رئیس جمهور یمن جنبش انصار الله را به بحران سازی متهم کرد

رئیس جمهور یمن جنبش انصار الله را به بحران سازی متهم کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری یمن جنبش انصار الله را که خواسته های مردم را رهبری می کند، به بحران سازی و ایجاد مرحله خطرناکی برای یمن متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری دولتی یمن، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در ریاست بر جلسه فوق العاده امروز کمیته عمومی حزب کنگره کل خلق این کشور، جنبش انصار الله را متهم کرد که "مرحله خطرناکی را بر یمن تحمیل کرده است".

وی افزود: همگان به حزب کنگره کل خلق به عنوان بخشی از راه حل می نگرند و نباید به سمتی کشیده شود که به بخشی از مشکل تبدیل شود.

رئیس جمهور یمن از حزب کنگره که خود پست دبیرکل آن را در اختیار دارد، خواست تا در کنار آنچه آن را "همبستگی ملی" در کشور خواند، باشد و به هیچ وجه خارج از چارچوب حرکت نکند.

عبدربه منصور هادی در اشاره و اتهام تلویحی به جنبش انصار الله گفت: "مشکل ما در یمن همان پریدن از یک بحران به بحران دیگر است و برخی نیروها و گروهها برای بحران سازی برای تامین منافع و دستورات داخلی و خارجی تلاش می کنند".

وی همچنین تلاش کرد تا حضور داعش در عراق را با اوضاع یمن و جنبش انصار الله مرتبط کند و این سوال را مطرح کرد که "آیا وجود داعش در عراق، علت بحرانی است که (به زعم او) الحوثی ها ایجاد کرده اند؟ به رغم اینکه رابطه ای بین شعارها و محتواها عملا وجود ندارد".

او ادامه داد: چه بسا طمع ورزیهای منطقه ای و شاید مذهبی وجود دارد که ما امیدواریم یمن از آن بدور باشد چرا که طائفه گری به عنوان ابزارهای مرگ و خون و انتقام بکار می رود.

رئیس جمهوری یمن گفت: پیشنهاد اصلاح قیمت های فرآوردهای نفتی در قدیم بود و در آن زمان تولید نفت در حدود 450 هزار بشکه در روز بود اما امروز تولید روزانه بین 125 هزار یا 135 هزار بشکه است و این میزان بسیار پایین از آن چیزی است که قبلا بود و علاوه بر آن نیز، خطوط لوله نفت هدف عملیات خرابکارانه قرار می گیرد و زیاد زیادی به اقتصاد یمن وارد می کند.

وی سپس جنبش انصار الله را به سوء استفاده از مشکلات در یمن و بحران سازی متهم کرد و گفت: مشکلات در یمن متنوع است و می تواند بهانه ای برای گروهی ایجاد کند و بحران شدیدی آنطوری که اکنون با گروه الحوثی است، به راه بیاندازد.

عبدربه منصور هادی گفت: هم اکنون حزب کنگره و حزب سوسیالیست و حزب ناصری و چه بسا دیگران پیشنهاداتی را ارایه کرده اند و تلاش خواهیم کرد که کمیته ویژه ای این پیشنهادات را بررسی کند و آنچه را که در چارچوب همبستگی ملی باشد، در دستور کار قرار دهیم.

این اظهارات همزمان با آن مطرح شد که مردم یمن با همراهی جنبش انصار الله روز چهارشنبه تظاهرات خود در خیابانهای شهر صنعا در حمایت از ملت فلسطین و تایید گام های بعدی جنبش انصار الله برای برآورده کردن خواسته های مردمی را شدت بخشیدند و تحصن مردم و معترضان در چادرهای برپا شده در داخل و ورودیهای شهر صنعا از جمله نزدیک وزارت کشور همچنان ادامه دارد.

مردم یمن بویژه در روزهای اخیر با آزاد شدن قیمت حامل های انرژی و نان، دست به اعتراضات گسترده در سراسر این کشور زده و فساد گسترده در دولت و ناتوانی آن در حل معضلات جامعه را محکوم کرده اند.

درهمین راستا، جنبش اعتراضی مردم یمن با مشارکت هزاران نفر آغاز شده و آنها تهدید کرده اند که در صورت برآورده نشدن خواسته هایشان، دولت را سرنگون خواهند کرد.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله نیز همسو با مردم به حکومت یمن هشدار داده که اگر به خواسته های مردمی پاسخ ندهد، با خیزش مخالفان به منظور سرنگونی روبرو خواهد شد.

درپی اعتراضات گسترده مردم یمن در روزهای جاری، شاه سعودی برای مهار اعتراضات و نجات دولت یمن به تکاپو افتاد و دستور اعطای نفت و پول فوری و بلاعوض به یمن را صادر کرد و همچنین تهدید کرده‌اند که در این کشور دخالت نظامی خواهند کرد.

درهمین راستا، دولت سعودی از طریق رسانه های خود تهدید کرد که برای مقابله با جنبش مردمی به رهبری گروه انصار الله دخالت نظامی در یمن خواهد کرد.

این درحالی است که جنبش انصار الله یمن درباره تعرض به اعتراضات مسالمت آمیز مردم برای درخواست جهت ایجاد تغییرات سیاسی در کشورشان هشدار داد.

علی البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله اظهار داشت: به همه شهروندان اطمینان می دهیم که تحرکات و اعتراضات ما مسالمت آمیز است اما به هر طرفی درخصوص تعرض به این جنبش ها و اعتراضات مسالمت آمیز هشدار می‌دهیم و بیشتر نگرانی ما از همان یگان های امنیتی و نظامی است که همچنان با دستور سرتیپ علی محسن الاحمر توطئه می کند.

درهمین راستا، وزارت کشور یمن به ‌بهانه آنچه "جلوگیری از ورود افراد مسلح و سلاح خواند"، تمامی ورودی‌های خاکی و فرعی منتهی به صنعا پایتخت این کشور را مسدود کرد.

رئیس جمهوری یمن اخیرا برای مهار اعتراضات مردمی و دستیابی به توافقی با جنبش انصار الله درخصوص خواسته های مردم کمیته ای را تشکیل و برای ملاقات با عبدالملک الحوثی رهبر این جنبش به شهر صعده در شمال یمن اعزام کرد اما مذاکرات به جایی نرسید و جنبش انصار الله علت این امر را نداشتن راهکارهای منطقی و درست کمیته یاد شده دانست.

در مقابل، عبدالملک الحوثی نیز بعد از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات نامه ای برای رئیس جمهور یمن فرستاد و در آن راهکارهای جدیدی برای حل اختلافات ارایه کرد.

این درحالی است که علی البخیتی سخنگوی جنبش انصار الله تحویل این نامه را بیانگر موضع ملی و مسئولانه جنبش انصار الله و تعامل مثبت آنها با هر کمیته میانجیگری دانست و تاکید کرد که جنبش انصار الله با تحویل این نامه شراره بحرانی را که دشمنان میهن درصدد شعله ور کردن آن بودند، خاموش کرد.

عبدالملک الحوثی سه شنبه شب در تازه ترین سخنرانی تلویزیونی خود با دیگر بر لزوم برآورده شدن خواسته های مردم از جمله لغو دستور آزادسازی حامل های انرژی و روی کار آمدن دولتی سالم به جای دولت فاسد کنونی تاکید کرد و گفت: اگر این امر محقق نشود، مرحله سوم اعتراضات را با مشارکت مردمی هفته آینده آغاز خواهد کرد.

وی همچنین خواستار برگزاری تظاهرات در فردا جمعه در شهر صنعا شد.

درمقابل، رئیس جمهوری یمن بار دیگر خواستار پایان تحصن ها در ورودی خیابانها و جاده فرودگاه بین المللی صنعا و داخل شهرداری شده است.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان