کتاب "آوای ققنوس" در همدان رونمایی شد


کتاب "آوای ققنوس" در همدان رونمایی شد

خبرگزاری تسنیم: در پنجمین روز از نمایشگاه کتاب همدان کتاب "آوای ققنوس" رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب همدان کتاب آوای ققنوس به نویسندگی قادر شهسواری رونمایی شد، این کتاب که به هنر موسیقی پرداخته شده به تنبور که موسیقی چند استان کشور از شامل می‌شود، توجه کرده است.

در آئین رونمایی این کتاب مسئول انجمن موسیقی بسیج هنرمندان کشور با بیان اینکه موسیقی تأثیرگذارترین و نافذترین هنر است، اظهار کرد: هنرمند موسیقی با نخستین زخمه‌ای که می‌نوازد و تأثیر زیادی بر مخاطب می‌گذارد.

محمد میرزمانی بیان کرد: نوایی که از حنجره یک هنرمند برمی‌خیزد حتی بدون هیچ سازی نفوذ خود را بر قلب مخاطب می‌گذارد هرچند نباید از تأثیرات منفی و مثبت آن غافل شد.

وی با بیان اینکه کتاب آوای ققنوس کتاب جامع و کاملی است، ابراز کرد: این کتاب پیام فرهنگ پربار و غنی کشور را دربر دارد که در این کتاب به آن توجه بسیاری شده است.

مسئول انجمن موسیقی بسیج هنرمندان کشور بیان کرد: نویسنده این کتاب سفر خود را از بلوچستان آغاز کرده و سپس به خراسان، ترکمن، مازندران، گیلان، کردستان، آذربایجان و در نهایت به همدان سفر کرده و موسیقی با ساز تنبور را در این مناطق بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد اجراهای کمرنگ تنبور در سطح کشور هستیم، افزود: باید با همت همه هنرمندان مراقب از بین نرفتن موسیقی‌ باشیم و بتوانیم فرهنگ موسیقی را در کتاب ها زنده نگه داریم.

میرزمانی با تأکید بر اینکه موسیقی عاشق در همدان است، افزود: در این کتاب به موسیقی عاشق همدان نیز باید پرداخته می‌شد چراکه این موسیقی در هر شهر همدان به نوعی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به چرایی وجود موسیقی تنبور در برخی نقاط مغفول مانده است، بیان کرد: باید به هنر موسیقی توجه خاصی شود چراکه در 100 سال آینده هویت فعلی موسیقی مورد سئوال آیندگان است.

مسئول انجمن موسیقی بسیج هنرمندان کشور با تأکید بر اینکه نباید موسیقی بیگانه رنگ و لعاب بیشتری در جامعه کنونی پیدا کند، اظهار کرد: ما باید بتوانیم موسیقی اصیل کشور را در سطح اجتماع رواج دهیم تا شاهد اجراهایی با ریتم‌های بیگانه در سطح جامعه نباشیم.

*نام 7 هزار مکان کشور در کتاب آوای ققنوس آمده است

نویسنده کتاب "آوای ققنوس" نیز گفت: برای تألیف این کتاب ضمن سفر به نواحی مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم آنجا نیز مصاحبه شده تا بهتر بتوان آنها را معرفی کرد.

قادر شهسواری بیان کرد: تاریخ، جغرافیا و آداب و رسوم هر منطقه در موسیقی آن منطقه نیز نهفته است و بر این اساس پژوهش‌هایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سختی‌های تألیف کتاب بر جذابیت آن اثرگذار بود، افزود: پژوهش و تألیف این کتاب همزمان صورت گرفته است.

نویسنده کتاب "آوای ققنوس" با بیان اینکه 70 مصاحبه حضوری برای تألیف این کتاب انجام شده است، گفت: در تألیف این کتاب علاوه بر انجام 15 سفر استانی نام 7 هزار مکان و دو هزار و 100 هنرمند در این کتاب آمده است.

وی تصریح کرد: دو کتاب 120 تصنیف تنبور و ثبت و ضبط عاشقی دو کتابی است که در آینده نزدیک تألیف می‌شود.

مدرس دانشگاه علمی ـ کاربردی همدان نیز گفت: امروزه کار پژوهش همت بلند و صبر زیادی می‌خواهد چراکه پژوهش جذابیت خاصی ندارد و شخص پژوهشگر باید تحمل سختی‌ها را داشته باشد.

حسین زندی با بیان اینکه ساز تنبور در بین همه اقوام گردش می‌کند، افزود: موقعیت جغرافیایی در نوع موسیقی حاکم است و موقعیت تأثیر ادیان نیز اثر دارد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon