درآمد ناخالص سرانه استان کردستان کمتر از یک سوم متوسط کشوری است


درآمد ناخالص سرانه استان کردستان کمتر از یک سوم متوسط کشوری است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی هر استان برگرفته از رشد ناخالص سرانه آن استان است و شرایط کردستان که درآمد سرانه آن کمتر از نصف میانگین کشوری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سید احسن علوی شامگاه امروز در ششمین جلسه شورای اداری استان کردستان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در طول تاریخ همواره محرومیت های مزمن اقتصادی و اجتماعی در کردستان و افزون بر آن شرایط منطقه، تاثیرات منفی را برای استان به دنبال داشته و کردستان را متمایز از سایر استان ها ساخته است.

وی گفت: تحولات ژئوپلیتیکی در کردستان سبب شد که تناسب بین عوامل تولید و کار به هم بریزد و تناسب موجود رضایت بخش نیست.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شیوه‌های امرار معاش در استان کردستان به گونه ای است که ارتباطات اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی و فراملی را تحت تاثیر قرار داده است و پیامد آن مهاجر فرستی و بیکاری شدید در استان است.

وی به تاثیر تحریم ها و فشارهای اقتصادی در سال های اخیر بر استان های محروم اشاره کرد و گفت: کمبود و بی توجهی به اعتبارات استانی نیز در کنار تحریم ها به یک چالش اساسی در استان کردستان تبدیل شد، که تاثیرات منفی را به دنبال داشت.

علوی افزود: پدیده بیکاری و مهاجرفرستی در کردستان سبب افزایش بی نهایت شهرنشینی در استان شده که نتیجه آن سکونت در حواشی شهرها است که این مسئله نیز آسیب های فراوانی را به دنبال داشته و ساماندهی آن نیازمند صرف اعتبارات هنگفت است.

وی با اشاره به این که تعداد افراد بیکار در استان بالغ بر 100 هزار نفر است، گفت: در سند توسعه اشتغال و آمایش استان پیش بینی شده است که رشد اقتصادی در فاصله سال های 89 تا 96 به 7.8 و در سال های 1401 تا 1410 این رقم به 5.5 درصد برسد در حالی که با وجود شرایط حاکم بر استان این پیش بینی قابل تحقق نیست.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که درآمد ناخالص سرانه استان کردستان کمتر از یک سوم متوسط کشوری است، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی هر استان برگرفته از رشد ناخالص سرانه آن استان است و شرایط کردستان که درآمد سرانه آن کمتر از نصف میانگین کشوری است در طول سالیان سبب شده تا ارزش افزوده در این استان بیشتر از یک درصد  نشود.

وی گفت: موقعیت ژئو استراتژیکی، آمار بالای تحصیلکردگان و قابلیت‌های فراوان گردشگری در کردستان فرصت هایی است که آن را به یک استان متمایز تبدیل کرده است اما از این فرصت‌ها به درستی استفاده نشده و چه بسا ممکن است در صورت عدم استفاده صحیح به تهدید تبدیل شوند.

علوی نبود مشوق های لازم برای سرمایه‌گذاری در کردستان و انتقال ذخیره معادن به سایر استان ها را نیز از دیگر مشکلات کردستان عنوان کرد و افزود: میانگین بارندگی در ایران 250 میلی لیتر است در حالی که بهره‌وری کشاورزی 35 درصد است و این نشان از وجود مشکل در مدیریت منابه و بهره وری فرصت هاست.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon