گچساران تامین می شود.

حجم تولیدات این پالایشگاه روزانه 2.8 میلیون لیتر بنزین، 3.6 میلیون لیتر گازوئیل، یک میلیون لیتر انواع فرآورده قیری، یک میلیون لیتر نفت کوره، ٥ هزار لیتر نفت سفید، ٥ هزار لیتر بنزین هواپیما و سوخت جت، ١٦ تن گاز مایع و ١ تن گوگرد است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه